הפיתוח הישראלי החדש שימנע מכוחותינו לירות על כוחותינו

הסטארט-אפ Safe-Shoot מפתח מערכת שתמנע ירי דו-צדדי

המוצר של Shoot-safe / צילום: Shoot-safe
המוצר של Shoot-safe / צילום: Shoot-safe

זה הסיוט הגדול ביותר של כל מפקד שמוביל חיילים לקרב, זה גם חלום הבלהות של כל לוחם: שטעות קטלנית בזיהוי, בעיצומו של קרב, תוביל לכך שהוא יפנה את נשקו לעבר חברו מהפלוגה - ויפתח באש.

לכל הצבאות הלוחמים בעולם יש היסטוריה מדממת במה שמכונה "ירי כוחותינו על כוחותינו" או ירי דו-צדדי (דו"צ).

זה לא צריך לקרות, אבל בשדה קרב, כשאש תופת נפתחת לעבר כוח מתמרן מכמה כיוונים, יכולות לקרות הרבה מאוד טעויות: החלטות של חיים ומוות מתקבלות בשניות, כוחות מתפצלים, ניסיונות להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים, בלגן ופקודות שעפות ברשת הקשר, אי ודאות כללית, כאוס ובלבול ומצבים שחיילים פותחים באש על כוח עמית שלהם - הם לא נדירים.

בעוד מספר חודשים חברת הסטארט-אפ הישראלית Safe-Shoot צפויה להשלים פיתוח של מערכת שמתיימרת להפחית משמעותית, אם לא להעלים לגמרי את המקרים של ירי דו-צדדי. כששומעים את היזם שמוביל את החברה ואת תוכנית הפיתוח שלה, תא"ל (במיל') אמיר נדן, מתבקש מאוד לתהות כיצד במדינה שהמציאה ופיתחה את כיפת ברזל ואת טילי החץ, לא חשבו על זה קודם:

"זו מערכת קטנה שבמקרה של לוחמי חי"ר היא מוצמדת אל נשקם האישי. המערכת 'מדברת' כל הזמן עם מערכות אחרות, שמותקנות על הנשק האישי של לוחמים מאותו כוח. לפני שלוחם מבצע ירי לעבר מטרה שאליה כיוון, המערכת 'שואלת' מערכות אחרות אם אחת מהן נמצאת בקו הירי. במקרה שהמערכת מזהה מצב של ירי עתידי של כוחותינו על כוחותינו - היא מספקת התרעה ללוחם שעומד לבצע את הירי ומונעת תקרית שאף אחד לא רוצה שתקרה".

מהנדסי Safe-Shoot מתכוונים להעמיד ללוחמים בשטח כמה אפשרויות לקבלת התרעה על כך שהם מסתכנים בביצוע ירי שהם לא צריכים - וגם לא רוצים: באחת הגרסאות של המערכת, התרעה כזאת תינתן בצורה של צבע אדום שיהבהב לעיני הלוחם ויזהיר אותו מפני טעות בזיהוי המטרה. גרסה אחרת, הגיונית וסבירה יותר בתנאי קרב שבהם הלוחמים שואפים להיטמע כמה שיותר בשטח בלי להיחשף לעיני האויב, היא קבלת התרעה ברטט: או שרובהו של הלוחם ירטוט, ממש כפי שטלפון נייד רוטט או שטבעת שתוצמד אל אחת מאצבעותיו של הלוחם - תרטוט ותעביר לו את המסר שהוא ממש, אבל ממש לא בכיוון. אפשרות אחרת היא לקבל את ההתרעה על ירי קרוב לעבר כוח ידידותי, באמצעות קול אנושי.

צה"ל מתעניין

Safe-Shoot הוא לא רק שמה של המערכת החדשה, הנחוצה כל כך, אלא גם שמה של החברה שמובילה את פיתוחה - ומתכוונת להעמיד קו מוצרים בתחום זה ולייעד אותם לשורה של צבאות מערביים, בהם צה"ל, צבא ארה"ב ולכוחות נאט"ו. חלק מהמוצרים יותאמו לטייסי קרב, שעלולים להפציץ בטעות ריכוזים של כוחות ידידותיים במקום מטרת אויב ולטנקים. לדברי נדן, שנחשף לצורך במערכת כזאת במהלך שירותו הצבאי הארוך בחטיבת הצנחנים, כמפקד גדוד 202 ומח"ט 769 (עצבת חירם) צה"ל עוקב אחר הפיתוחים בתחום, מעורב בהם ומתעניין מאוד.

גם המשקיעים מתעניינים בפיתוח המסקרן: שני המשקיעים המרכזיים בסטארט-אפ של נדן הם איש העסקים ויו"ר מכשירי תנועה, צבי נטע ו-Team3 Venture שמשתייכת לקבוצת האבטחה צוות 3: "אין לי בכלל ספק שמערכות Safe-Shoot יהוו חלק בלתי נפרד משדה הקרב העתידי", אמר ל"גלובס" מנכ"ל קבוצת צוות 3, ניר גלבוע: "בשנים האחרונות שדה הקרב הופך להיות יותר ויותר אורבני וצפוף ומשכך - גם מסובך ומסוכן יותר ללחימה. העובדה הזו גורמת לעלייה במספר המקרים שבהם חיילים נהרגים מאש של כוחותינו - והמערכת החדשה היא הפתרון להתמודדות עם מצבים מסוג זה".

להערכת גלבוע, בתוך שנים, המערכת הזאת תהיה פק"ל שאין לוחם או מפקד שירשו לעצמם לצאת בלעדיה לקרב: "בעבר רק לוחמים יחידי סגולה החזיקו בנשק האישי שלהם כוונת אופטית מתקדמת - דבר שהיום הוא כבר נחלת הכלל. לדעתי, כך יהיה גם עם מערכות ה-Safe-Shoot, שיהפכו את לסטנדרט ויותקנו על כל כלי נשק אישי".

להערכת נדן, בתוך כשנה יהיה ברשות החברה שהוא מנהל מוצר מוגמר - שמוכן לפעילות מבצעית במתארי קרב שונים: "מלבד זה שהמערכת תמנע פגיעה מיותרת בחיי אדם - היא תגביר את האפקטיביות המבצעית בסיוע של אש צמודה לכוחות המתמרנים, תגביר את ביטחון החיילים והמפקדים בכוחות הסיוע מהאוויר ומהקרקע ותאפשר להם חופש פעולה, תוך צמצום מגבלות בטיחות בפעילות מבצעית ובאימונים".

מלבד לכוחות צבאיים, Safe-Shoot מייעדת את מוצר הבטיחות שלה גם לציידים, בעיקר בארה"ב ובמדינות אירופה. לדיק צ'ייני, סגן נשיא ארה"ב לשעבר שירה לפני עשור בטעות, בחברו למסע ציד ופצע אותו - המערכת הזאת באה עשר שנים מאוחר מדי.