ביקורת קטלנית על מיילן בקונגרס: "תאוות-בצע מגעילה"

מיילן, שחוללה סערה בארה"ב לאחר שהעלתה את מחיר תרופת האפיפן במאות אחוזים, הוזמנה אתמול לשימוע וספגה ביקורת חריפה מצד המחוקקים ■ "תאוות-הבצע היא מדהימה, מבחילה ומגעילה", תקף הסנאטור ג'ון דאנקן

הת'ר ברש, מנכ"לית מיילן / צילום: בלומברג
הת'ר ברש, מנכ"לית מיילן / צילום: בלומברג

ייתכן והת'ר בראש, מנכ"לית חברת התרופות מיילן, תזדקק לכדור נגד כאב ראש לאחר השימוע האגרסיבי בו היא השתתפה אמש בקונגרס  בארה"ב. מיילן, שחוללה סערה בארה"ב לאחר שהעלתה את מחיר האפיפן, תרופה מצילת חיים לטיפול בהתקפי אלרגיה במאות אחוזים, הוזמנה אתמול לשימוע וספגה ביקורת חריפה מצד המחוקקים.

מיילן  הואשמה ע"י המחוקקים בקונגרס בכך שהיא "תאוות-בצע מגעילה" ו"עשירה מלוכלכת", בעוד בראש מנסה להתגונן מפני ה"התקפות" ולנמק מדוע החברה שהיא עומדת בראשה הקפיצה את מחיר האפיפן ביותר מ-500% בשנים האחרונות לרמה של 600 דולר.

"תאוות-הבצע היא מדהימה, מבחילה ומגעילה", תקף בחריפות הסנאטור הרפובליקאי ג'ון דאנקן ( John Duncan) בעוד בראש משפילה את מבטה ומנסה להתגונן מפני הביקורת של ועדת הרפורמות של בית הנבחרים. "אני מאוד שמרן, רפובליקאי שתומך בעסקים, אך אני מרגיש בחילה ממה ששמעתי היום וממה שקראתי לפני כן על הסיטואציה הזו", אמר דאנקן. "לדעתי לאף אחד לא מגיע להרוויח 19 מיליון דולר בשנה", הוא הוסיף בהתייחסו לעלות השכר של בראש בשנה שעברה.

"אני גאה להיות מנכ"לית מיילן אך מעולם לא ציפיתי להיות תחת הנסיבות הללו - מדברת על מחיר האפיפן", אמרה בראש בתחילת השימוע. "במרבית הקריירה שלי עבדתי כדי לפרוץ מחסומים ולהרחיב את הגישה לתרופות איכותיות ולהפחית את עלויות הרפואה", היא אמרה.

אפיפן הינה תרופת הדגל של מיילן והיא אחראית על כ-20%-25% מהרווח הנקי שלה. מדובר במזרק מציל חיים שנועד לטיפול חירום באלרגיות חריפות באמצעות הזרקת אפינפרין (אדרנלין). מיילן נהנית כיום מהיעדר תחרות למוצר: המתחרה Sanofi ביצעה ריקול למוצר שלה בסוף 2015; הגרסה הגנרית של טבע למוצר מתעכבת ו-Impax מתמודדת עם מגבלת כושר הייצור. נתח השוק של אפיפן נאמד במעל 90%. מחיר המחירון של המוצר עומד כיום על כ-608 דולר עבור אריזה של שני מזרקים, לעומת מחיר של מתחת ל-100 דולר בלבד ב-2007.