ללא גיבוי: כל תקלה בלוויין "עמוס 3" תפיל את שידורי yes

(עדכון) - הסכנה ל-yes בעקבות הפיצוץ של הלוויין "עמוס 6" היא שהחברה נשארת ללא גיבוי, מה שאומר שכל תקלה בלוויין "עמוס 3" משמעותה הפסקת השידורים

הסכנה הגדולה לחברת yes בעקבות הפיצוץ של הלוויין "עמוס 6" היא שבעתיד הקרוב החברה נשארת ללא גיבוי, מה שאומר שכל תקלה, ולו הקטנה ביותר, בלוויין "עמוס 3" משמעותה הפסקת השידורים שלה לחלוטין. כזכור, לפני פחות משנה היינו עדים לאיבוד של הלוויין "עמוס 5" בשל תקלה טכנית, ולכן yes תלויה כעת על בלימה.

לעת עתה משתמשת החברה בשני הלוויינים "עמוס 2" ו"עמוס 3"; הראשון עומד לצאת משימוש בקרוב, ולכן "עמוס 3" יהיה הלוויין היחידי ש-yes תעביר דרכו שידורים. החברה מרגיעה שבשל כך אולי תיאלץ להסיר כמה ערוצים בודדים בגלל בעיית קיבולת, אך הבעיה החמורה יותר היא העובדה ש-yes נשארת ללא גיבוי לחלוטין; כל תקלה ב"עמוס 3" תשבית את השידורים.

חלל / צילום: רויטרס
 חלל / צילום: רויטרס

חברת לוויין לא יכולה לתפקד כך לאורך זמן, ולכן ייעשו מאמצים למצוא לוויינים חלופיים לגיבוי - אלא שכאלה קשה למצוא. גם הניסיון לעבור לשידורים דרך האינטרנט דורש זמן רב, בשל הצורך להחליף ממירים ובשל העובדה של-yes יש הסכם עם חלל תקשורת עד שנת 2028.

מה יקרה אם חלל לא תעמיד את הלוויינים לטובת yes? קשה לדעת, הואיל ומדובר בעסקת בעלי עניין: שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק, הוא גם בעל השליטה בחלל. לפיכך ברור שלא תמיד מה שטוב לחלל יהיה טוב ל-yes, ולהפך. 

לעניין שידורים על גבי האינטרנט, yes טענה בעבר כי יש בעיה של זכויות יוצרים כאשר חברה מסוגה רוצה להעביר את שידוריה באופן זה. מאז שסלקום TV עלתה לאוויר, נדמה כי הבעיה ניתנת לפתרון.

לגבי הקלטות תוכן, האולפנים הגדולים דרשו מ-yes שהתוכן יהיה שמור על דיסקים בתוך הממירים של הלקוחות. כעת יש אפשרות שהתוכן יישמר בענן, אך המשמעות היא ש-yes תצטרך להחליף את הממירים שיהיו כנראה גם יותר זולים ללא דיסק לאחסון. בכל מקרה זו הוצאה אדירה בעבור yes, וספק אם היא תהיה מסוגלת בשלב הזה לעמוד בה.

ואולם השאלה הגדולה כעת היא לא סביב yes או חלל; השאלה הגדולה מונחת עתה לפתחו של אלוביץ', שיצטרך למצוא פתרונות מול לחצים אפשריים של המערכת הבנקאית למצוא מקורות מימון. איך זה ישפיע על בזק, שהיא האחזקה העיקרית שלו כרגע, איש לא יודע להעריך.