"ל-Reddit לא אכפת שלאנשים יש חשבונות בשמות אחרים"

סטיב הפמן, ממייסדי אתר המדיה החברתית החדשותי Reddit, חזר לנהל אותו בשנה האחרונה לאחר שהאתר נקלע למשבר ■ עכשיו הוא מסכם שנה, שבמהלכה החברה השיקה אפליקציית מובייל, החלה להשקיע בכלי פרסום טובים יותר - וגם ניסתה לחנך קצת את הגולשים

סטיב הפמן / צילום: בלומברג
סטיב הפמן / צילום: בלומברג

כשסטיב הפמן שב לנהל את רדיט (Reddit) ב-2015, הוא שב לחברה במשבר. אתר המדיה החברתית החדשותי שהקים עם בוגר קולג' אחר לפני קרוב ל-10 שנים, הפך לאחד מאתרי האינטרנט הפופולריים ביותר, אך נקלע למצב קשה בגלל תחושת המרמור בקרב העובדים, התקוממות מצד המשתמשים ועזיבתה הפתאומית של המנכ"לית הזמנית.

ברדיט, שמתאר את עצמו כ"עמוד הראשון של האינטרנט", יש 40 אלף פורומים של משתמשים, שבהם ניתן לדון ולהצביע בשלל סוגיות: מדיווחי חדשות פורצות ועד צילומי חתולים וסיפורים אישיים על גירושים. אך פתיחותו של רדיט לתכנים הססגוניים האלה אפשרה גם העלאת הודעות גזעניות, צילומי עירום של מפורסמים והתנהגות פוגענית בפינות החשוכות של האתר.

ניהול רדיט הפך למשימה מורכבת במיוחד בגלל המספר האדיר של מנהלי קבוצות הדיון בהתנדבות. בעקבות פיטוריו של עובד רדיט פופולרי ביולי אשתקד, התמרדו מנהלי הקבוצות וסגרו זמנית מאות דפים. התקרית הובילה להתפטרותה הלא-צפויה של המנכ"לית, אלן פאו.

לאחר 5 שנים מחוץ לרדיט, הפמן - שפרש מתפקידו כמנכ"ל ב-2009 כדי להקים את הסטארט-אפ השני שלו - רצה לשוב ולסייע לחברה לצמוח.

באפריל השיקה סוף-סוף החברה את האפליקציה הראשונה שלה. החברה גם החלה להשקיע בכלי פרסום טובים יותר, ולספק לתעשיית הפרסום מידע על האתר. מותגים גדולים כמו קוקה-קולה ונטפליקס החלו לפרסם ברדיט, ו-70% מהמפרסמים הם לקוחות חוזרים - בהשוואה ל-30% אשתקד.

"הפוגענות נמצאת במגמת ירידה"

רדיט דיווחה כי ביולי היו לה 240 מיליון משתמשים חודשיים פעילים - זינוק של 23% לעומת החודש המקביל אשתקד. אך הפמן רוצה מיליארדי משתמשים. כדי שזה יקרה, הוא יודע שהאתר צריך להיות ידידותי יותר למשתמשים חדשים וקל יותר לניווט.

- אמרת בעבר שאתה לא רוצה להיות חייב לאחרים וש"כסף משמעותו חופש". אתה חושב כך גם היום?

"רווח זה הצעד הראשון. הנפקה ראשונית לציבור זה לא הסוף. זה משהו שאנחנו באמת חושבים עליו. מבחינתנו, זו עצמאות אמיתית".

- איך אתה מוכר את רדיט למפרסמים?

"מה שאנחנו מוכרים זו הזדמנות לקשר בין חברות ומותגים לאנשים שבאמת רוצים לשמוע מהם. רדיט היא המקום היחיד שבו המשתמשים שלנו יכולים לבטא כל היבט של הפרסונה שלהם. אתה לא יכול להיכנס לפלטפורמות אחרות ולדבר על הגירושים שלך. קרוב לוודאי שאתה לא מדבר על יציאה מהארון בפעם הראשונה. אלה חוויות אמיתיות שאנשים חווים ברדיט".

- עד כמה יש לכם נכונות לכפות פרסומות על אנשים?

"אנחנו תמיד בודקים את הדברים האלה כדי לוודא שאנחנו לא פוגעים במעורבות הגולשים באתר. ההכנסה חשובה לנו, אבל העדיפות הראשונה שלנו היא המעורבות, אז אנחנו רוצים לוודא שאנחנו לא מקריבים זאת".

- אתם משיקים תקנות לטיפול בתכנים והתנהגות מטרידים ברדיט. כיצד תימנעו מהכעסת המשתמשים הקיימים?

"מה שאכפת לי זה שכשמשתמשים באים לרדיט - משתמשים חדשים וותיקים - תהיה להם חוויה טובה, שהם יחושו בנוח להביע עצמם. זו הסיבה שהקדשנו המון זמן כדי לגבש תקנות תוכן עקביות יותר, להגדיל את צוותי הקהילה שלנו במטרה לאכוף את התקנות האלה, לחנך את המשתמשים בכל הנוגע להתנהגות קבילה, ולבנות כלים, כמו כלי חסימה.

"הפוגענות המדווחת נמצאת במגמת ירידה, לדעתי, 30% בשני הרבעונים האחרונים. האם אני מכעיס לפעמים משתמשים קיימים? כן, אבל זה למען מטרה שמאוד אכפת לי ממנה".

- עמדתך באשר לחופש הביטוי השתנתה?

"אחד הלקחים החשובים שלמדתי היה שחשבתי שנוכל למתוח קו ברור לגבי מה אנחנו מרשים ומה לא. זה בלתי אפשרי. הקו מאוד דק. הוא מאוד ארוך ומאוד אפור. כל פעם שאנחנו מותחים את הקו הזה, המשתמשים ניגשים אליו ודוחפים את האף שלהם מעבר לו, ומנסים לשגע אותנו ולשגע אחרים. יש מעט תקנות: דבר לא חוקי. אני כבר לא מקדיש המון אנרגיה מנטלית בחיפוש אחר הפתרון המושלם".

- יש לדעתך הצדקה לביטול האנונימיות ברדיט?

"לא. אנחנו לא קוראים לזה אנונימיות, אנחנו קוראים לזה 'זהות בדויה'. ברדיט יש לך שם משתמש. לשם המשתמש שלך יש מוניטין שקשור אליו, וזה חשוב. אנונימיות אמיתית, לדעתי, אינה מוציאה את המיטב מאנשים, וראינו את זה קורה במקומות אחרים באינטרנט. אבל להתיר לאנשים לנתק את עצמם משמם ומזהותם בעולם האמיתי - זה מאוד חשוב. כשאני ברדיט כ-Spez, כעצמי, אני צריך לברור את מילותיי בזהירות רבה מאוד, וזה בסדר. אני יכול לעשות את זה בתפקיד הזה. אבל לאישיות שלי יש היבטים אחרים שבאמצעותם אני יכול להיות אני-עצמי".

- יש לך חשבונות בשמות בדויים ברדיט?

"הרבה. כמובן. הסיבה שלרדיט לא אכפת שלאנשים יהיו חשבונות תחת שמות אחרים, היא שלי יש הרבה חשבונות כאלה".

- איך אתה מתמודד עם טרולים?

"אני מטריל אותם חזרה".