כחלון בדרך לליכוד?

את נושא מס ריבוי דירות - לכאן או לכאן - כחלון ונתניהו יסגרו ביניהם

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

ב-13 באוגוסט אישרה הממשלה פה-אחד את המס על ריבוי דירות, שמקדם שר האוצר משה כחלון. נו, אז מה? ב-22 ביוני 2014 אישרה הממשלה פה-אחד את הפטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה של שר האוצר הקודם, יאיר לפיד. אבל החוק המתוקשר ההוא התמסמס בשבועות שלאחר מכן בוועדת הכספים, עד שראש הממשלה בנימין נתניהו - ההוא שכאמור הצביע קודם בעדו - החליט שמשתלם לו פוליטית לפוצץ הכול ללכת לבחירות.

כך יו"ר הקואליציה יכול לבקר בחריפות את צעדיו של כחלון, כאילו הם לא אושרו גם על ידי הבוס שלו נתניהו ועל ידי חבריו הבכירים לסיעה. היום יצא יו"ר ועדת הכספים משה גפני בהצהרה שחוק מיסוי דירות לא יעבור. 

שנה וחצי אחרי הבחירות, אפשר לומר בוודאות שכחלון שוקע בבוץ הנדל"ני. ההכרזה ההיא שהוא "לקח את כל ארגז הכלים הנדל"ני אליו" כבר לא מחזיקה מים, עם כל הכבוד לסמכויותיו כשר אוצר, כיו"ר קבינט הדיור, ואפילו כמי שלקח לידיו את מינהל התכנון (ממשרד הפנים) ואת רשות מקרקעי ישראל (ממשרד השיכון).

שר השיכון יואב גלנט עושה לו את המוות, החרדים בוועדת הכספים אוהבים את משקיעי הנדל"ן, ראשי הערים עושים לו בית ספר (מה עם הסכמי הגג?), ואפילו שרת המשפטים אילת שקד תוקעת לו יוזמה אחרי יוזמה (דוגמאות ספורות: דוח השמאי הממשלתי היושב במשרדה ממשיך לדווח על עליות מחירים; המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ, תוקע את המדיניות המקלה בתמ"א 38 ועוד).

ויחד עם זאת, כחלון הוא לא לפיד וחוק ריבוי דירות הוא לא הפטור ממע"מ אפס. חולשתו הפוליטית של כחלון (מפלגת כולנו כבר לא ממש מתפקדת כמפלגה) וחולשתו החברתית של החוק החדש הם כרגע גם כוחם. לא בכדי, נתניהו הוא שהזמין את כחלון לנסוע איתו ביחד לעצרת האו"ם.

מרוב מתנגדים לחוק (החוק דורך ישירות על 50 אלף בעלי 3 דירות ויותר) וכמעט ללא תומכים (מחוסרי הדירה מתקשים להחליט אם המהלך יוסיף היצע דירות ויוריד מחירים, או שמא דווקא יעלה את מחירי השכירות), לנתניהו אין שום בעיה לראות את כחלון "מפסיד נקודות" ורץ עם החוק הזה קדימה. להבדיל מהחוק של לפיד שאיים על נתניהו (הוא בודאות היה מוריד את המחירים, גם אם הקבלנים היו גוזרים את רוב הקופון), הפעם נתניהו רואה את כחלון מזיע.

זה רק עשה לראש הממשלה שלנו חשק להזמין את כחלון לנסיעה לארה"ב, ואולי גם לקרוא לו להצטרף ממש בהקדם לליכוד. לכן, עם כל הכבוד להשמצות של דוד ביטן ושל משה גפני, שר האוצר החבוט יושב עכשיו עם ראש הממשלה במטוס לניו-יורק.

את נושא מס ריבוי דירות - לכאן או לכאן - הם יסגרו מעל הראש של שניהם.