בכירים בליכוד: "פיטורי כץ בלתי נמנעים". ומה קורה בוואטסאפ?

המכה ליום השבת ■ הנחמה של נתניהו ■ דרכו של ישראל כץ ■ הטרמפיסט ■ חבורת המחייכים ■ הראשון שקפץ ■ המבוגר האחראי ■ ניתוח המשבר הפוליטי

1. הכוח ניצח את השבת

כוח זה הסיפור - והקורבן שנפל בנוק-אאוט הוא "השבת". אותו יום נשגב ואנושי, שהיהדות נתנה לעולם, חטף אגרופים והופל חבוט אפיים ארצה. כולם הכו, השתמשו והתעללו בשבת. בנימין נתניהו, ישראל כץ, יעקב ליצמן, אריה דרעי, משה גפני, ובעיקר מועצות גדולי וחכמי התורה של יהדות התורה וש"ס. אותם חכמי דור שהכוח הכריע את שיקול דעתם. הפעם הם באמת הצליחו להשניא עצמם על מדינה שלמה, מרכז ופריפריה, מזרחים ואשכנזים, צעירים ובוגרים, חילונים מסורתיים ודתיים לאומיים. בעוד שנים יצוין סוף השבוע הזה כצעד הראשון במסע הארוך לחיסול חוקי הסטטוס קוו, לדרישה ממפלגות מתמודדות לצמצם את התמיכות, להעלות את דרישות ההשתתפות בנטל, לקיים תחבורה ציבורית בשבת ומי יודע מה עוד.

2. בנימין נתניהו

פיטוריו של ישראל כץ הם בלתי נמנעים, אומרים הבוקר אנשי ליכוד בכירים. מועד הפיטורים - זה כבר טקטיקה. הכוח סביב נתניהו משוכנע שלא נכון לבצע את הפיטורים היום, גם לא השבוע, גם כדי לא לתת לתקשורת את התענוג של "אמרנו לכם", גם בגלל ההתרשמות ש"הציבור לא קורא נכון את המהלך", כשעיני המדינה נשואות אל העומס בתחנות הרכבת והביזיון הטרי של הכניעה לקיצונים בתנועות החרדיות. חלק מנאמני נתניהו החלו רק אמש להבין שמי שיצא רע מהפרשה זה בעיקר נתניהו. שמניותיו בצלילה. הם לא מבינים איך זה קרה להם - אבל מתנחמים בזה שבחירות לא בפתח ועוד הרבה גלי צונאמי יבואו עלינו עד אז...

 

3. למה פיטורי כץ בלתי נמנעים?

הנה מונולוג-תשובה מחובר מפי כמה מקודקודי התנועה:

"משום שכץ לא לויאלי לראש הממשלה, כי הוא חתרן, חתרן בלתי נלאה, הוא גם הכריז על כך שהוא מועמד להיות ראש ממשלה, גם הביע חוסר לויאליות כשהצהיר שראש הממשלה חייב להיפרד מתיק התקשורת, הוא מנסה להשתלט על מוקדי הכוח הליכוד, כבר פתח את מסע הבחירות שלו - ויש לו אינטרס שהמועד בו יציג מועמדות רשמית יהיה קרוב ככל האפשר.

"מעמדו של כץ היום בליכוד מאוד חזק, גם כי הוא איש חזק ובעיקר משום שלעת הזו, הסביבה הפוליטית נטולת מועמדים מפלגתיים רציניים. הוא היה צריך להסתפק בזה לא לרוץ באמוק אלא לחכות. הבעיה היא שהוא חותר תחת ראש הממשלה גם מבפנים וגם מבחוץ. בעזרת התקשורת הוא מקיים קמפיין בחירות מקדמי תוך שהוא מנצל את העובדה שאנשי תקשורת וגופי תקשורת ידועים ומוכרים מוכנים תמיד לתמוך בכל מי שקם מול נתניהו. ישראל רק שכח שהיו הם מפנקים ומחר הם יזרקו גם אותו לכלבים..".

אבל כץ הוא השר הכי ביצועי בממשלות נתניהו. פריסת התשתיות, רכבות, כבישים, רכבות עירוניות, נמלי הים.

תומכי נתניהו: "מי שרואה את זה כך הוא שטחי ומוטה. זה מתאים לתקשורת. התשתיות מתפתחות ונבנות בקדנציה של נתניהו רק כי ראש הממשלה החליט שתחבורה היא סדר העדיפות האסטרטגי-לאומי שלו. הוא שקבע שתקציב התשתית והתחבורה יהיה מיליארדים רבים בשנה. זה לא ישראל כץ, עם כל הכבוד. גם הדימוי 'בולדוזר' שהדבקתם לו הוא קשקוש. עם תקציב כזה וגיבוי כזה - כל שר בליכוד היה מגיע לזה. לא נכון לקשר את ההישגים לכץ, אלא לנתניהו. ובכלל, אפילו התוכניות שכץ מממש נכתבו עוד לפניו...".

ונתניהו לא טעה בכלום?

"טעה, בטח טעה. הוא טעה בזה שנתן לו כזה משרד וכאלה תקציבים. הוא נתן לו המון סרטים לגזור, טקסים וחגיגות לקיים, וא*פשר לו שליטה על המוני פעילויות שמצמיחות עסקנים ותמיכה פוליטית בשטח".

ונתניהו, הוא לא עסוק כולו בחיסולים ממוקדים של כל מי שצומח מעבר לגובה הדשא?

"כל מי שאומר שנתניהו מוציא אנשים מהתמודדות עתידית - אינו מבין את הדרך של הליכוד. אנחנו לא מפלגת העבודה, אצלנו לא הורגים מנהיגים ואנשים. אצלנו מי שרוצה להית ראש ממשלה צריך להתמודד בבחירות בליכוד - לא להיות אופוזיציה בתוך הליכוד. שרים בממשלה חייבים לגבות את ראש הממשלה - עד לרגע ההתמודדות, ולא חשוב מה הם חושבים ומה הם רוצים".

4. תסתכלו בוואטסאפ

למרות זאת, ראוי לעיין יותר לעומק בעשרות קבוצות הוואטסאפ של הליכוד. השיח האוהד והמתמסר מתחיל להשתנות. התחילו לצאת נגד נתניהו. כתבו שהוא מפרק את הליכוד. שהוא מחליש אותו ממיטב אנשיו. שהוא הצליח לחסל את השורה הראשונה והמצליחה של התנועה, ממשה כחלון, לגדעון סער, דני דנון, בוגי יעלון ועכשיו גם כץ.

5. דרכו לצמרת של ישראל כץ

שר תחבורה מאז 2009, שלוש ממשלות נתניהו. לא היתה כאן קדנציה כל כך ארוכה. זה במכוון, בחירה שלו. הוא ידע שמצעירותו דבקה בו תדמית של עסקן, רועש, חמום מוח, מסדיר ג'ובים, פוליטיקאי במובן המפא"יניקי השלילי. כץ רצה להוכיח שהוא איש ביצוע. פוליטיקאי עם תוצאות מוכחות של הצלחה. לכן חזר שוב ושוב למשרד הזה, והתקציבים יחד איתו.

דרכו לצמרת תוכננה זה מכבר. שנים התאפק, תמך ופירגן לראש הממשלה עד שפריצת התחבורה כבר ניכרה לכל עין ותדמיתו השתנתה. בממשלה הנוכחית דאג למגע של ביטחון בקורות החיים שלו, דרש ומונה גם לשר לענייני מודיעין, חבר בקבינט המדיני-ביטחוני. במקביל עבר טיפול הרזיה מוצלח, שינה הופעתו, החל לגבש את הדמות שתוצב בעתיד בשלטי החוצות, והגיע השלב הבא: ניסה לחזק את מעמדו כיו"ר מזכירות הליכוד, לא הצליח, קיבל מנתניהו נזיפה-שימוע לפני פיטורים וחשף את הסכסוך, האיבה והתחרות בינו לבין ראש הממשלה.

האם גם מה שקרה בשני סופי השבוע האלה תוכנן? ספק. אפשר שגם לו "עלה לראש", הוא לא צפה שזה מה שהולך לקרות. לא חשב שראש הממשלה יעז להיות כל כך בוטה נגד הציבור, העיקר לחסל את כץ. כרגע הזרם המרכזי של הציבוריות הישראלית תומך בכץ. אבל זה לא אומר כלום על עוד שנה ועוד שנתיים. גם הוא יודע שקשה לצבור ולתחזק כוח מספסלי האופוזיציה של הקואליציה.

6. קפץ על הרכבת: יואב הורוביץ

עוד טרמפיסט עלה על הקרון: יואב הורוביץ. תפקיד רשמי: ראש לשכת ראש הממשלה, בשאיפה להשתלטות מלאה על המשרד. בקושי הגיע, וכבר רץ לאולפנים והציג את ראש הממשלה כצדיק, תמים ועניו. ונתניהו - אחרי שהיו לו כמה שנים בודדות של שקט בלשכה, בלא מאבקי כוח הרסניים, חוזר אי השקט ובגדול.

7. מחייכים באיפוק מרחוק

נפתלי בנט, משה כחלון וגם ובעיקר יאיר לפיד, שבניגוד לכל הציפיות וכל האופוזיציונרים כמו יצחק הרצוג וזהבה גלאון, נמנע מלערוך סבב אולפנים, ראיונות וטלפונים. נכון להיום, לפיד, שעשה חשבון נפש וכבר הבין את בסיסי הכישלון שלו, הוא המרוויח העיקרי מסיפור כץ- נתניהו. ולא רק בגלל ההתנהלות השחצנית של העסקנים החרדים.

8. אביגדור ליברמן לצד נתניהו

הראשון שקפץ ולקח צד לטובת נתניהו. אם ישראל כץ החל לתכנן את דרכו לצמרת לפני כמה שנים - ליברמן התחיל את זה לפני כמה עשורים. בדצמבר 1997. כאשר גבר כוחו והתחזקה השפעתו בתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, כשראש הממשלה היה נתניהו. האם קיימת הסכמה בינו ובין נתניהו שבשלב מסוים, עוד ממשלה או שתיים, נתניהו יפנה לו את הכיסא חודשים לפני הבחירות ויאפשר לו להתמודד על ראשות הממשלה במפלגה מאוחדת של הליכוד וישראל ביתנו? האגדה אומרת שכן, ההיסטוריה אומרת שהשניים הכי מכירים אחד את השני והכי לא מאמינים אחד לשני. אבל ליברמן בהחלט בדרך, וישראל כץ בהחלט עלול להפריע לו.

9. בתפקיד המבוגר האחראי: חיים כץ

כאשר שר הרווחה והתעסוקה וראש מרכז הליכוד, חיים כץ, רצה להעביר תקנות שמחלישות את נתניהו ומחזקות אותו במרכז המפלגה - הוא סחט את נתניהו בשקט וכך קיבל את משרד התעסוקה עם 3.5 מיליארד שקל תקציב שנתי, כוח חברתי עצום ויכולת גיוס קולות בלתי נדלית. מאתמול הוא מוביל את הקריאה לנתניהו לא לפטר את ישראל כץ. מביני ליכוד אומרים שהוא עובד על תפקיד המבוגר האחראי של התנועה.

10. מתחזקים? שיתחזקו

ובכל זאת שלווה במשרד ראש הממשלה. בוגי, סער, לפיד, הרצוג, כץ, לבני, יחימוביץ, ועוד כמה חיצוניים כמו גבי אשכנזי ואהוד ברק מתחזקים ואורבים לנתניהו מבחוץ? שיתחזקו, כי ככל שיתחזקו תתחזק גם הבעיה המרכזית שלהם: אף אחד מהם לא יוותר לאף אחד אחר על המקום הראשון בתנועה שתוכל להתמודד ואולי להפיל את נתניהו.