נדחה ערעורה של מרים פיירברג - תישאר במעצר 6 ימים

(עדכון) מעצרה של ראשת עיריית נתניה הוארך אתמול ב-6 ימים ■ בין הפרויקטים החשודים - "פרויקט קוראל" על קו הים ■ בעלה לשעבר של פיירברג וסגנה עד לאחרונה סומנו כמעורבים בקבלת השוחד

מרים פיירברג ראש עיריית נתניה / צלם: שלומי יוסף
מרים פיירברג ראש עיריית נתניה / צלם: שלומי יוסף

פרשת השחיתות והשוחד לכאורה בעיריית נתניה ממשיכה לקרום עור וגידים, כאשר החשדות כנגד ראשת העיר ושאר החשודים מתבהרים: ראשת העיר נתניה מרים פיירברג-איכר, אשר נעצרה אתמול (ד') ומעצרה הוארך על ידי ביהמ"ש בשישה ימים, חשודה בקבלת שוחד וטובות הנאה מקבלנים בתמורה לקידום עניינם בפרויקטים בעיר, ובהם "פרויקט קוראל" - בניין יוקרה שנבנה בסמוך לטיילת על קו הים.

פיירברג שהגישה ערעור על ההחלטה להארכת מעצרה תיוותר במעצר לאחר שבית המשפט דחה את הערעור.

בעלה לשעבר, אלי פיירברג, חשוד בתיווך לקבלת השוחד - כמי שקיבל עבור גרושתו את הכספים והעבירם לידיה, וכן בקבלת שוחד בעצמו, והסגן שלה, שמעון שר, חשוד בקבלת שוחד יחד עמה.

בבקשה להארכת מעצרה של פיירברג-איכר, שהוגשה אתמול לביהמ"ש, כתבו באי כוח המדינה, רפ"ק אלישע קוגן ורפ"ק שניידר ליאת, כי "החשודה 1, מרים פיירברג-איכר משמשת כראשת העיר נתניה וכיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה בעיר מאז שנת 1998. החשוד 2, שמעון שר, שימש עד לאחרונה כסגנה של החשודה 1, פיירברג-איכר, ומשמש כיו"ר ועדת המשנה לתכנון ובניה נתניה. על פי החשד לקחו פיירברג-איכר ושר, שוחד מקבלנים ויזמים בעיר, בתמורה לקידום פרויקטים בעיר, אשר בתחום אחריותם".

עוד נכתב בבקשה, כי "החשוד 3, אלי פיירברג, בעלה לשעבר של החשודה 1, מרים פיירברג-איכר, קיבל את השוחד עבורה", וכי "החשוד 4, גנדי אבייב, הנו קבלן ויזם בעיר נתניה אשר על פי החשד שיחד בכירים בעירייה בתמורה לקידום פרויקטים בעיר".

העבירות המיוחסות להם, כל אחד על פי חלקו, הנן לקיחת שוחד, מתן שוחד, תיווך בשוחד, מרמה והפרת אמונים הלבנת הון ועבירות מיסים.

 

השופט עמית מיכלס, האריך את מעצרם של כל הארבעה בשישה ימים תוך שהוא קובע, כי "מחומר החקירה שהוצג לעיוני עולה תמונה לא פשוטה לפיה מספר גורמים בכירים ביותר מתוך עיריית נתניה ובכלל זה חשודה 1, חברו לבעלי הון לצורך קידום פרוייקטים והשבחת קרקעות כאשר טובות ההנאה בהן מדובר נאמדות במיליוני שקלים".

עוד ציין השופט, כי "מטבע הדברים כאשר מדובר בעבירות הקשורות ללקיחה או מתן של שוחד ועבירות מרמה מדובר בעבירות שמתבצעות בהיחבא תוך נסיון לטשטשן ולהעלימן מעין כל, לפיכך הפוטנציאל לשיבוש החקירה על ידי מי מהחשודים בעבירות אלה הינו גבוה" אך הוסיף, כי "מעבר להערה כללית זו ניתן אף לומר שבמקרה שבפני ניתן לזהות בחומר החקירה פעולות ממשיות שבוצעו לאורך השנים על ידי חלק מהחשודים שעל פי החשד מטרתם הייתה הסתרה והסוואה של זהות או סיוע לאחר לעשות כן, אי דיווח לגורמים שונים על ענייניים לגביהם חלה חובת דיווח ופעילות תוך ניגוד עניינים".

השופט ציין עוד, כי מצא בשלב ראשוני זה של החקירה שהחשד לביצוע המעשים על ידי מרים פיירברג-איכר ועל ידי יתר החשודים הינו "חשד ממשי", ולכן גם החשש לשיבוש החקירה על ידם הינו ממשי וקונקרטי.

"בכל הנוגע לחשודים 1 ו-2 (מרים פיירברג איכר ואלי פיירברג, א' ל"ו)", כתב השופט, "הרי שנוכח תפקידם ומעמדם, מידת ההשפעה שלהם על עדים פוטנציאלים הינה גבוהה, בין אם מדובר באנשים שהם עובדי עיריית, ובין אם מדובר באנשים שהם מחוץ לעיריית נתניה עמם היו קשרים ישירים או עקיפים לאורך השנים".

הפרשה התפוצצה ברעש גדול בראשית השבוע עם מעצרם של הקבלן אברהם (אבי) תשובה, אחיו של יצחק תשובה, עו"ד צפריר פיירברג, בנה של ראשת העיר מרים פיירברג-איכר, עו"ד אברהם גוגיג והאדריכל גבי טטרו.

עם המעצרים עברה החקירה הסמויה שניהלו המשטרה ורשות המסים בחודשים האחרונים לשלב הגלוי שלה, אז פשטו החוקרים על עיריית נתניה, החרימו מסמכים ועצרו את החשודים הראשונים, שסימנו את הסנונית הראשונה של המעצרים. שלשום, האריך שופט בית משפט השלום בראשל"צ, עמית מיכלס, את מעצרם של ארבעת החשודים לתקופות של 3-9 ימים במסגרת הפרשה. מעצרו של אבי תשובה הוארך עד ליום חמישי, ומעצרו של צפריר תשובה הוארך עד יום ראשון. החשודים הגישו עררים על הארכות המעצר לבית המשפט המחוזי בלוד, והדיון בהם מתקיים כעת ועתיד להסתיים תוך זמן קצר.

בתוך כך, דחה בית המשפט המחוזי בלוד את הערר שהגישו אתמול עו"ד צפריר פיירברג, בנה של מרים פיירברג-איכר ועו"ד אבהרם גוגיג על החלטת שופט בית משפט השלום בראשל"צ, עמית מיכלס, להאריך את מעצרם עד ליום ראשון. עם זאת, קיבל השופט את הערר שהגיש האדריכל גבי טטרו על הארכת מעצרו עד ליום שלישי, והורה על קיצור ימי המעצר כך שישתחרר ביום ראשון, יחד עם שאר החשודים, אלא אם תוגש בקשת מעצר חדשה בעניינו.

במסגרת הפרשה, חשוד צפריר פיירברג, כי קיבל שוחד עבור אמו בתמורה לקידום פרויקטים של בניה ברחבי העיר נתניה. גוגיג על פי החשד סייע במתן השוחד וטובות ההנאה לפיירברג-איכר ולאחרים, כעו"ד העוסק בליווי וקידום של פרויקטים ברחבי העיר נתניה וכמקורב לבכירים בעירייה. באשר לטטרו טוענת המדינה, כי מדובר באדריכל העוסק בליווי ובקידום של פרויקטים ברחבי העיר נתניה, וכי אף הוא מקורב לבכירים בעירייה. נטען, כי גוגיג וטטרו, ביחד ולחוד, שחדו בכירים בעיריית נתניה בתמורה לקידום פרויקטים ברחבי העיר.

שופט ביהמ"ש המחוזי ארז יקואל, ציין בהחלטתו כי "המדובר בחקירה מורכבת ומסועפת, בדו"ח הסודי, כפי שהוצג, מצוינות עשרות פעולות חקירה אותן מבקשת היחידה החוקרת לבצע בעת העוררים שוהים במעצר ורוב רובן של פעולות אלו נתונות לשיבוש ישיר על ידי החשודים, ככל שתועדף חלופת מעצר בעניינם".

בדומה לשופט בית משפט השלום, דחה השופט יקואל את טענות הסנגורים על כך שהעובדה שכל החשדות נגד העצורים פורסמו בתחקיר שפורסם בעיתון הארץ לפני כחודשיים שומטת את היכולת, כעת, להוסיף ולשבש מהלכי חקירה, ולכם אין להאריך את המעצר.