טביב מערער על הרשעתו בהעסקת עובדת זרה: רק אשתי אחראית

בניגוד לאהוד ברק, יהודה וינשטיין ובני שטיינמץ שנחלצו מהרשעה דומה, ורק נשותיהם עמדו לדין - טביב ורעייתו הורשעו שניהם וחויבו בקנס של 30 אלף שקל ■ טביב מיוצג בהליך ע"י עו"ד זרי חזן

אלי ודנה טביב  / צילום: אביב חופי
אלי ודנה טביב / צילום: אביב חופי

בשנים האחרונות הורשעו כמה נשים של גברים מוכרים וחזקים בעבירות של העסקת עובדים זרים ללא היתר בבתיהם המשותפים של בני הזוג. הגברים, לעומתן, יצאו נקיים ואפילו לא הועמדו לדין על-ידי רשות ההגירה, בנימוק שהם לא היו מעורבים בהעסקת העובדים הזרים או לא ידעו על כך שהעובדים הועסקו ללא היתר.

ביולי 2015 גזר בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קנס של 22 אלף שקל על נילי פריאל, רעיית ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, בגין העסקת עובדת זרה מהפיליפינים שלא כדין בבית הזוג ברחוב פנקס בתל-אביב. כשנתיים קודם לכן הרשיע בית הדין לעבודה במסגרת הסדר טיעון, את אביבה וינשטיין, רעייתו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודה וינשטיין, בהעסקת עובד זר ללא היתר בביתה, וגזר עליה קנס בסך 20 אלף שקל. גם אשתו של איש העסקים בני שטיינמץ, לוסי אגנס-שטיינמץ, הורשעה בהעסקת עובד זר מהפיליפינים ללא היתר וללא ביטוח רפואי במשק-הבית של הזוג שטיינמץ במושב רשפון.

מי שלא שיחק מזלו כמו זה של הגברים לבית ברק, וינשטיין ושטיינמץ הוא איש העסקים אלי טביב, הבעלים של קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים. טביב הועמד לדין והורשע על-ידי בית הדין לעבודה בתל-אביב בינואר האחרון, בצוותא עם אשתו, דנה טביב-אשכנזי, בהעסקת עובדת זרה מהפיליפינים בשם סאמאנייגו ביטוין, ללא היתר וללא ביטוח רפואי, בביתם בכפר שמריהו. ביוני האחרון גזרה השופטת חופית גרשון-יחזקאלי על דנה ואלי טביב קנס כולל בסך 30 אלף שקל.

בהליך העיקרי שנוהל נגדם לא חלקו בני הזוג על כך שהם העסיקו בעבודת ניקיון בביתם עובדת זרה מהפיליפינים שגם לנה בביתם, וטענותיהם התמקדו במישור הנפשי בלבד, והם טענו כי לא ידעו כי מדובר בעובדת לא חוקית. טביב טען מצדו כי לא היה לו כל קשר להעסקתה של העובדת.

אולם, בית הדין האזורי קבע כי "טביב עצם את עיניו ולא מילא אחר החובה הבסיסית המוטלת עליו לבירור מעמדה החוקי של העובדת המבצעת עבודות ולנה בביתו. הנאשמים הם בני זוג נשואים המתגוררים יחד תחת קורת-גג אחת עם ילדיהם, ונהנו שניהם משירותי ניקיון ומשק-בית שביצע העובדת. בנסיבות אלה לא ניתן לקבל את הטענה, לפיה אין לאלי טביב כל אחריות או נגיעה למתרחש בביתו".

הגנה מן הצדק

בימים האחרונים הגיש הזוג טביב לבית הדין הארצי לעבודה ערעור על הרשעתם ועל גזר דינם. בין היתר טוענים השניים - באמצעות עו"ד זרי חזן - כי ככל שלא יזוכו שני בני הזוג, יש לזכות את אלי טביב לבדו. לפי הערעור, דנה טביב-אשכנזי היא שקיבלה את העובדת לעבודה במשק-ביתם, היא ששילמה לה, והיא שנעזרה בה לאור הריונה בתקופת ההעסקה.

לפי הערעור, בתי הדין הכירו בעבר כי "בתא המשפחתי אין זה סביר שבעל יוודא את אשתו". המערערים ציטטו מפסק דין שבו נקבע כי "במצב של מערכת יחסים בין בני זוג נדרש בן הזוג לבדוק את המידע שנמסר לו על-ידי אשתו, והוא רשאי להסתמך ולסמוך על מידע זה, בלי שהדבר ייחשב 'עצימת עיניים'".

טביב מוסיף וטוען כי הוא לא יכול להיחשב בעצמו כ"מעסיק" של העובדת הזרה, שכן אף אחד מהסממנים לקיום "העסקה" של העובדת מצדו לא מתקיימים. "לפי הפסיקה, המבחן ל'העסקה' יכלול את את המרכיבים הבאים: הליך הקבלה לעבודה והגדרת התפקיד, קביעת השכר וביצוע תשלומים לעובד, מתן ההנחיות וההוראות לעובד, טיפול ואישור חופשות, טיפול בימי מחלה, ביטוח וכל יתר התנאים הסוציאליים של העובד, פיטור העובד... ייאמר מיד - לבית הדין הוכח כי כל אותם סממנים אינם מתקיימים באלי טביב".

בחלק העיקרי של הערעור טוענים בני הזוג טביב כי יש לזכותם מחמת הגנה מן הצדק בשל התנהלות רשות האוכלוסין בעניינם. "ההתנהלות כללה התפרצות לנכס בלא צו כניסה חתום על-ידי שופט ומבלי להציג כל מסמך לבני הזוג בטרם הכניסה, היעדר תיעוד לביקורת, סילוק העובדת מהארץ על אף שיש בדבריה כדי לסייע להגנת הזוג טביב, ובטרם ניתנה להם האפשרות לחקור אותה", נטען.

בנוסף, נטען בערעור כי הזוג לא היה מודע לכך שהעובדת אינה חוקית, שכן העובדת ובן זוגה שיקרו לדנה טביב והטעו אותה לחשוב כי יש לה אישור שהייה ועבודה בישראל, מכוח היותה בת זוג לאזרח ישראלי.

טביב-אשכנזי טענה עוד כי היא האמינה שמדובר בעובדת חוקית הנמצאת בעיצומו של של הליך הסדרת מעמדה הקבוע בארץ. לדבריה, העובדת הגיעה לביתם בהמלצת חברה ובליווי בן זוג ישראלי, ושניהם דיברו עברית.

טביב טען כי העובדת הועסק בביתו 22 ימים בלבד, וכי הוא לא ידע על דבר מעמדה וסמך על אשתו. כדי לשכנע בכך שהוא לא התעסק כלל בענייני משק-הבית, ציין טביב כי יש לו עסקים רבים במספר מדינות, בעיקר בארה"ב, והוא מעסיק כ-1,500 עובדים. "חלק ניכר מזמנו שוהה טביב בחו"ל ומנהל עסקים המוערכים במיליוני שקלים בשנה", נטען.

טביב הוסיף כי גם בישראל הוא עושה עסקים, ובין היתר משמש כבעלים של קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים. "נוכח אורח חיי ועיסוקיי הרבים", טען טביב, "אני איני מעורה כלל בענייני משק-הבית, להם דואגת אשתי".

בנוסף, טביב הדגיש כי הוא ראה את העובדת מספר מועט של פעמים.