טראמפ מרים ידיים: אובמה נולד בארה"ב. נקודה. ממשיכים הלאה

טראמפ לא מתנצל על כך שהוא ילד לפני שנים את הקונספירציה שאובמה נולד מחוץ לארה"ב ■ טוען: בעצם, הילארי התחילה בכך ■ אובמה: "תמיד הייתי בטוח למדי היכן נולדתי"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

 

שנים לאחר שהשיק את תיאוריית הקונספירציה שלפיה אין ודאות שברק אובמה, הנשיא השחור הראשון בתולדות ארה"ב, אכן נולד בארצו, הכריז הערב (ו') דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי לנשיאות, שבעצם "אובמה נולד בארה"ב. נקודה".

טראמפ הניח מאחוריו את הקונספירציה הזו, ששימשה - ותוסיף לשמש - מסר חשוב לקמפיין שלו לנשיאות, כאילו לא קרה דבר. "עכשיו כולנו רוצים לחזור ולפעול כדי להחזיר את אמריקה לגדולתה ולעשותה חזקה יותר", הוא אמר.

טראמפ לא התנצל על תפקידו בזריעת הספקות לגבי מקום הולדתו של אובמה, למרות שספקות אלה ערערו את הלגיטימיות של נשיאותו בעיני פלחים מסוימים של אזרחי ארה"ב. מי שלא נולד בארה"ב אינו זכאי להיות נשיא, ובחוגים גזעניים או ארכי-שמרניים נתפס אובמה כפולש לבית הלבן כבר מיומו הראשון שם. יתר על כן, הקוספירציה הזו נתנה תנופה לקונספירציה נוספת, שלפיה אובמה הוא מוסלמי שמסרב לצאת מהארון.

המועמד הרפובליקאי אף טען, שהילארי קלינטון היא שזרעה את הספקות לגבי מקום הולדתו של אובמה כאשר התמודדה על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות בפריימריז של מפלגתה ב-2008. יריבה בפריימריז היה אובמה, שהיה אז סנטור.

"הילארי והמטה שלה הם שהחלו את המחלוקת לגבי מקום הלידה ב-2008", אמר טראמפ. "אני הוא זה ששם קץ למחלוקת". טראמפ רמז בכך, שהוא, למעשה, אילץ את אובמה לתת פומבי לתעודת הלידה שלו ב-2011 . התעודה הזו הונפקה בבית-חולים בהונולולו, האוואי. טראמפ לא סיפק שום הוכחה לטענתו שקלינטון היא שהשיקה את הקונספירציה נגד אובמה.

זו היתה הפעם הראשונה שטראמפ הכריז בפומבי, שהוא מסכים לכך שאובמה נולד בארה"ב. לדעת אנליסטים, הוא חשש, שהכרזה כזו תכעיס את גרעין תומכיו הנאמנים ביותר. אך המטה החדש שלו שכנע אותו, שהוא חייב להשיל את דימויו הגזעני כדי לעשות נפשות בקרב ציבורים רפובליקאים רחבים שאינם מוכנים להצביע בעדו בגלל עמדותיו הקיצוניות. זו גם הסיבה לכך שהוא מנסה עתה להתקרב לבוחרים שחורים. המטה שלו מבין, שלמועמד הרפובליקאי אין שמץ סיכוי בקרב השחורים, אך המאמצים להידבר עם מיעוטים עשויים לצחצח את דימויו העכור בקרב בוחרים לבנים - רפובליקאים ועצמאיים - שלהם זקוק טראמפ כדי לנצח בבחירות.

רק אתמול סירב המיליארדר להתנער מהספקות לגבי מקום הולדתו של הנשיא. בתשובה לשאלה של כתב "וושינגטון פוסט" האם עודו מאמין בקונספירציה זו, אמר טראמפ: "אשיב על שאלה זו בזמן המתאים. אני לא רוצה להתייחס לכך עתה".

בשבועות שחלפו, אמרו דוברים במטה טראמפ וכמה מיועציו - לרבות רודי ג'וליאני, לשעבר ראש עיריית ניו-יורק - שטראמפ זנח מזמן את סוגיית מקום לידת אובמה ושהוא מאמין שהנשיא אכן נולד בארה"ב. אך אחד מהדוברים זרע את הקונספירציה החדשה: הילארי אשמה. היא העלתה את הנושא ב-2008. "למעשה, טראמפ עשה טובה גדולה לנשיא ולאומה כולה בכך שהוא שם קץ לפרשה הזו, שקלינטון השיקה אותה", נאמר בהודעת הדובר.

מטה קלינטון הגיב בזעם על התרגיל של המועמד הרפובליקאי. "טראמפ מסרב ליטול אחריות להתקפותיו הגזעניות והשקריות נגד הנשיא", אמר דובר. ראש הסיעה הדמוקרטית בסנט, הארי ריד, אמר: "הילארי העלתה את הנושא? איזה שקרן".

ואילו אובמה התייחס להתלקחות החדש בבדיחות הדעת. "תמיד הייתי די בטוח היכן נולדתי", הוא אמר אמש.