מדוע משרד התקשורת מעכב עדכון תעריפי בזק?

עדכון אוטומטי של תעריפי בזק בהיקף 10-20 מיליון שקל, שהיה אמור להיכנס לתוקף ב-1 ביוני - מעוכב ■ הדרג המקצועי במשרד התקשורת העביר את טיוטת התקנות לאוצר, אך ההפחתה לא בוצעה

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

האם מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר מעכב הפחתה של תעריפי בזק? ל"גלובס" נודע כי בתחילת חודש יוני אמור היה להיכנס לתוקפו עדכון תעריפים שנתי של בזק, והמלצה על העדכון הועברה מהדרג המקצועי במשרד התקשורת גם למשרד האוצר.

לא ברור מה קרה ולמה, אך העדכון לא בוצע, ככל הנראה בעקבות החלטה של פילבר. מדובר על הפחתת תעריפי בזק בהיקף של 10-20 מיליון שקל לערך, שמחושב על-פי נוסחה שנקבעה על-ידי פרופ' ראובן גרונאו לפני שנים ארוכות, במסגרת הפיקוח החל על תעריפי בזק כמונופול.

הגם שמדובר בהפחתה לא משמעותית, עדכון התעריפים מעוכב על-ידי פילבר, ויש האומרים כי הסיבה לעיכוב היא העובדה ששר התקשורת וראש הממשלה, בנימין נתניהו, היה נתון לבדיקת ניגוד עניינים מול בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ'.

אולם, מבדיקת "גלובס" עולה כי דרושה חתימה של שר תקשורת רק במקרה שמחליטים לעכב את העדכון - אחרת הוא נכנס לתוקף באופן אוטומטי. לפיכך יש סימן שאלה לגבי חוקיות עיכוב העדכון והאם הוא נעשה בסמכות.

עדכון התעריפים אמור היה להיכנס ב-1 ביוני. לדברי מקורות במשרד התקשורת, טיוטת התקנות כבר הועברה למשרד האוצר. בשנים האחרונות העדכונים לא נכנסו לתוקף כיוון שהיו שוליים, אבל כעת במצטבר הם הגיעו למספר משמעותי, ולכן השנה החליט הדרג המקצועי לבצע את העדכון באופן רטרואקטיבי.

ממשרד התקשורת נמסר: "התעריפים לא עודכנו בגלל האיסור שהטיל היועמ"ש לחתום עקב בדיקת ניגוד העניינים. העדכון ייחתם עם מינוי שר לתחום".

מבזק נמסר, כי בשיחות עם משרד התקשורת בעניין נאמר למשרד כי שיטת עדכון התעריפים של משרד התקשורת היא אנאכרוניסטית ואינה נכונה. עובדה שבשש השנים האחרונות לפחות תעריפי בזק לא שונו. מדובר בתקופות של השר כחלון ומנכ"ל המשרד אבי ברגר, ולא רק בעלי התפקידים הנוכחיים. השנה לא הייתה צריכה להיות שונה. גם עתה התעריפים לפחות מבחינת מומחי המשרד לא היו צריכים להיות שונים.

לעצם העניין, שינוי התעריפים משפיע על דמי השימוש החודשיים, המספר שהכי כואב לכל צרכן טלפון פרטי בישראל. מחיר זה אמור לעלות בכ- 3 שקלים. הצרכן מאד לא יאהב את זה, ובזק תיתפס כאילו היא פוגעת בו, למרות שהיא לא קובעת מחיר זה. לא יעלה על הדעת שבזק תעלה מחיר זה. 

התעריפים שאמורים לרדת הם איזוטריים ולא משפיעים על הצרכן הפרטי כמעט. ירידה מזערית במחיר דקת שיחה, כשגם כך כמעט לא מדברים היום בבית בטלפון קווי, במחירי שירותים עסקיים מסויימים, באחריות על טלפונים מסוג זמיר ועפרוני, שלא באמת רלוונטיים ולא יביאו להוזלה עבור הצרכן. נוצרה סיטואציה שכביכול מצביעה על ירידת תעריפים, אך לא נכונה לצרכן. הכל כיוון שהמשרד לא מצליח לקיים את ההחלטה שלא לעדכן תעריפים בה הוא נוקט כבר שש שנים.