יצחקי: "מה שקרה עם החניון בת"א זה כנראה טעות אנוש"

יו"ר מטה הדיור הלאומי סייג: "אני לא יודע את כל הפרטים...הפיקוח והרגולציה בנושא הבנייה ברורים לחלוטין"

אביגדור יצחקי. "תמ"א 38 היא הדבר היחיד שאנו לא ברורים מספיק לגביו"
אביגדור יצחקי. "תמ"א 38 היא הדבר היחיד שאנו לא ברורים מספיק לגביו"

אסון קריסת החניון ברמת החייל לא עוצר את הממשלה לעדכן תוכניות במטרה לייצר כמה שיותר דירות חדשות. השבוע הצהיר יו"ר מטה הדיור הלאומי, אביגדור יצחקי, בפני המועצה הארצית לתכנון ובנייה (שהוא גם עומד בראשה) כי בכדי לפשט את אי הבהירות הקיימת באשר ליחס השטחים הנוספים שייבנו במסגרת פרויקטים של תמ"א 38 - יחס השטחים יעמוד על פי שלושה מהבנוי בפועל.

"בסופו של דבר, מה שיביא את הוצאת הפרויקט לפועל תהיה הכדאיות כלכלית שלו. לא היבטי התכנון קובעים, וברור שככל שזכויות הבנייה שניתן יהיו גדולות יותר, מספר הפרויקטים יהיה רב יותר", אומר יצחקי.

- השבוע קרס החניון, ככל הנראה בשל כשל תכנוני כלשהו. אתה לא חושש שהמהירות ליצור כמות יחידות דיור רבה תבוא על חשבון איכות הבנייה?

"זה לא קשור. מה שקרה עם החניון זה כנראה טעות אנוש, אבל אני לא יודע את כל הפרטים. הפיקוח והרגולציה בנושא הבנייה ברורים לחלוטין. יש תקנים, יש מכוני תקנים, ויש כללים".

- ההרגשה היא שכל יום הממשלה מתעוררת עם תוכנית חדשה, ובעיקר מבלבלת את הציבור.

"זה לא נכון. נכון להיום, תמ"א 38 היא הדבר היחיד שאנו לא ברורים מספיק לגביו, מכיוון שיש רצון להגיע להסכמה עם כל הגורמים בענף. ברור שכיום יש עיוותים עם תמ"א 38. יש בעל קרקע שיושב על דונם, על בית קטנטן מלפני שישים שנה, ופתאום יש לו זכויות בנייה מפה ועד הודעה חדשה. זה קיים בהרבה שיכונים ונדרשנו לטפל בזה. הפתרון שהצאנו השבוע נודע לטפל באותם עיוותים מטורפים.

"בכל מקרה, אנו בדעה כי יהיה שיקול דעת רחב לרשויות המקומיות. אנחנו מציעים שהסמכויות יועברו יותר ויותר לוועדה המקומית, כי אין דומה בין עיר אחת לשנייה. מה שחשוב הוא לסיים עם אי הוודאות מהר ככל שאפשר".

 

"ייזום עצמי הוא מורכב"

ראשי הערים מתקשים לייצר הסכמה בנוגע ליתרונות הפרויקטים שמציעה תמ"א 38. עיריית תל אביב למשל, שבה כמובן ההיתכנות הכלכלית היא הגדולה ביותר, אינה ששה לעודד מתן היתרים לבנייה על פי התמ"א, שמצופפת את העיר, כמעט ואינה מזכה את קופת הרשות המקומית בכספים נוספים, ובעיקר "מעשירה את העשירים" כדברי ראש העיר, רון חולדאי.

- ידו של חולדאי עדיין קשה עם התמ"א.

"יש בתל אביב הרבה תמ"א 38, ואני לא הולך לחנך את ראשי הערים ולקבוע מה יהיה להם בעיר. בכל מקרה, השיאנית בתמ"א 38 היום היא חיפה".

- מדוע המדינה לא מתמרצת בנייה עצמית ונותנת העדפה ברורה ליזמי תמ"א 38, לדוגמא בנושא הפטור ממע"מ על הבנייה ליזמים בלבד?

"יזום עצמי הוא מורכב יותר לחלק מהאנשים, אבל יש לא מעט דיירים שעושים את זה. הם מגישים את התוכניות בעצמם, עושים מכרז לקבלנים ולוקחים קבלן מבצע ללא יזם. יש בתל אביב לפחות 20 פרויקטים כאלו.

"הבעיה הגדולה של הדיירים זה נושא המימון. מצד שני, אם לדייר יש את יכולת מימון הוא חוסך את הרווח היזמי ואכן מקבל יותר בסופו של דבר".