הנפט מזנק על רקע הודעה דרמטית של שר האנרגיה הסעודי

השר ח'ליד אל-פליח מסר פרטים אודות הסכמות בין סעודיה לרוסיה ■ השתיים יקיימו פעילות משותפת בתחום ניטור שווקי הנפט והגברת היציבות בענף ■ במקביל, מסרים פשרניים של הסעודים כלפי איראן לקראת ועידת OPEC באלג'יר

עובד במתקן נפט / צילום: רויטרס
עובד במתקן נפט / צילום: רויטרס

בשולי ועידת ה-G-20 שמתנהלת בסין, התראיין היום (ב') שר האנרגיה הסעודי, ח'ליד אל-פליח ומסר פרטים אודות הסכמות שאליהן הגיעו הממלכה הסעודית ורוסיה, באשר להתנהלות בשוק ייצור הנפט העולמי.

שתי יצואניות הנפט, שאחראיות במצטבר לכ-26% מהתפוקה העולמית, חתמו על יוזמה משותפת לפתיחת שיתוף פעולה בשוק הנפט. השתיים ינטרו את השווקים ויאחדו כוחות בניסיון לבלום את התנודתיות המאפיינת את שוק הנפט בשנה האחרונה. שר האנרגיה הרוסי, אלכסנדר נובאק, צוטט כאומר שבין הדרכים להשגת מטרות השותפות, תהיה גם הגבלת התפוקה. מנגד, אל-פליח הצביע על כך שזו אינה הדרך היחידה.

מוקדם יותר החודש, לקראת מפגש OPEC שצפוי להתקיים בשולי ועידת ארגון האנרגיה הבינלאומי באלג'יר, הוזכרה אפשרות לדיון בהקפאת תפוקה כוללת בקרב חברות הארגון. כעת נראה שגם רוסיה עשויה להצטרף ליוזמה כזו. 

השר הסעודי, שהגדיר את ההסכמה "רגע היסטורי", התייחס גם לאיראן, שהוזכרה כמכשול אפשרי להסכמת OPEC. כזכור, בדיונים בעבר לגבי הקפאת תפוקה, לא הסכימה סעודיה להחריג את איראן - על אף שרמת תפוקת הנפט של האחרונה עוד לא חזרה לרמתה הנורמלית מלפני הטלת הסנקציות. כעת, אל-פליח התבטא ואמר כי הוא אופטימי לגבי השגת הסכמה, והדגיש את תפקידה החשוב של איראן בכל הסכמה כזו, כחברה מייסדת ב-OPEC. השר הרוסי נובאק הדגיש כי יש לתת לאיראן אפשרות לחזור לרמות התפוקה שקדמו לסנקציות.

הנפט   מגיב להתפתחויות אלה בעליות חדות, לאחר שהראה ירידות יחסיות בשבוע האחרון.