עיריית ניו-יורק שמה קץ לאינטרנט החינמי במסופים ציבוריים

עיריית ניו-יורק וגוגל שיתפו פעולה כדי להציע אינטרנט חופשי לעוברי אורח ■ הכוונה הייתה טובה, אבל הגולשים השתמשו בשירות כדי לצפות בפורנו ולהקשיב למוזיקה רועשת בשעות הלילה

תא טלפון בניו יורק שמציע גלישה בחינם / צילום: רויטרס
תא טלפון בניו יורק שמציע גלישה בחינם / צילום: רויטרס

עיריית ניו-יורק שמה קץ - לעת עתה - לפרויקט שבמסגרתו אפשרה לתושבים לגלוש באינטרנט ממסופים ציבוריים ברחובות העיר. השבוע הודיע קונסורציום החברות שהפעיל את הפרויקט כי יבטל את אפשרות הגלישה באינטרנט במסופים, מכיוון שאנשים משתלטים על התאים שבהם נמצאים מסופים אלה ומשתמשים בהם כדי לצפות בתכנים שאינם מתאימים לצפייה במקום ציבורי.

כישלון הפרויקט משקף את הקושי הכרוך ביצירת תשתית דיגיטלית חדשה בהפעלה פרטית בעיר הגדולה ביותר בארה"ב.

הפרויקט, המכונה LinkNYC, החל לפני 4 שנים, כשהעירייה הזמינה הצעות לשימוש מחודש במערכת הטלפונים הציבוריים בעיר. הביקוש לטלפונים צנח, ורבים מהמכשירים הוסרו. תאי הטלפון שנותרו שימשו בעיקר לעישון סמים ולהשתנה בצנעה יחסית.

לתאי הטלפון עדיין יש שימוש. ניתן להפוך אותם, למשל, לספריות השאלה מאולתרות. תאי טלפון אלה הניבו הכנסה שנתית של 20 מיליון דולר לעירייה, בעיקר באמצעות מודעות פרסום. אנשי העירייה רצו להחליפם במשהו שיספק שירות רלוונטי יותר ואף יניב תזרים מזומנים.

לאחר מכרז, העירייה חתמה על הסכם עם CityBridge, קונסורציום של חברות בהנהגת SideWalk Labs, חברת סטארט-אפ בבעלות גוגל. בראש SideWalk Labs עומד דן דוקטורוף, לשעבר מנכ"ל בלומברג.

CityBridge החלה להקים תאים גבוהים וצרים שיספקו WiFi חינמי ויאפשרו גם לאנשים לבצע שיחת טלפון ולהטעין מכשירים ניידים. כמו כן שובצו בתאים אלה טאבלטים לגלישה באינטרנט. במסופים הוצגו מודעות פרסום, ו-CityBridge הבטיחה לחלוק עם העירייה הכנסות בהיקף של לפחות 500 מיליון דולר ב-12 השנים הבאות.

התאים הראשונים הוקמו בינואר, וכעת יש בניו-יורק כ-400 מסופי LinkNYC. לדברי CityBridge, הצטרפו 475,000 לשימוש במסופים. אך התברר כי CityBridge לא צפתה מראש את המכשולים הפוטנציאליים. חסרי בית החלו להתגודד בקרבת התאים, ולעתים הם שהו בקרבתם במשך שעות. לא הייתה זו הפרה של חוקי העיר, ולכן לא ניתן היה לעשות דבר נגדם.

אנשים גם החלו להשמיע מהתאים מוזיקה קולנית בשעות הלילה, ויצרו גם מטרדים אחרים לדיירים בקרבת מקום. CityBridge ניסתה למנוע בעיות אלה באמצעות הגבלת עוצמת הרעש מהתאים. היא גם עמעמה לאחר רדת החשכה את אור הצגים המותקנים בתאים.

 

ובל נשכח את הפורנוגרפיה. אנשים תפסו במהירות שהם יכולים להשתמש בטאבלטים כדי לצפות בפורנוגרפיה, לשמחתו של ה"ניו-יורק פוסט". "חסרי בית מחורמנים משתמשים ב-WiFi של כיכר טיימס לצפות בפורנוגרפיה", הכריז העיתון ביוני.

הצעד הראשון שנקטה CityBridge היה להתקין את תוכנת סינון האתרים OpenDNS, שבה משתמשים גם בתי ספר וספריות ציבוריות כדי לחסום חומרים פורנוגרפיים. זה היה יעיל כמו כל תוכנת סינון תכנים אחרת, כלומר לא במאת האחוזים. CityBridge החליטה לבטל את הגישה לאינטרנט מהתאים ולשקול את צעדיה.

ב-48 השעות הבאות תנטרל CityBridge את דפדפני האינטרנט בכל התאים. האופציה לבצע שיחות טלפון, ה-WiFi ושירות ה-GPS לא ייפגעו.

ג'ן הנסלי, מנהלת LinkNYC, אמרה כי אופציית הגלישה באינטרנט תחודש ברגע שהחברה תמצא דרך להגביל את זמן השימוש בדפדפנים. היא הוסיפה כי יש לבצע סינון נוסף של התכנים, אך עדיין אין מסלול ברור לפתרונה של בעיה זו. "האינטרנט זה משהו עצום שמשתנה כל הזמן, והאמת היא שקשה - אם לא בלתי אפשרי - לזהות כל פיסת תוכן לא הולמת", אמרה הנסלי.

בעיה של פרטיות

בנוסף לבעיות הפורנוגרפיה והמטרד לציבור, עורר הפרויקט את זעמם של הפעילים להגנה על הפרטיות. ביולי פרסם "Village Voice" כתבת שער שתיארה את LinkNYC כ"סוס טרויאני" של גוגל, וטענה כי עיריית ניו-יורק החליטה "למכור בזול את פרטיות האזרחים לחברה שמטרתה לעשות רווחים". התאים אינם אלא "תחנות ריגול", טען בנג'מין דין, יועץ ולשעבר מרצה לממשל אינטרנט באוניברסיטת קולומביה.

דין טען גם כי מדיניות הפרטיות לגבי השימוש במערכת ה-WiFi החינמית בפרויקט מעורפלת מדי. זוהי טענה צפויה. סוגיות הפרטיות באינטרנט ואיסוף המידע שמבצעים ממשלות ותאגידים נכללות כיום בכל הדיונים על כל שירות דיגיטלי.