מחזיקי האג"ח אישרו ההסדר במירלנד: תספורת של 80% על מיליארד שקל

בהמשך לכך, החברה מתכננת כעת לפנות לביהמ"ש בקפריסין לצורך קבלת אישורו לתוכנית ההסדר

אליעזר פישמן / צילום: תמר מצפי
אליעזר פישמן / צילום: תמר מצפי

חברת הנדל"ן מירלנד, הפועלת בשוק הנדל"ן הרוסי ובמדינות ברית-המועצות לשעבר, מתקרבת להשלמת הסדר חוב מול מחזיקי האג"ח שלה בהיקף של כ-1 מיליארד שקל, המשקף תספורת של כ-80%. מירלנד, שבשליטת קבוצת כלכלית ירושלים, עדכנה אמש על תוצאות אסיפת המחזיקים, שאישרו את תוכנית ההסדר ברוב כמעט מלא (96%), ובהמשך לכך, החברה מתכננת כעת לפנות לביהמ"ש בקפריסין לצורך קבלת אישורו לתוכנית ההסדר.

ההסדר קובע כי מירלנד תנפיק למחזיקים סדרת אג"ח חדשה (ז') בהיקף של 45 מיליון דולר (כ-175 מיליון שקל) ללא בטוחות או שיעבודים, בריבית שנתית של 1% שתיפרע בשלוש מנות בסוף חודש דצמבר בשנים 2021-2023. בנוסף מתכננת מירלנד להקצות למחזיקי האג"ח כ-80% ממניות החברה. עוד קובע ההסדר כי בעלי השליטה במירלנד המחזיקים באג"ח החברה (כולל אליעזר פישמן, בעל השליטה לשעבר בכלכלית ירושלים) יהיו זכאים לתמורה ככל יתר המחזיקים.

עסק חי והמשבר ברוסיה

לאחר ההסדר, מירלנד תבצע הנפקת מניות לבעלי השליטה, שיזרימו לה הון בהיקף שטרם נקבע תמורת הקצאת עד 20% מהמניות. ההסדר יכלול גם הקצאת כתבי אופציה להנהלת החברה, למימוש בשלבים עד חמש שנים ממועד ההסדר, שיהוו בהנחת מימוש מלאה עד 9% ממניות מירלנד. מירלנד נסחרת בבורסה המקומית באמצעות כמה סדרות אג"ח ובעלי המניות המרכזיים שלה הם חברת כלכלית ירושלים וחברות הבנות שלה - מבני תעשיה ודרבן.

מצבה הפיננסי של מירלנד התדרדר בצורה דרמטית בשנים האחרונות, על רקע המשבר הכלכלי ברוסיה, שם מתמקדת פעילותה, ובדצמבר 2014 החברה החליטה להפסיק את תשלומי החוב למחזיקים ולגבש הסדר חוב. לאחר מו"מ ארוך גיבשו הצדדים הסדר חוב שהיה אמור לצאת לדרך בתחילת 2016, אולם בעקבות התמשכות המשבר ברוסיה, ביקשה החברה לתקן את ההסדר ולחזור למו"מ.

על רקע מצבה הפיננסי הקשה, מירלנד נושאת הערת "עסק חי" בדוחותיה ואת הרבעון השני של השנה סיכמה באחרונה עם גירעון של 394 מיליון דולר בהון החוזר וגירעון של 45 מיליון דולר בהון העצמי. זאת מול סך התחייבויות בהיקף של 650 מיליון דולר - עיקרן למחזיקי האג"ח ולבנקים.

הכנסותיה של מירלנד במחצית השנה הראשונה של 2016 התכווצו ביותר מ-70% ל-17 מיליון דולר, בעיקר בהשפעת הכנסות גבוהות שנרשמו ממכירת דירות במחצית המקבילה אשתקד, ושווי נכסיה בתקופה זו ירד ב-34 מיליון דולר, אחרי שב-2015 כולה איבדו נכסיה 56 מיליון דולר מערכם. בשורה התחתונה צמצמה מירלנד את הפסדיה למחצית השנה ב-67% ל-20 מיליון דולר, בהשפעת הכנסות של 31 מיליון דולר שרשמה מהפרשי שערי מט"ח. בסיכום שנת 2015 הפסדיה הצטברו ל-153 מיליון דולר.

עיקרי הסדר החוב המתגבש במירלנד
 עיקרי הסדר החוב המתגבש במירלנד

***אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"