בשל החלטת נתניהו: הרכבת בין ת"א לחיפה לא תפעל במוצ"ש

(עדכון) - לשכת ראש הממשלה ביטלה את כל עבודות התשתית שרכבת ישראל ביקשה לבצע בשבת; העבודות יידחו לאמצע שבוע ■ המשמעות: קו ת"א-חיפה לא יפעל במוצ"ש, פגיעה ב-72 אלף נוסעים והפסד של 4 מיליון שקל

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

המפלגות החרדיות שוב איימו במשבר קואליציוני וראש הממשלה קיבל את תביעותיהן: ביטול עבודות תשתיות שרכבת ישראל תיכננה לבצע בשבת והפסקת הנסיעות שלוש שעות לפני כניסת השבת ולא לחדשן עם צאתה. 

כחמש דקות לפני כניסת השבת קיבלה רכבת ישראל הנחיה על הפסקת העבודות בשבת זו. זאת, בעת שהצוותים הטכניים היו בעבודה ואף פירקו חלק מהמסילות צפונית לת"א לצורך תחזוקה. בזמן הקרוב יעזבו הצוותים את נקודות העבודה מבלי יכולת להשיב את מצבן לקדמותו, אלא עם צאת השבת .לכן, במוצאי שבת לא יופעלו הרכבות שבין ת"א לחיפה. קיים חשש כבד כי הפעילות בקו זה לא תופעל גם ביום ראשון. רכבת ישראל מתנצלת בפני הלקוחות על אי הנוחות.

מוקדם יותר היום לשכת ראש הממשלה הודיעה על ביטול 20 עבודות התשתית שרכבת ישראל ביקשה לבצע בשבת. משמעות הביטול היא פגיעה בנוסעים ודחייה של עשרה ימים בהשלמת פרויקט הרכבת המהירה בין תל־אביב וירושלים. זאת בנוסף להפסקת הנסיעות שלוש שעות לפני כניסת השבת ולא לחדשן עם צאתה. 

 

נכון להיום, ביום שישי רכבות נוסעות עד עשרים דקות לפני כניסת השבת ועשרים דקות אחרי יציאתה.

על רקע האיום הקואליציוני של המפלגות החרדיות בנוגע לפעילות בשבת של רכבת ישראל אתמול בערב (יום ה') נערכה ישיבה אצל ראש לשכת ראש הממשלה, יואב הורוביץ. בדיונים השתתפו השרים יעקב ליצמן, אריה דרעי ונפתלי בנט, יחד עם מנכ"ל הרכבת, מנכ"ל הרבנות הראשית ונציגת משרד העבודה שמופקדת על היתרי עבודה מיוחדים בשבת.

מנכ"ל הרכבת הציג בדיון את רשימת 20 העבודות שהרכבת מתכננת לשבת הנוכחית. הורוביץ ביקש לברר מה אינו סובל דיחוי. מנכ"ל הרכבת השיב כי משמעות הוויתור היא פגיעה ב-72 אלף נוסעים וביטול רכבות מטענים שמשמעותו הפסד של ארבעה מיליון שקל.

עם תום הישיבה הגיעו הצדדים להסכם כי בסוף השבוע יתקיימו רק שלוש עבודות תשתית שהוגדרו חיוניות ושאי ביצוען יסכן חיים אדם, וכאמור17 עבודות תשתית שתוכננו לביצוע בשבת יבוטלו ויתקיימו בימי חול.

"ערך שמירת השבת חשוב יותר מערך השירות לציבור", טענו נציגי החרדים בדיון. לדברי גורמים שהשתתפו בו, בגלל ההתקפלות של הרכבת לנוכח הלחץ של הורוביץ והחרדים, צפויה פגיעה בגופים נוספים שמקבלים היתר לעבודה בשבת. "החרדים באו מתוך נקודת מוצא שאף עבודה לא תתבצע בשבת ויהיה מה", אמרו גורמים שהשתתפו בדיון.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "בעקבות אי-דיוקים שפורסמו בתקשורת ראש הסגל בלשכה יואב הורוביץ, פנה למנכ״ל רכבת ישראל בועז צפריר, וביקש להיערך כך שלא ייגרם נזק לציבור הנוסעים. מנכ"ל הרכבת השיב שהוא ייערך כך שהנזק יהיה מינימלי, אם בכלל".