האייפון 7 נחשף: עמיד למים ועם חיישני 12 מגה פיקסל

(עדכון) האייפון פלוס יצוייד במצלמה עם שני חיישני 12 מגה פיקסל והרגיל עם חיישן אחד ■ האוזניות יתחברו דרך שקע הטעינה ואפל תספק מתאמים לאוזניות רגילות

טים קוק מציג את האייפון 7 (צילום: רויטרס)
טים קוק מציג את האייפון 7 (צילום: רויטרס)

במשך חודשים תהו שוחרי אפל איך תמכור החברה ללקוחותיה את הרעיון שוויתור על אוזניות האייפון הוא יתרון ולא מטרד. מומחים רבים צפו תגובה קשה נגד הסרה של טכנולוגיה מיושנת אמנם, אבל כזו שנשארה בגדר שירות יומיומי נאמן למאות מיליוני משתמשים בעולם.

ואולם רק מעטים ניבאו את התגובה שאפל עוררה במהלך ההשקה של אייפון-7 הערב (ד'). לאפל היה שפע של ניסיון להסתמך עליו כשהכינה את המהפכה הזו. ב-2008, כאשר סטיב ג'ובס המנוח שלף את "מק'בוק אייר" ממעטפה חומה, לא היה לו את כונן ה-CD הסטנדרטי של מחשבי PC אחרים, לכן מחשב הנוטבוק הזה היה דק בהרבה מהמתחרים.

ג'ובס העריך במדויק שבקרוב יועברו תוכנות ותכנים באמצעות האינטרנט, ולא על גבי תקליטורים. "אנחנו לא חושבים שרוב המשתמשים יתגעגעו לכונן האופטי", הוא אמר. "מק'בוק אייר מיועד להיות מכשיר אלחוטי". האייפון, שהיה אז בן שנה, היה גם הוא מיועד להיות אלחוטי, אבל שקע האוזניות של 3.50 מ"מ החזיק מעמד בזכות הפשטות, האמינות והתאימות האוניברסלית שלו. 

כאשר פיל שילר, סמנכ"ל השיווק של אפל, עלה על הבמה בסן פרנסיסקו אמש, הוא הציג את השקע כשריד מהמאה ה-19 שמפריע לקדמה של המאה ה-21. "הטלפונים החכמים שלנו גדושים בטכנולוגיה וכולנו רוצים יותר, מה שאומר שצריך להסיר חלק מהרכיבים כדי לפנות מקום לסוללות גדולות יותר ולמעבדים חזקים יותר", הוא אמר. "הסיבה להתקדמות מתמצה במילה אחת: אומץ - האומץ להמשיך, לעשות משהו חדש שעושה טוב לכולנו. ולצוות שלנו יש המון אומץ".

אם שילר ניסה לנטרל את תגובת הנגד, הנאום שלו השיג אולי את המטרה ההפוכה. מול מה שרבים תיארו כדוגמה נוספת להיבריס - חטא הגאווה - של אפל, הרשתות החברתיות נדלקו עם תערובת של תדהמה, זעם ופרודיה. "בשביל להסיר שקע לאוזניה לא צריך אומץ, אבל צריך אומץ בשביל לדרוש 159 דולר תמורת AirPods", צייץ דייב פל, משקיע ומפתח של יישום iOS. הוא התכוון, כמובן, לאוזנייה האלחוטית שאפל השיקה יחד עם אייפון-7. אלכס וילהלם, עורך האתר Mattermark, שעוקב אחרי חברות הזנק טכנולוגיות, צייץ: "הלוואי שהיה לי האומץ להיות סופר-עשיר לבן בעמק הסיליקון, שעובד כמנהל בחברה בעלת השווי הגדול ביותר בעולם".

מאחורי הלגלוג הייתה ההרגשה שגם אם האוזניות אכן נשמעות טוב יותר משל המתחרים, המניעים של אפל היו מסחריים גרידא. "המהלכים הללו משקפים את השאיפה של אפל להתגבר על הירידה בהכנסות מהניידים שלה על ידי 'לכידת' כמה שיותר מההוצאות של המשתמשים בשוק אביזרי האודיו התוסס", אמר פול אריקסון, אנליסט בחברת המחקר IHS טכנולוגי'ז. "חייבים לציין שהדגמים האלחוטיים מייצרים את הכנסות הגבוהות ביותר בשוק אביזרי השמע הניידים".

האוזניות החדשות של אפל מבוססות על שבב 1W החדש שלה, שפותח על ידי צוות עיצובי הסיליקון שלה, ומנצל את יכולתה הייחודית של אפל לשלב חומרה, תוכנה ושירותים תחת קורת גג אחת. 1W מבוסס אמנם על טכנולוגיית בלוטות הסטנדרטית בתעשייה, אבל עד כה מנצלות רק אוזניות אפל החדשות (AirPods) ויחידת Beats של מכשירי ראש את החיבור האמין והקל יותר הזה. סביר שיותר לקוחות יימשכו כעת לאביזרים של אפל, על חשבון יצרניות שלישיות בתחום, אמר אריקסון.

אם הגישה הזו של פיתוח עצמי מרגיזה כמה מומחי טכנולוגיה, סביר שוול סטריט יקדם אותה בברכה, מאחר שאביזרים נלווים הם בעלי ערך מוסף גבוה בעסקיה של אפל. ג'ף בלייבר, אנליסט ב-CCS אינסייט, מעריך שהמעבר לאודיו אלחוטי ייתפס בסופו של דבר כ"נגיעת אמן", בזכות היתרונות שלו למשתמשים ולמכירות האביזרים של אפל. "כל מותג אחר היה מתקשה מאוד לשכנע לקוחות שאוזניות לא תואמות שלו הן דבר חיובי לטווח הארוך, אבל אפל תצליח בכך", הוא אומר.

רוב החששות המידיים של הלקוחות ייפתרו על ידי הוספת אוזניות חדשות שעובדות עם שקע התאורה שיישאר באייפון, וכן הוספת מתאם לאוזניות רגילות בשוק, אומר בלייבר. "אם אנחנו דורשים מיצרנים ללכת עד הסוף בפיתוח סמארטפון, תמיד יהיה צורך להתפשר". יתרון מפתח אחד שאפל מייחסת להסרת שקע האוזנייה הוא הסוללה המוגדלת של אייפון 7, שמטפלת במה שלפי הסקרים הוא התסכול הגדול ביותר של המשתמשים. אייפון 7 יחזיק מעמד עוד שעה-שעתיים יותר בלי טעינה, תלוי בדגם, לפי אפל.

אבל למרות המעבר הפרובוקטיבי לאודיו אלחוטי והשיפור בחיי הסוללה, הפרשנים חלוקים בדעתם אם אייפון 7 - שדומה מאוד לשני קודמיו בעיצוב החיצוני - מראה חדשנות אמיתית של אפל. "המומחים טעו: אייפון 7 ואייפון 7 פלוס הם שדרוג רציני, לא מינורי", אומר פטריק מורהד מחברת הייעוץ מור אינסייטס מעמק הסיליקון. זאת, בזכות שיפורים שנעים מהמעבדים והתצוגה לחסינות החדשה מפני מים ו'כפתור הבית' שמעוצב מחדש. "יש מעט מאוד מה לא לאהוב בטלפון הזה, אבל יש גם מעט מאוד מה לאהוב", אומר ג'פרסון וונג, שותף בכיר בחברת IBB קונסלטינג שמייעצת לחברות טק, מדיה וטלקום. "אייפון 7 אפילו עוד לא הגיע לשוק, והשוק כבר מביט מעבר לו - אל הגרסה הבאה".

השינויים לוכדי תשומת הלב ביותר באייפון 7 - האוזניות האלחוטיות ומצלמה חדשה של שתי עדשות - יתבררו אולי כמבשרים של מהלכים רדיקליים יותר בשנה הבאה ומעבר לה, כטעינה אלחוטית וצגים משני צדי המכשיר. ייתכן שאפל ידעה שתפסיד בוויכוח על האוזניות האלחוטיות, אבל החליטה לצאת לדרך בכל זאת - בידיעה של מה שתוכל לספק בעתיד.

גם אפל תרוויח, לא רק נינטנדו

אחרי שהשקיע באפל ב-2013, קארל אייקן הציע שהחברה הזו תייצר טלוויזיה - ואפילו נידב אומדן הכנסות שנתי מהמיזם הזה, 40 מיליארד דולר. חלפו שלוש שנים, ואייקן, משקיע פעיל בדימוס, התאכזב. יש עדיין רק מוצר אחד של אפל שמגיע לרמת מכירות כזו.

הביקורות הראשונות על אייפון 7 שהושק אמש (ד') אומרות שאפל הוסיפה כנראה די תכונות חדשות כדי שלקוחותיה ימשיכו להתעניין. הסיכויים שלה גם מסתייעים בהתפוצצויות הטלפונים של היריבה סמסונג. אבל מבחינת המשקיעים, האדישות ירדה עליהם. מחיר המניה כמעט לא זז, ונשאר תקוע על כ-100 דולר. המניה חלפה על פני המחיר הזה בפעם הראשונה בספטמבר 2012, עם ההשקה של אייפון 5. היא חזרה ל-100 דולר בהשקה של עוד אייפון בספטמבר 2014, ושוב בספטמבר 2015 ובספטמבר השנה. במבט על התמחור שלה, אפל מצויה בתווך בין סוסת המלחמות הוותיקה HP וג'וניפר נטוורקס: מכפיל שווי פעילות (שווי שוק ושווי אג"ח) לרווחי ebitda שנמוך מ-6.

אפל נסחרת כמו חברת צמיחה לשעבר כי היא באמת כזו. ההכנסות בארבעת הרבעונים האחרונים היו 220 מיליארד דולר. בשנה שלפני כן הן היו 224 מיליארד דולר. שוק הסמארטפונים נראה רווי. ברבעון השני השנה נמסרו 343.3 מיליון מכשירים, לפי חברת המחקר IDC, עלייה של 0.3% בלבד ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה. עם מעט אזורים בתוליים שלא נחדרו, אפל מסתמכת על שכנוע לקוחות קיימים להחליף את המכשירים שלהם מדי שנה.

גם אם זו אולי משימה לא קלה, אפל עדיין נסחרת במחיר נמוך מדי. התמחור הנוכחי שלה יהיה מוצדק רק אם ההכנסות מהאייפונים לא רק יקפאו, אלא גם ירדו. מעט מאוד אלקטרוניקה צרכנית מחזיקה מעמד תשע שנים, כפי שהאייפון החזיק מעמד. כשהמוצר שוקע, כמו שהראה בלקברי, זה יכול להיות דרמטי.

אבל התעלמנו מפוטנציאל האפסייד. אייקן אולי טעה בניבוי הטלוויזיה שלו, אבל יהיה טיפשי להתעלם ממוצרי אפל בעתיד. גם אם התחזית למכונית אפל מעורפלת מדי, מה רע בשירותים? המנצחת הגדולה מההשקה של אפל אמש הייתה נינטנדו, שהמניות האמריקאיות שלה נסקו ב-29% עם ההכרזה שהיא מביאה את משחק סופר מריו שלה לחנות היישומים של אפל, ואת פוקימון גו לשעון אפל. אפל תקבל אחוזים מכל הורדה. השירותים שלה כבר הניבו הכנסה של 23 מיליארד דולר ב-12 החודשים האחרונים, והם יכולים בהחלט להפוך למוצר הבא של 40 מיליארד דולר בזכות עצמם.

אייפון 7
 אייפון 7

אייפון 7
 אייפון 7

אייפון 7
 אייפון 7