"התלהבות ענישתית"

שוב שופטי העליון שפכו מים צוננים בכל הנוגע לענישה בעבירות שוק ההון

ג'קי בן זקן ואיתן אלדר / צילום: שלומי יוסף
ג'קי בן זקן ואיתן אלדר / צילום: שלומי יוסף

בהחלטתם היום (ב') לקצר משמעותית את תקופות המאסר שגזר שופט המחוזי, דוד רוזן, על ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר, שפכו שופטי בית המשפט העליון, ולא בפעם הראשונה, מים צוננים על "ההתלהבות הענישתית" של שופטי בית המשפט המחוזי בתל-אביב בכל הנוגע לעבירות שקשורות בשוק ההון.

הפעם הקודמת הייתה ביוני 2015, כאשר בית המשפט העליון קיבל באופן חלקי את ערעורו של היחצ"ן צבי (צביקה) רבין, שהורשע בביצוע עבירות רבות של שימוש אסור במידע פנים, והפחית כשליש מתקופת מאסרו. השופט המחוזי חאלד כבוב שלח את רבין ל-30 חודשי מאסר, אך שופטי העליון קבעו כי הוא ירצה 22 חודשי מאסר בלבד. העליון ציין כי הפחתת עונשו של רבין מתחייבת הן נוכח "עיקרון ההדרגתיות בענישה" והן נוכח "עיקרון אחידות הענישה". ובמלים אחרות, השופטים סברו כי עונשו של רבין היה חריג בחומרתו ביחס לעונשים שהוטלו על אנשים שהורשעו בעבירות דומות. רבין השתחרר בינתיים מהכלא.

באופן דומה, קבעו היום שופטי העליון, אסתר חיות, ענת ברון ואורי שהם, כי השופט רוזן, עמיתו של כבוב, הלך רחוק מדי כשקבע כי בן-זקן ואלדר צריכים לשבת 3 שנים בכלא בשל הרשעתם בהרצת מניות. "העלאת רף הענישה צריכה להיעשות בהדרגתיות, תוך בחינה כפולה של רף הענישה הנוהג, הן ביחס לעבירות הקונקרטיות שבפני בית המשפט והן ביחס לעבירות אחרות בדיני העונשין", כתבו.

עוד ציינו שופטי העליון כי "הקנסות ועונשי המאסר שהטיל בית המשפט המחוזי על בן-זקן ואלדר סוטים סטייה ניכרת מהמדיניות הנוהגת במקרים דומים - הקנסות לקולה ועונשי המאסר לחומרה. גם אם יש הצדקה לנקוט מדיניות מחמירה יותר בעבירות מסוג זה, עונשי המאסר שהוטלו אינם עולים בקנה אחד עם עיקרון ההדרגתיות שנקבע בפסיקה".

עם זאת, גם לאחר ההפחתה בעונשי המאסר של בן-זקן ואלדר, הם עדיין חמורים מאוד ומהווים עלייה ברף הענישה ביחס למקרים דומים בעבר - אם כי עלייה הדרגתית ומידתית. כפי שציינו השופטים בפסק דינם, עד לחקיקת חוק ניירות ערך בשנת 1968 כלל לא כללו דיני העונשין איסור מפורש על מעשי תרמית ומניפולציה בניירות ערך.

במהלך השנים שחלפו מאז חקיקת חוק ניירות ערך, ניכרת בחקיקה מגמת החמרה בענישה המתייחסת למעשי תרמית ומניפולציה. כך, בעוד שבעת חקיקת חוק ניירות ערך, העונש שנקבע לצד עבירת תרמית או מניפולציה בניירות ערך עמד על עד 3 שנות מאסר או קנס בסך 20 אלף לירות - כיום מאפשר חוק ניירות ערך (ביחד עם חוק העונשין) להשית על נאשם שחטא בעבירה זו עונש של עד 5 שנות מאסר וקנס בסכום של עד כ-900 אלף שקל.

מגמת ההחמרה בענישה צפויה להמשך. יש להניח כי הנאשמים הבאים שיורשעו במעשים דוגמת אלה שביצעו ג'קי בן-זקן, איתן אלדר או צבי רבין, כבר לא ייהנו מיחס מתחשב ומקל של שופטי העליון.