"תעלומה": הלמ"ס גילתה פתאום עוד 2,300 דירות ב-2015

מדובר בשינוי בדיעבד של נתוני התחלות הבנייה ברבעונים הקודמים ובשנה שעברה - בשל טיוב לא נכון של המידע ■ ומה יהיה עם אתר האינטרנט המקרטע של הלמ"ס?

פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי
פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום אודות התחלות הבנייה במחצית הראשונה של 2016, מעידים על ירידה של כ-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אלו הנתונים שכל הענף ציפה לראות בעקבות אזהרות על מיעוט בפרויקטים, ואלו הנתונים שבמשרד האוצר קיוו לא לראות.

אבל, בנתונים הללו שפורסמו היום על ידי הלמ"ס נחשף עוד שינוי מהותי שחייב לקבל התייחסות מצד כל הגורמים. מדובר בשינוי בדיעבד של נתוני התחלות הבנייה ברבעונים הקודמים, שינוי לפיו הלמ"ס "גילתה" פתאום שב-2015 החלו להיבנות אלפי דירות יותר ממה שסיפרו הנתונים עד כה.

בחינת נתוני הלמ"ס לגבי תקופות קודמות, כלומר רבעונים קודמים טרם פרסום ההודעה היום אודות מספר התחלות הבנייה, חושפת כיצד הנתונים משתנים מפרסום לפרסום. גם בלמ"ס מודים כי הנתונים מתעדכנים ובדוח הנוכחי אף ציינו כי "נתוני 2014-2015 עודכנו בעיקר בשל טיוב המידע של משרד הבינוי והשיכון ביישוב חריש".

כך, הטבלה שפורסמה היום קובעת כי ברבעון הראשון של 2016 החלה בנייתן של 11,931 יחידות דיור, אך במחולל הדוחות של הלמ"ס, בנתונים טרם עודכן הרבעון החדש, נכתב כי ברבעון הראשון של 2016 עמדו התחלות הבנייה על 11,812. מדובר בהפרש של 119 דירות, הפרש לא קטן שבחישוב מצטבר עשוי לעשות הבדל ניכר.

בהשוואת נתוני הרבעון האחרון של 2015 בין שתי סדרות הנתונים עולה הפרש גדול עוד יותר שעומד על 406 דירות. למעשה כל נתוני 2015 שהופיעו עד אתמול בגרסה הישנה יותר, עודכנו כלפי מעלה בגרסה החדשה של הנתונים. כך, על פי הנתונים לפני העדכון, התחלות הבנייה בשנת 2015 כולה עמדו על 48,035 דירות נכון לנתונים טרם עידכונם, אך על פי הנתונים המעודכנים היום, מדובר ב-50,409 דירות שהחלו להיבנות בשנת 2015 כולה. כלומר, הפרש של יותר מ-2,300 דירות בשנה.

כאן המקום לשוב ולקרוא לטיוב מסודר של נתוני ענף הנדל"ן. עדכון הנתונים אולי מחייב המציאות על פי כללי הלמ"ס, ועדיף נתונים נכונים ומעודכנים על פני נתונים לא נכונים. אך בשורה התחתונה, הפרש של למעלה מ-2,300 דירות בין שני המועדים הוא לא הבדל קטן וכדאי לבדוק כיצד ניתן להעביר לענף את הנתונים המעודכנים כבר במועדי הפרסום הראשוניים.

לא מדובר רק בלמ"ס, אם כי במערכות משרד הבינוי והשיכון, מס שבח, רשות המסים ועוד. אולי נכון יותר לשנות את איסוף הנתונים, או לקבוע מועד ברור של דיווח על התחלות בנייה. כי לא מדובר במוצר דמיוני, מדובר בדירות אמיתיות שמתחילות להיבנות בשטח.

עד אז, כדאי לזכור שהנתונים הכה חשובים של הענף הם לא סופיים ויש להמתין כמה חודשים עד העדכון הבא, ולקוות שהוא האחרון.

כל זאת, ועדיין לא דיברנו על האתר המקרטע של הלמ"ס - שבכל פעם שצפוי להתפרסם נתון מהותי - הוא שובק חיים לדקות ארוכות. כשהוא חוזר, אז הנתונים לעתים מתפרסמים באיחור של 10-20 דקות, ממש כפי שקרה היום בנתון התחלות הבנייה. אז לפני שמדברים על מי צודק - נתוני האוצר או נתוני הלמ"ס על שוק הדיור - כדאי לדאוג שהנתונים יתפרסמו בזמן, ושמי שמעוניין יוכל בכלל לקרוא אותם באתר.