בית המשפט: 1,750 שקל לאדם שקיבל שתי הודעות פרסומיות

השופט גם מתח ביקורת על טענת הנתבעת כי התובע מנסה להתעשר על גבה משום שלא ניסה להסיר את עצמו מהרשימה

שם: אינטרנט עם ערך מוסף קרדיט: שאטרסטוק.
שם: אינטרנט עם ערך מוסף קרדיט: שאטרסטוק.

באחת השיחות שניהלתי עם בעליו של עסק קטן הוא שיתף כי משתלם לעסקים הקטנים בעיקר, לעבור על סעיפי חוק הספאם ולשגר פרסומים לצרכנים בניגוד לחוק, כלומר גם אם לא אישרו את קבלת המסרונים לסלולרי או לתיבת המייל שלהם.

לדבריו, הרוב ממילא לא יטרחו לתבוע - ואם כן, כך סיפר, "משתלם" גם לספוג מדי פעם קנס בדמות פיצוי שקובע בית המשפט. מהדברים האלה אפשר ללמוד שכח ההרתעה של החוק או למעשה של מימושו על ידי הצרכנים הוא נמוך מאוד, ואכן מספר התובעים נמוך דרמטית ממספר מקבלי הודעות הספאם (שלמעשה כולל את מרבית הצרכנים הבוגרים) - אבל כל פסיקה לטובת הצרכנים וכל קנס שייפסק נגד החברות שמפרות את החוק יוכל אולי לשנות ולו במעט את מגפת ההודעות הפרסומיות שכולנו חווים חדשות לבקרים.

גם בשבוע החולף עסק בית המשפט לתביעות קטנות בסוגיה זו כשהוא פסק פיצוי של 1,750 שקל לאדם שקיבל שתי הודעות פרסומיות לטענתו מבלי שנרשם למאגר של החברה ששלחה את ההודעות לתיבת המייל שלו (תוכן ההודעות נוגע למוצר דלקן חכם) אותו אדם תבע את החברה "אופאל עסקים - תקשורת שיווקית בע"מ" - וכאמור זכה בתביעה - כך לפי פסיקה של בית משפט לתביעות קטנות בעפולה. החברה הכחישה כל אחריות מצידה וטענה כי חברת פרסום ששכרה את שירותיה היא שאמורה לשאת באחריות (צד' ג' שהתוסף לתביעה לפיכך הוא משה מימון מלכה) - אותה חברה טענה כי המסרים נשלחו לאחר קבלת הסכמתו המפורשת של התובע.

אלא שאל מול הטענה הזו טען התובע כי גם אם אישר תקנון כלשהו - הרי שבאין בכך כהסכמה מפורשת לקבלת הודעות ספאם - את הטענה הזו קיבל השופט סאמר ח'טיב שציין לאחר עיון באותו תקנון כי "התקנון הנ"ל מתיר למעשה לשלוח, למי שאישר אותו, דבר פרסומת, הן על ידי גורמים הקשורים לאתר, המפיץ את התקנון, והן על ידי גורמים שאינם קשורים לאתר. למעשה אין, למי שאשר את התקנון הנ"ל, הזכות להלין על אף דבר פרסומת, שנשלח אליו, מכל גורם שהוא". השופט גם מתח ביקורת על טענת הנתבעת כי התובע מנסה להתעשר על גבה משום שלא ניסה להסיר את עצמו מהרשימה. בהקשר הזה פסק השופט כי "לא אחת נפסק כי אין זה מעלה ואין זה מוריד אם התובע ביקש או שלא ביקש את הסרתו מרשימת התפוצה. בלא הסכמתו המפורשת של התובע, אסור היה לנתבעת לשגר אליו דברי פרסום. משכך עשתה זכאי הוא, כקבוע בחוק, לפיצויים אף ללא הוכחת נזק". בסיכומו של דבר קבע פיצוי של 750 שקל לכל הודעה בתוספת ל-250 שקל הוצאות משפט, ובסך הכול, 1,750 שקל.