גרינספן: הסביבה הכלכלית והפוליטית בארה"ב - גרועה

יו"ר מועצת הנגידים של הפדרל ריזרב לשעבר הביע חשש שהמערכת הפוליטית והכלכלית בארה"ב עלולה להתערער ע"י מה שהוא כינה "משוגעים"

אלן גרינספן / צילום: בלומברג
אלן גרינספן / צילום: בלומברג

יו"ר מועצת הנגידים של הפדרל ריזרב לשעבר, אלן גרינספן, הביע חשש שהמערכת הפוליטית והכלכלית בארה"ב עלולה להתערער על ידי מה שהוא כינה "משוגעים".

"זו הסביבה הפוליטית והכלכלית הגרועה ביותר שהייתי קשור אליה אפילו באופן רופף", אמר גרינספן (90) בכנס בוושינגטון שלשום (ג') בחסות אוניברסיטת סטנפורד ואוניברסיטת שיקאגו. לפי גרינספן, בחזית הכלכלית ארה"ב צועדת לקראת סטגפלציה - שילוב של ביקוש חלש ואינפלציה מוגבהת. "מבחינה פוליטית, אין לי מושג מה תהיה התוצאה. אנחנו לא באיזון יציב", הוא אמר. "אני מקווה שנוכל למצוא דרך להיחלץ מזה, מפני שזו מדינה גדולה מכדי שהיא תתערער על ידי מה שהייתי מכנה 'משוגעים'".

גרינספן, שכיהן בשנים 1974-1977 בממשל של הנשיא הרפובליקאי ג'רלד פורד, לא השיב לשאלה למי הוא מתכוון.

המועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילארי קלינטון מובילה על פני יריבה הרפובליקאי דונלד טראמפ בסקרים, אם כי היתרון שלה על פני טראמפ המיליארדר נשחק בשבועיים האחרונים. טראמפ זכה במינוי מפלגתו למועמד מטעמה למרות שהוא מנהל קמפיין פופוליסטי, שבו התחייב להקים גדר הפרדה למניעת הסתננות מהגרים ממקסיקו, ולהטיל מכסים על תוצרת סינית.

בדבריו שלשום, גרינספן ייחס את עליית הפופוליזם בארה"ב עד לשנת 1896, שבה השמיע המועמד הדמוקרט דאז, וויליאם ג'נינגס בריאן, את נאום "צלב הזהב" שלו בוועידת מפלגתו נגד תקן הזהב. גרינספן חזר שלשום על הבעת חששותיו שהוצאה ממשלתית מוגברת על ביטוח לאומי ובריאות דוחקת לפינה השקעה פרטית ומובילה לצמיחה כלכלית איטית יותר. הוא קונן על העובדה שהמועמדים לנשיאות אינם מדברים על ריסון ההוצאה הציבורית. "אף אחד לא רוצה לדבר על זה מחשש לתגובת נגד פוליטית", הוא אמר.

בעבר, ממשלים רפובליקאיים אפשרו הוצאה גדולה יותר בתחומים אלו מאשר הדמוקרטים, אמר גרינספן. במובן זה, הנשיא הדמוקרטי לשעבר ביל קלינטון - בעלה של הילארי ק. - "התברר כרפובליקאי הטוב ביותר", הוא אמר.