ביהמ"ש: צו פירוק קבוע לקבוצת אדמה של אורן קובי

בנוסף, הוציא נשיא ביהמ"ש המחוזי בתל אביב איתן אורנשטיין צו כינוס נכסים קבוע לנכסי קובי, לקראת הכרזתו של קובי כפושט רגל

אורן קובי / צילום: שלומי יוסף
אורן קובי / צילום: שלומי יוסף

לאחר שרכבי היוקרה נלקחו ממנו וגם אוסף דירות היוקרה שרכש בכספי לקוחותיו-קורבנותיו הונח על המדף - היום נכנס סיפור קריסתו של אורן קובי לשלב נוסף. נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, נתן היום (א') צו פירוק קבוע לחברות מקבוצת "אדמה" של קובי, וצו כינוס נכסים קבוע לנכסי קובי לקראת הכרזתו של קובי כפושט רגל.

השופט איתן אורנשטיין קיבל את בקשת המפרק וכונס הנכסים הזמני, עו"ד חגי אולמן, לפרק את החברות ולתת צו כינוס קבוע, על יסוד ההנמקות שכבר פורטו בעבר, בהחלטה על המינוי הזמני של אולמן לפני מספר חודשים. אולמן מונה לכונס הנכסים הקבוע וצפוי להתמנות גם למפרק הקבוע במסגרת אסיפת נושים שתיערך בקרוב.

צווי הפירוק הקבועים שניתנו לחברות מקבוצת "אדמה", הם בשורה טובה לעובדי החברות, שיוכלו כעת לקבל כספים מהביטוח הלאומי. עו"ד חיות גרינברג המייצגת עובדים רבים מהקבוצה הקורסת מסרה היום כי: "כעת נסללה הדרך בפני עובדי הקבוצה לפעול למיצוי זכויותיהם מהמוסד לביטוח לאומי, לרבות תשלום שכר העובדים שטרם שולם בגין חודש אפריל 2016 וכן תשלום זכויות סוציאליות נוספות שנשללו מהם בעקבות קריסת הקבוצה".

ביום חמישי האחרון החליט אורנשטיין גם על מכירת 6 הדירות שרכש קובי בכספי הלקוחות. בין הדירות, דירת היוקרה שרכש קובי ב-20 מיליון שקלים במגדלי אקירוב, דירה נוספת במגדל Yoo וארבע דירות נוספות. קובי העריך בעבר את שוויין של דירותיו בכ-40 מיליון שקל, כאשר על הדירות רובצת משכנתא בסך כ-9.6 מליון שקל לבנק לאומי. ככל הידוע - הדירות מהוות את המקור העיקרי להחזר כספים לנושי קבוצת "אדמה".

 

כתב אישום צפוי

"אדמה" עסקה בשיווק קרקעות חקלאיות המיועדות להפרשה לציבור הרחב, תוך הצגתן כ"זכות לדירה" בעתיד. החברה נקלעה לפירוק על רקע מעילה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים שביצע על פי החשד בעל השליטה בקבוצה, אורן קובי בכספי הלקוחות.

עשרות מלקוחות החברה שילמו מאות אלפי שקלים ואף מעל מיליון שקל לעתים (כל אחד), עבור קרקעות ("זכות לדירה") - אך במקום שהכספים יופקדו בחשבונות הנאמנות לצורך השלמת העסקאות - כספם נמשך על ידי קובי לחברה וממנה למימון צרכיו הפרטיים (לרבות רכישת הדירות). זאת, מבלי שנמסרה להם קרקע לבסוף.

מאות לקוחות נוספים שילמו עבור עסקאות שאכן הסתיימו במסירת קרקע חקלאית. אך יש מתוכם כאלו שטענו טענות במישור החוזי-צרכני, בין היתר, לגבי הטעייה הנוגעת למצב התכנוני של הקרקע וסביר שחלק מהטענות עוד יתבררו במסגרת הליך הפירוק.

במקביל לתיק הפירוק ופשיטת הרגל, מפלג ההונאה במשטרת מחוז תל-אביב מנהל חקירה פלילית נגד קובי ושורה ארוכה של מעורבים בפרשה, בחשד לגניבת כספי לקוחות החברה.

נגד קובי צפוי כתב אישום חמור וייתכן שגם נגד כמה מעובדי החברות. מקור הקשור לפרשה טען לאחרונה כי הדילמה שמעכבת את קבלת ההחלטות באשר לעתיד התיק, נוגעת למספר עורכי דין שנתנו שירותים לחברה, שנשקלת גם העמדתם לדין.