אביחי מנדלבליט מתנגד לפיצול סמכויות היועמ"ש

לגישתו של היועמ"ש, "אסור להפריד בין הכובע ה'ייעוצי' של היועמ"ש לבין זה 'האכיפתי'"

אביחי מנדלבליט / צילום:  מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
אביחי מנדלבליט / צילום: מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מתנגד לפיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה. בדברים שנשא היועץ בוועידת העיתון "כלכליסט", אמר מנדלבליט כי לגישתו "אסור להפריד בין הכובע ה'ייעוצי' של היועמ"ש לבין זה 'האכיפתי'".

באשר ליוזמות העולות מדי כמה שנים לפיצול תפקידי היועץ (לתפקיד אחד שעוסק בייעוץ משפטי ולתפקיד נוסף שעניינו עמידה בראש התביעה הכללית), הדגים מנדלבליט כיצד היכולת לשלב בין ה"אכיפתי" ל"ייעוצי" יוצרת דווקא סינרגיה, לשיטתו. בין היתר התייחס היועץ לפרשת השוחד השיטתי לכאורה בחברת נתיבי ישראל, שבעקבותיה "התגלה כשל עמוק בפיקוח המדינה על הנעשה בחברה".

לדבריו, הממצאים מהחקירה יושמו גם במסגרת הכובע ה"ייעוצי" לחברות הממשלתיות, בעבודת צוות מיוחד שהוקם בראשות המשנה ליועמ"ש, עו"ד אבי ליכט. בעקבות עבודת הצוות, ציין מנדלבליט, עברה לאחרונה החלטת ממשלה שעיקריה אף אומצו לחוק ההסדרים, שעוסקת בין היתר בהקמת מנגנוני בקרה על מכרזים, במטרה לאתר מקרי "ניפוח" עלויות של פרויקטים לאחר הזכייה במכרזים, כפי שעשו לפי החשד, חברות שעבדו עם נתיבי ישראל.

בעבר התבטאה שרת המשפטים, איילת שקד, בעד פיצול תפקיד היועץ המשפטי לשני תפקידים, אולם בפועל לא פעלה כדי ליישם את השינוי.

היועץ התייחס גם לשיח הער על "משפטיזציית יתר" המונעת כביכול קבלת החלטות. מנדלבליט ציין כי לגישתו מדובר ב"אמירות כוללניות ושטחיות".

"שלטון החוק אכן אינו שלטונו של היועמ"ש", אמר היועץ, "אך תפקיד היועמ"ש הוא להעמיד כלים משפטיים בידי מקבלי ההחלטות, לשם הגשמת מדיניות הממשלה, בגבולות החוק".