שאלות ותשובות: כל מה שצריך לדעת אחרי פיצוץ עמוס 6

תעשיית החלל הישראלית מתקשה להתאושש מטראומת הפיצוץ של הלוויין הישראלי ■ ומה יהיה עכשיו בעתיד של תעשיית לווייני התקשורת הישראליים ■ שאלות ותשובות

חלל / צילום: רויטרס
חלל / צילום: רויטרס

- קודם כל, הלוויין עמוס 6 שהתפוצץ על כן השיגור ביום ה' האחרון, יומיים לפני שיגורו המתוכנן לחלל - מבוטח?

כן. את הביטוח על העברת הלוויין ממתקן הייצור שלו במפעל מבת של התעשייה האווירית (התע"א) ביהוד ועד לאתר השיגור שבפלורידה, ארה"ב, עשתה התע"א בשוק הביטוח הבריטי לויד'ס, באמצעות ברוקר בינלאומי שעוסק בביטוח של לוויינים ומרשה לעצמו לקחת את הסיכון האדיר שבשיגור של לוויין לחלל.

לאחר קבלת כספי הביטוח, כנראה בתוך 60 יום, תע"א תחזיר לחלל תקשורת את כל סכום עלות בניית הלוויין, 195 מיליון דולר בקירוב. עם זאת, הסכום הזה לא יפצה את חלל תקשורת על אובדן הכנסות בהיקף שהוערך ב-200 מיליון דולר נוספים - מחוזי פעילות שכבר נחתמו סביב הפעלת עמוס 6.

אחד החוזים הוא מיזם של פייסבוק בכמעט 100 מיליון דולר, שנועד לאפשר לחברה לספק בחלקים נרחבים ביבשת אפריקה שירותי אינטרנט לווייני. קיים חשש כבד שהסכם זה כבר לא יצא אל הפועל. גם חברת חלל תקשורת עשתה לעמוס 6 ביטוח, שאמור לכסות פגיעה בלוויין במשך השיגור עצמו ועל פעילותו בחלל.

אמנם ביטוח על הלוויין יש - אבל אין ביטוח על הרגשות ועל שיברון הלב של עשרות רבות של מהנדסים וטכנאים שעמלו במשך יותר מארבע שנים על בניית הלוויין החדש. 

חלל / צילום: רויטרס
 חלל / צילום: רויטרס

- מה גרם בעצם להתפוצצות הלוויין, יומיים לפני מועד השיגור שתוכנן לו?

הסיבות לפיצוץ עדיין נבדקות, אך מקורו בתקלה שככל הנראה אירעה במשך תדלוק הרקטה פלקון 9, שהייתה אמורה לשאת את הלוויין לחלל. מדובר ברקטה של החברה האמריקאית Space X, שבבעלות המיליארדר אילון מאסק, שהייתה אמורה להעלות את הלוויין לחלל ולחזור ארצה באמצעות מצנח. שיגור הלוויין תוכנן לאתמול בבוקר (שבת) וביום ה' בצהריים לפי שעון ישראל, הרקטה תודלקה כשהלוויין מותקן בראשה במסגרת ההכנות לשיגור. אז, נעשה ניסוי שגרתי בהפעלת המנועים שלה, וככל הנראה הפיצוץ אירע בשלב השני של הרקטה - באופן שגרם להשמדתה, ולהשמדת הלוויין עצמו.

 

- מה הנזק לחברת חלל תקשורת, שהייתה אמורה להפעיל את הלוויין עמוס 6?

נזק כבד מאוד, ולדברי כמה מבכירי תעשיית החלל בישראל - נזק אנוש: חברת חלל תקשורת שבשליטת יורוקום של איש העסקים שאול אלוביץ' כבר איבדה בשנה שעברה את הלוויין עמוס 5, שאותו ייצרה חברה רוסית, וניתק קשר עם תחנת הקרקע שלו. לפיכך, הלוויין עמוס 6 היה בעבורה בעל חשיבות קריטית, וזאת כשברקע עסקה לרכישת חלל תקשורת בידי החברה הסינית XINEWI, בתמורה ל-285 מיליון דולר בקירוב.

כעת, על רקע פיצוץ עמוס 6 עתיד העסקה עם הסינים לוט בערפל, ובסוף השבוע נשמעו הערכות שלפיהן היא עשויה גם להתבטל. הפעילות של חלל תקשורת מבוססת כעת על 3 לוויינים קיימים, כולם מתוצרת התע"א: עמוס 2 שיחדל לפעול בקרוב; עמוס 3 ועמוס 4. מנכ"ל חלל, דוד פולק, אמר עם זאת כי לא מדובר בפגיעה אנושה, וכי פניה של החברה קדימה.

- האם חלל תקשורת יכולה לארגן לעצמה לוויין חדש, ובמהירות?

מנכ"ל חלל תקשורת הצהיר היום (א') בשיחה עם "גלובס" כי החברה כבר בוחנת הצטיידות בלוויין חלופי - שימלא את החלל שנוצר בעקבות הפיצוץ של עמוס 6. ככל הנראה, הלוויין הבא לא יהיה מתוצרת התעשייה האווירית - וזאת למרות שביכולת של התע"א להחיות תוכנית לבניית לוויין חלופי לעמוס 6, שהופסקה לפני כשנה בעקבות בקשה של חלל תקשורת. במקרה של תע"א, בכוחה לספק את הלוויין החלופי בתקופה של שנתיים-שלוש - אך לחלל תקשורת אין זמן משום שעמוס 6 סופק לה באיחור של שנה וחצי בקירוב. בגין איחור זה, ובלי קשר לפיצוץ הלוויין ביום ה', התע"א תידרש לשלם לחלל תקשורת קנס על סך 10 מיליון דולר בקירוב.

חלל תקשורת בוחנת מאז סוף השבוע הצעות מצד יצרנים אחרים של לוויינים ברחבי העולם, שלחלקם יש לוויין "יד שנייה עם אפס קילומטרים", כפי שהגדיר זאת פולק. מדובר בלווייני גיבוי שיוצרו לצד לוויינים אחרים שכבר שוגרו בהצלחה - ובמקרה כזה ניתן יהיה לבצע בהם התאמות, לפי אופי המשימות שיוגדרו להם. במקרה של רכישת לוויין "יד שנייה", חלל תוכל להצטייד באחד כזה בתוך תקופה של כשנה וחצי.

חלל / צילום: מתוך טוויטר
 חלל / צילום: מתוך טוויטר

- מה יעלה בגורל העסקה של מכירת חלל תקשורת לחברה הסינית XINEWI?

עדיין לא ברור לגמרי: מדובר בעסקה שהיקפה הוערך ב-285 מיליון דולר, וקיומה הותנה בהצלחת השיגור של הלוויין עמוס 6. בשיחה עם "גלובס" אמר מנכ"ל חלל תקשורת: "קיבלנו מהם מסר שהם רוצים להמשיך ולדבר איתנו. מעבר לזה, אני לא יודע הרבה. אני מעריך שנשמע מהם עוד בימים הקרובים".

- מדוע חלל תקשורת בחרה לשגר את הלוויין דווקא באמצעות חברת Space X - ולא משדה השיגורים הוותיק בקזחסטאן, שממנו נעשו בעבר שיגורים מוצלחים?

ביומיים האחרונים הטיחו גורמים בתעשיית החלל ביקורת קשה על ראשי חלל תקשורת שהעדיפו לקיים את השיגור באמצעות הרקטה פלקון 9 של Space X, וזאת על פני השיגור באמצעות רקטה רוסית - שנחשבת אמינה. לטענת אותם גורמים, חלל ניסתה לחסוך בעלויות השיגור וקיבלה הצעה זולה בעשרות מיליוני דולרים מ-Space X.

עם זאת, לטענת פולק, ההחלטה לשגר באמצעות Space X התקבלה על רקע תקלות שאירעו בשנים האחרונות בשיגורים בקזחסטאן ועל רקע עצות שהחברה קיבלה מחברות ביטוח, להימנע מנטילת סיכון. "Space X כבר עשתה 28 שיגורים מוצלחים לחלל, והאנשים שלה לא טירונים בתחום. יש לחברה משגר מצוין וחדשני שמאופיין ברמת בטיחות גבוהה. במקרה של החברה הרוסית, חברות הביטוח לא אהבו את הרעיון שנשגר משם. החברה הזאת עוברת כרגע מהפך ואנו מחכים לראות כיצד היא מתייצבת מסביב לסוגיית הבטיחות", אמר מנכ"ל חלל תקשורת. הוא לא הוציא היום מכלל אפשרות שגם את הלוויין העתידי שחלל תקשורת תרכוש - היא תשגר באמצעות הרקטה פלקון 9. "אני מביע הרבה מאוד אמון במשגר הזה, שעתיד לשגר בין השאר אסטרונאוטים אמריקאים לחלל", אמר.

- מדוע חלל תקשורת החליטה לבטל את בנייתו של לוויין הגיבוי לעמוס 6?

לצד הבנייה של הלוויין עמוס 6, התעשייה האווירית בנתה גם לוויין גיבוי - למקרה שתקלה תגרום לאובדן הלוויין הראשי. אלא שלטענת חלל תקשורת, התעשייה האווירית איחרה במסירת הלוויין עמוס 6 באופן שייתר את הצורך לייצר לוויין גיבוי. בתע"א יש כבר חלקים ורכיבים המתאימים (אם כי לא את כולם) לבניית לוויין חלופי לעמוס 6, ובכל זאת מדובר בתהליך ייצור ארוך, ולא ברור אם חלל תקשורת תהיה מעוניינת בכך.

- כיצד משפיע פיצוץ עמוס 6 על תעשיית החלל הישראלית?

מלבד הנזק לחלל תקשורת, מדובר באירוע מטלטל לתעשיית החלל שבה גם תדמית ויוקרה הם בעלי ערך אדיר. בכל הקשור ללווייני תקשורת, התע"א בבעיה שלא קשורה לפיצוץ עמוס 6: למפעל החלל והטילים של התע"א אין עוד הזמנות ללוויין תקשורת, בשונה מהזמנות ללוויינים אחרים, מסחריים וצבאיים, שעוד יעסיקו את החברה רבות בשנים הבאות. בימים הקרובים כמה עשרות מהנדסים וטכנאים בחברה, שאמונים על תחום לווייני התקשורת, ינוידו לפעילויות אחרות בתחום הלוויינים בחברה.

עם זאת, גם בימים שבהם נראה שעתיד פעילותה של ישראל בתחום לווייני התקשורת לא ברור ומוטל בספק רב, עדיין אין להספיד את תעשיית הלוויינים הישראלית: לתע"א פעילות ענפה בתחום לווייני התצפית הצבאיים ולוויינים מסחריים, ומפעלי החברה עמוסים בעבודה לייצור של לוויין ונוס, לוויין עבור אימג' סט, לוויין לאיטליה ולווייני ביון.

- במה שונה הלוויין עמוס 6 מלווייני תקשורת אחרים?

לפי מומחים, לוויין התקשורת הישראלי שהתפוצץ ביום ה' על כן השיגור לא היה חריג ביחס ללווייני תקשורת אחרים בעולם, אך עם זאת, הגדול והמתקדם ביותר שיוצר אי פעם בישראל - קרי בתע"א. בשל העובדה שהוא תוכנן לשמש את חברת חלל לתקשורת במשך שנים ארוכות, מדובר בלוויין "שקוף" באופן שיש לו התאמות מובנות לשינויים טכנולוגיים עתידיים - כך שיהיה אפקטיבי למשך תקופה ארוכה. מעבר לכך, הלוויין עמוס 6 כלל מערכת הנעה חשמלית חדישה, שתפקודה היה אמור להיבחן בראשונה לאחר שיגורו לחלל. בשל העובדה שהלוויין לא הגיע אל החלל - ההיתכנות של הטכנולוגיה החדשה, כמו גם ההיתכנות של טכנולוגיות חדישות אחרות שהוטמעו בלוויין ותוכננו להיבחן לראשונה בתנאי חלל, לא נבדקו.

- האם חלל תקשורת תצליח להציל את העסקה עם פייסבוק?

הסיכוי לכך נמוך, כי נראה שפייסבוק לא תחכה לחלל תקשורת: בעולם יש חברות ענק שעוסקות בהפעלה ובמתן שירותים בתחום לווייני התקשורת, כך שהסכם החלומות בין חלל תקשורת לפייסבוק לא יגיע לכדי מימוש. מנכ"ל חלל תקשורת, פולק: "מדובר באחד המיזמים שהכי חבל לנו עליהם - יש בו ערך רב לאנושות. מארק צוקרברג יחפש פתרונות אחרים לתוכניותיו (לחבר את יבשת אפריקה לרשת האינטרנט - י.א) ולצערי, יש כאן ערך מוסף אדיר שאבד לנו".