השר הנגבי החליט לא להפחית את תעריפי בזק

הכנסות בזק היו אמורות להישחק ב-5.5 מיליון שקל ברמה השנתית - לא סכום מהותי לחברה ■ לקוחות המרבים לבצע שיחות היו יכולים ליהנות מהוזלה משמעותית

צחי הנגבי / צילום: רוני שיצר
צחי הנגבי / צילום: רוני שיצר

ביוני השנה פורסם ב"גלובס" כי משרד התקשורת לא עדכן את תעריפי חברת בזק  בהתאם לנוסחת גרונאו. מדובר בהסדר פיקוח תעריפים שנקבע על-ידי ועדת גרונאו, לפיו אמורים תעריפי בזק להתעדכן כל שנה בהתאם לנוסחת התייעלות שנקבעה על-ידי הוועדה, למעט תעריף דמי השימוש לקו טלפן, שצריכים לעלות בהצמדה למדד.

בתגובה לפניית "גלובס" ביוני השיבו במשרד התקשורת כי "התעריפים לא עודכנו בגלל האיסור שהטיל היועמ"ש לחתום עקב בדיקת ניגוד העניינים. העדכון ייחתם עם מינוי שר לתחום".

חלפו-עברו 3 חודשים, צחי הנגבי הוא השר המחזיק בתיק התקשורת בענייני בזק, והנה מתברר כי בסופו של דבר וללא כל הודעה לציבור, הנגבי החליט שלא להפחית את תעריפי בזק. 

על-פי מסמך שהוציא סמנכ"ל הכלכלה במשרד התקשורת, שהגיע לידי "גלובס", הסדרי ועדת גרונאו חייבו הפחתה בתעריפי בזק (בעיקר תעריפי השיחות) בשיעור של 11.43%.

במקביל נדרשה גם העלאה של כ-4.5% בדמי השימוש עקב עליית המדד - אך השפעה של העלאה זו הייתה אמורה להיות זניחה, מכיוון שהרב המוחלט של לקוחות החברה נמצאים במסלולי מחיר שאינם מושפעים כלל מעליית מחיר דמי השימוש.

בשורה התחתונה, על-פי אגף הכלכלה במשרד התקשורת, הכנסות בזק היו אמורות להישחק ב-5.5 מליון שקל ברמה השנתית. החברה רשמה הכנסות שנתיות של 9.96 מיליארד שקל ב-2015 ורווח נקי בסך 1.72 מיליארד שקל, כך שלא מדובר כאן בסכום מהותי לבזק.

עם זאת, לקוחות החברה המרבים לבצע שיחות היו יכולים ליהנות מהוזלה משמעותית של 11.43%, שנמנעה מהם כאמור בעקבות החלטת השר.

במשרד התקשורת מבהירים כי נוסח התקנות עליו חתם השר הנגבי זהה לחלוטין לנוסח עליו חתמו בשנים הקודמות השרים ארדן וכחלון, על-פי המלצת סמנכ"ל הכלכלה במשרד ובמסגרת יישום מדיניות השוק הסיטונאי.