העליון: רכישת מקבץ של 362 יח"ד תחייב בתשלום מס מוגבר

ביהמ"ש העליון קיבל את עמדת רשות המסים וקבע כי רכישה מרוכזת של כמה בניינים ע"י חברה יחייב אותה במס רכישה מוגדל בשיעור 5%

חטיבת הנגב 72, כרמיאל / צילום: איל יצהר
חטיבת הנגב 72, כרמיאל / צילום: איל יצהר

בית המשפט העליון קיבל בימים האחרונים את עמדת רשות המסים, וקבע כי רכישה מרוכזת של כמה בניינים על-ידי חברה יחייב אותה במס רכישה מוגדל בשיעור 5%.

בעקבות הפסיקה מתחדדת עוד יותר האטרקטיביות של הקמת קרן ריט למגורים, שאושרה בחקיקה במארס האחרון, המחייבת רוכשי מקבצי דיור עבור הקרן במס רכישה מופחת בשיעור של 0.5% בלבד.

בסוף שנת 2012 רכשה חברת שערי כרמל מקבץ דיור בכרמיאל, שכלל 3 בניינים שבהם 362 יחידות דיור ושטחי שירות, תמורת כ-101 מיליון שקל. המוכרת הייתה חברת קלג'רו פיתוח. במועד הרכישה הושכרו יחידות הדיור לעמידר.

לגישת החברה, שיוצגה בידי עו"ד אופיר סעדון ממשרד מאיר מזרחי, מדובר בעסקה לרכישת 362 דירות מגורים, ועל כן יש לשלם את מס הרכישה על כל דירה בנפרד. מכיוון שערך כל דירה נמוך מ-969 אלף שקל, מס הרכישה יעמוד על 3.5% (בהתאם למדרגות מס הרכישה באותו מועד, נכון להיום מס רכישה על דירה נוספת עומד על 8% מהשקל הראשון).

מנגד, רשות המסים, שיוצגה בידי עו"ד ציפי קוינט-שילוני, טענה כי החברה רכשה זכות במקרקעין שהיא מקבץ דיור שלם בן 3 בניינים, ולכן יש להטיל על כל העסקה מס בשיעור 5% - כשיעור מס הרכישה הרלוונטי במועד העסקה.

בית המשפט העליון קבע כי לפי התוכניות החלות על הקרקע לא ניתן לפצל את הבעלות ביחידות הדיור, ועל הבעלים לנהל את המקבץ יחד, וגם שיעור מס הרכישה ייקבע לפי זאת.