למה לא קיבלת קידום?

הסיבות האפשריות לכך שאתם לא מקודמים לניהול, למרות היותכם עובדים מעולים

קריירה ראיון עבודה / צילום: thinkstock
קריירה ראיון עבודה / צילום: thinkstock

"למה הוא ולא אני?" - שאלה שמזכירה ילדוּת, קנאת אחים ומריבות בין חברים, אך היא רלוונטית ביותר גם בעולם המבוגרים. רבים שואלים זאת בהקשר של קידום לתפקיד ניהולי: "איך זה שדווקא הוא קודם לניהול? למה לא אני?".

יכולות להיות לכך כמה סיבות.

ראשית, אתם בטוחים שתהיו מעולים?

עובדים מעולים רבים בטוחים שמתוקף היותם מעולים הם יכולים לעשות כל מה שהמנהל שלהם עושה, ואף טוב ממנו, ושמגיע להם להתקדם הרבה מעבר למה שהצליחו בפועל. אולם במציאות לרובם אין ידע אמיתי ואובייקטיבי לגבי מה שהמשרה הניהולית דורשת מהם.

מי אמר שהעובד שפותר בעיות הכי מהר ומציע רעיונות יצירתיים יהיה גם מנהל טוב? מה מאלה מעיד על יכולתו להתאים את המשימות הנכונות לכל עובד? על יכולתו להניע צוות שלם לעבר מטרותיו? על יכולתו לראות את התמונה הכוללת ולפעול מתוך מבט אל האופק?

ואולי אין לעובד המעולה כישורים פוליטיים, החשובים במיוחד כשמדובר בניהול? למשל, היכולת לתקשר עם אנשים שונים בדרגים שונים, ולתעל את התקשורת הזו לטובת מטרותיו ומטרות הארגון.

שנית, מה לגבי הגישה שלכם?

"יש לי עובדת ותיקה ומצטיינת, ששנה אחר שנה מתלוננת שאיני מקדמה לניהול. הבעיה שהיא פשוט לא מסתדרת עם אנשים, ולכן ברור שזה לא יעבוד. היא שאפתנית ומצליחנית, אבל 'לא רואה ממטר' את רגשות האחרים. כדי להצליח, היא מסוגלת לדרוס אנשים. שאפתנות זה מעולה למנהלים, אבל אם ידרסו את עובדיהם בדרך, אין סיכוי שיצליחו לנהלם" (ש', מנהל בחברת מערכות מידע).

ואכן, לעתים קורה שהעובד שמשוכנע שמקומו לנהל לא השיג זאת בגלל גישתו. בדומה לעובדת המתקשה ביחסי האנוש, עובד יכול להיות מקצועי - אך להתמודד גרוע עם ביקורת, וכמנהל יצטרך לספוג ביקורת מכיוונים שונים.

יתכן גם עובד שמבצע את עבודתו טוב ובזמן, אך לא מפגין נכונות לעשות מעבר למתבקש, לא מתנדב לעולם, לא נוטל אתגרים חדשים, לא פועל בעצמאות. בגישה כזאת, אינו יכול לצפות שירצו לקדמו לניהול, על אחת כמה וכמה אם לא טרח להביע בקול את השאיפה לכך. במקרה כזה מנהליו יכולים רק להסיק שאין לו הכישורים הנדרשים לניהול, ושמקומו הנוכחי נכון לו.

ואולי זה לא אתם, זה הוא: הבוס

כשהעובד שמעוניין בקידום הוא עובד טוב, הדבר עלול להיות בעוכריו. מנהלים רבים חוששים שלאחר שעובדם יקודם, הוא יצטייר כהבטחה ויגרום להם להיתפס כחדשות ישנות. או גרוע מכך - שיהיה עד כדי כך טוב כמנהל, שיחליף את מקומם.

במקרים אחרים, מנהלים מניחים שעובד שעושה את עבודתו בצורה טובה - כנראה עושה מה שהוא אמור לעשות. במיוחד אם תפקידו מורכב, או אם אחרים לפניו התקשו לבצעו כהלכה: "אני יודע שנמאס לעובד שלי מתפקידו השוחק, אבל בעשור שלפניו התחלפו שישה עובדים שלא הצליחו בו!" (י', בעל חברה לניהול אירועים).

עוד סיבה שבגללה המנהל עלול לעכב קידום נובעת משיקולי נוחות אישית: "מאז שהוא איתנו, יש לי שקט בגזרה הזאת - אז איך אחליף אותו? מי יעשה את זה טוב כמוהו?".

הסיבה המיותרת מכול: קצרים בתקשורת

לבסוף, פעמים רבות היותו של עובד מעולה תקוע בתפקידו מבלי להתקדם, למרות שאיפתו לנהל, נובעת מכך שהתקשורת שלו עם מנהלו לוקה בחסר.

למשל, יתכן שמעולם לא הביע באוזני מנהלו את הרצון לנהל, בהנחה שהדבר צריך לבוא ממנו. במקרה כזה לא רק שהסיכוי שהבוס יזום זאת בעצמו קטן, אלא שהדבר עלול להתפרש על ידי המנהל בהמשך כהיעדר כישורי ניהול בסיסיים: קושי ביכולת להבהיר מטרות, ולהתנהל בפרו-אקטיביות לטובת השגתן.

יתרה מזו, יתכן אף שבלי משים העובד גרם למנהל להבין שאינו מעוניין בקידום כשהנושא הועלה באוזניו, בשל קצר בתקשורת בין השניים. לחלופין, יתכן שתפקידו חסר אופק ניהולי או שאין בחברה תקנים ניהוליים, והוא עצמו לא יודע זאת, בגלל הקצר התקשורתי שביניהם.

נהלו את עצמכם לניהול

אמצו גישה ניהולית שמתאימה לתרבות הארגונית: בדקו איך מתנהגים המנהלים בחברה שבה אתם עובדים, ומה מאפיין אותם, ונסו לסגל לעצמכם גישה דומה.

מאיימים על הבוס? אתם עובדים טובים, יש לכם הכישורים הנדרשים להצליח כמנהלים, אך הבוס מעכב אתכם? פעלו גם בגזרות אחרות: היחשפו לעיני מנהלים אחרים בסביבה, טפחו יחסים מקבילים בארגון, ורק הקפידו שהדבר לא ייתפס על ידי המנהל הישיר כברית מאחורי גבו או כניסיון לעקוף אותו. עשו זאת בצורה חיובית ככל האפשר, ושמרו על יחסים טובים עמו.

חילופים והאצלות: הוכיחו למנהל בשטח שאם תקודמו הוא ירוויח מכך, ובמקביל לכך, המחישו לו כי אפשר ללמד אחרים לבצע חלק ממשימותיכם שלכם, למרות חששותיו.

לא יקראו את מחשבותיכם: בדקו אם המנהל מודע לשאיפתכם להתקדם, ואם לא - הביאו זאת לידיעתו בבירור. אם אין אפשרות להתקדם בתפקיד המסוים שלכם, נסו לעבור לתפקיד אחר בחברה, שכן מאפשר זאת, או בדקו אפשרות לקידום רוחבי.

--------

יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר " המועמד הנבחר ". המאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. לקשר עם יעל: בפייסבוק או באתר.