מיטב דש: הפד יעלה ריבית בספטמבר למרות דוח התעסוקה החלש

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש: "נתוני שוק העבודה האמריקאי היו פחות טובים מהתחזית, אך בסה"כ פרמטרים רבים המתייחסים לשוק העבודה התייצבו בשנה האחרונה, מה שמעיד שהוא הגיע לתעסוקה מלאה"

ג'נט ילן / צילום: בלומברג
ג'נט ילן / צילום: בלומברג

"נתוני שוק העבודה האמריקאי היו מעט פחות טובים מהתחזית, אך בסך-הכול פרמטרים רבים המתייחסים לשוק העבודה התייצבו בשנה האחרונה, מה שמעיד שהוא הגיע לתעסוקה מלאה. אנו מעריכים שאם לא יקרו אירועים חריגים, הפד יעלה את הריבית בישיבתו הקרובה" - כך כותב בסקירתו השבועית אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש.

במיטב דש מסבירים כי מרבית הפרמטרים המתייחסים לשוק העבודה האמריקאי בסך-הכול התייצבו בשנה האחרונה. למרות שנתוני שוק העבודה לחודש אוגוסט בארה"ב סיפקו מספר אכזבות, "אין בנתונים איתות ברור לחולשה בשוק העבודה. מספר המשרות היה אומנם מעט נמוך מהתחזית, אך בשלושת החודשים האחרונים הממוצע עומד ברמה גבוהה מאוד של 232 אלף משרות. האטה בקצב יצירת המשרות בשנתיים האחרונות, תואמת הגעת המשק לתעסוקה מלאה, מצב בו עולה הקושי לגייס עובדים חדשים". 

בנוסף, במיטב דש מציינים כי מספר רב של פרמטרים חשובים המתייחסים לשוק העבודה האמריקאי שנמצאים במוקד התעניינות הפד, התייצבו בשנה האחרונה. התפתחות זו ממחישה מדוע מספר גדול של דוברי הפד, כולל הנגידה, אמרו לאחרונה שהשיפור בשוק העבודה האמריקאי הגיע למיצוי. 

אי לכך, במיטב דש מאמינים בניגוד לדעה הרווחת כי דוח התעסוקה האחרון לא ימנע מהפד להעלות את הריבית כבר בפגישה הקרובה שתערך ב-21 בספטמבר. יצוין כי הציפיות הגלומות בשווקים להעלאת ריבית בספטמבר ירדו  לאחר פרסום נתוני התעסוקה מ-24% ל-21%.