צחי הנגבי מקדם את ביטול ההפרדה המבנית בבזק

פרטנר וסלקום ידרשו הקמת חטיבה נפרדת שתמכור להן את השימוש בתשתיות בזק ■ חברות הטלפוניה דורשות שקיפות שתאפשר פיקוח על המחירים שתגבה מהן בזק

צחי הנגבי / צילום: רוני שיצר
צחי הנגבי / צילום: רוני שיצר

משרד התקשורת החל לזמן מפעילים לשיחות בנושא ביטול ההפרדה המבנית בבזק - כך נודע ל"גלובס". המטרה של משרד התקשורת היא לשמוע את עמדות המפעילים ובעיקר את עמדות פרטנר וסלקום לגבי האמצעים שיחליפו את ההפרדה המבנית הנהוגה היום בין בזק לחברות-הבנות שלה.

כפי שנחשף ב"גלובס", מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, הקים צוות עבודה לקידום ביטול ההפרדה המבנית בבזק.

פרטנר וסלקום צפויות להציע דרכים חלופיות לביטול ההפרדה, כאשר אחת הדרישות המסתמנות היא שבזק תקים חטיבה ייעודית שתעסוק במכירת שירותים לחברות מתחרות ותהיה שקופה. כך ניתן יהיה לעקוב אחר פעילות החטיבה, לרבות רווחיה של בזק בכל הנוגע למכירת השירותים למתחרות ולוודא שהיא לא גובה מחיר מופרז עבור השימוש בתשתיות שלה.

מוקדם יותר נפגשו נציגי בזק עם פילבר כדי להמשיך ולקדם את ביטול ההפרדה. הזימון של פרטנר וסלקום לשיחות על התנאים מהווה למעשה תחליף לשימוע ציבורי ומעניין יהיה לראות האם פרטנר וסלקום אכן ידרשו לפתוח את הדיון לטובת כלל הציבור או שיסתפקו בהבעת עמדתן ללא הרחבת הדיון לכלל השוק.

המטרה של בזק היא בעיקר לבטל את ההפרדה המבנית מול yes, וזאת משיקולים פיננסיים. במדרג הדחיפויות, בזק בינלאומי ופלאפון אינן קריטיות לחברה.

ביטול ההפרדה המבנית, אמור היה להתרחש עוד בשנה שעברה, וזאת על-פי מדיניות משרד התקשורת, אלא ששרשרת של אירועים מנעה זאת. בפועל גם בזק לא סייעה להקל על המהלך בעקבות סירובה להכללת שירות הטלפוניה שלה ברפורמה בשוק הקווי, וכן בעיכובים שהערימה בסוגיית השימוש בתעלות התקשורת שלה.

כעת, על-פי המתווה שהוצג לבזק, ביטול ההפרדה יבוא במקביל לפתרון שתי הסוגיות הללו, בתוספת שורה של דרישות לגבי האופן שבו יפקח המשרד על מחיריה למתחרים. נזכיר כי משרד האוצר אינו שותף לעמדת משרד התקשורת ודורש להציב תנאים שימנעו מבזק לנצל את היותה הבעלים של yes לטובת פגיעה בתחרות בשוק הטלוויזיה.

ביטול ההפרדה מקודם בשלב הזה בעקבות כניסתו של השר צחי הנגבי לעבודה כשר תקשורת בפועל הממונה על ענייני בזק.