לאומי שוקי הון: הריבית האפסית יוצרת בועות ותוביל למשבר גדול

בעוד הפד צפוי להותיר היום את הריבית על כנה, והבנק המרכזי היפני הותיר את הריבית ברמה שלילית של 0.1%-, בלאומי שוקי הון סבורים כי מדיניות הריבית הנמוכה מסוכנת

אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס
אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס

המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים ממשיכה להיות הגורם המרכזי שמשפיע על הסנטימנט בשווקים. הפעילים בשוק ההון דרוכים לקראת החלטת הריבית של הפד הערב (ד') ומגיבים להחלטה הדרמטית של הבנק המרכזי היפני. בלאומי שוקי הון מבקרים בחריפות את מדיניות הריבית האפסית בה נוקטים הבנקים המרכזיים ומעריכים כי בטווח הארוך היא עלולה להצית משבר כלכלי גדול.

"לעומת ארצות הברית, שעוד פוזלת להעלאת ריבית - באירופה, אנגליה ויפן רק מנסים לתת עוד ועוד כסף זול לכולם ולייצר בועות פיננסיות", מציין רוני גיטלין, מנהל מסחר בחדר עסקאות מט"ח ונגזרים בלאומי שוקי הון.

"כאשר הריבית ל-10 שנים קרובה לאפס במדינות רבות בעולם, אזי השקעות במניות ובנדל"ן גדלות מאוד ואנו רואים זאת בשיאים הנרשמים במדדי מניות רבים ובמחירי הנדל"ן. אבל זו הבעיה הקטנה", טוען גיטלין. "הבעיה האמיתית היא שהריבית הנמוכה היתה אמורה להגדיל השקעות, אך זה לא קורה. מה שכן קורה הוא גידול בצריכה. במילים אחרות, במקום לחסוך ולהשקיע בעתיד, אנשים מבזבזים היום ולא חושבים על המחר", הוא מסביר.

גיטלין ממשיך לבקר את מדיניות הריבית האפסית: "הריבית הנמוכה לאורך זמן תפגע בפנסיה העתידית של כולנו, בזמן שאנשים מפסיקים לחסוך לעתיד בגלל התשואה הנמוכה, בנוסף להזדקנות האוכלוסייה, מה שמביא אותנו לפתחו של משבר גדול בעוד עשור עד שניים".

הבנק המרכזי היפני משנה כיוון

הבנק המרכזי היפני החליט הלילה להותיר את הריבית על כנה ברמה שלילית של 0.1%-, בעוד בשוק ציפו כי הבנק יעמיק את הריבית השלילית. הבנק אף הודיע במפתיע כי לא ירחיב את תוכנית רכישות האג"ח מעבר ל-80 טריליון ין בשנה. אנליסטים בשוק מעריכים כי השינוי במדיניות הבנק המרכזי היפני נעוצה בעובדה שעד כה הצעדים המוניטריים האגרסיביים לא הצליחו להעלות את האינפלציה לרמה של 2%, היעד שהציב הבנק המרכזי, והכלכלה עדיין שרויה בדפלציה.

ומה לגבי הפד? החוזים על הריבית מתמחרים סיכוי של כ-15% לכך שהפד יפעל היום ויעלה את הריביות. לפי הערכות ועדת השוק הפתוח רק תכין את הקרקע להעלאת ריבית אחת השנה בחודש דצמבר.

בישראל, הוועדה המוניטרית שתתכנס בשבוע הבא תיאלץ להתמודד הן עם הסביבה המוניטרית העולמית והן עם נתונים כלכליים מעורבים בזירה המקומית (שיפור בצמיחה אך ירידה מפתיעה במדד המחירים והתחזקות השקל). נזכיר כי בנק ישראל מעריך שהריבית תעלה רק במחצית השנייה של 2017, האם הוא ישנה את התחזיות על רקע החלטות הבנקים המרכזיים והנתונים הכלכליים?