"חולדאי אמר שהוא מתנגד ל-AIRBNB, אבל אין מה לעשות"

נועז בר-ניר, מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל: "כנראה שבישראל משתלם להיות עבריין, כי התופעה רק מתרחבת"

רון חולדאי בביהמ"ש / צילום: איל יצהר
רון חולדאי בביהמ"ש / צילום: איל יצהר

השבוע קבע בית המשפט כי השכרת וילות בקיסריה לצורך עריכת מסיבות אינה חוקית, אולם התופעה של שימוש בדירות ובבתים לצורך שימושים אחרים, מה שגורע מההיצע למגורים, תופסת תאוצה, במיוחד בתחום ההשכרה לתיירים לטווח קצר.

לפי התאחדות המלומות בישראל, לפני חמש שנים עמד מספר היחידות המושכרות לטווח קצר על 3,000 ברחבי הארץ, וכיום קפץ מספרן כמעט פי 7, ועומד על כ-20 אלף יחידות שכאלו, מתוכן 10,000 בתל-אביב.

"כנראה שבישראל משתלם להיות עבריין, כי התופעה רק מתרחבת כרגע וזולגת מתל-אביב לערים כמו רעננה, נתניה, רמת-גן ואילת", טוען נועז בר-ניר, מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל.

- קצת קשה להילחם בטכנולוגיה. הסקתם מסקנות?

"למרות שבברלין ובניו-יורק הוציאו את השכרת דירות לטווח קצר מחוץ לחוק, אנחנו לא נלחמים בטכנולוגיה, ואין לנו התנגדות לאתר AIRBNB. הדרישה שלנו ממשכירי הדירות לטווח קצר היא פשוטה: אנו רוצים הסדרה של הענף, שתהפוך כסף שחור לכסף לבן שמשלמים עליו מסים. מדובר בעסק לכל דבר, ולכן צריך שתהיה תחרות הוגנת מול המלונות. אני לא מבקש מהמדינה שתטיל על משכירי הדירות את הרגולציה הכבדה שמוטלת עלינו. אנו צריכים מצילים, מאבטחים, כיבוי אש - דברים שאין באף מקום בעולם, ואנו פועלים על מנת לההפחית את הרגולציה על מנת להוזיל את העלות לצרכן ב 25%".

- האם מאז כניסת AIRBNB מלונות מציעים היום שירותים שונים ומותאמים לתקופה?

"בהחלט, יש הרבה יותר חדרי מלונות שמציעים שירות ללא ארוחות, כלומר רק חדרים. אני מעריך שהמגמה הזאת תתרחב עם הזמן כי הביקוש לזה גדל. כמו כן, יש התגמשות אמיתית במחיר למי שרוצה להגיע לתקופה ארוכה לצורך שיפוץ בדירה לדוגמה או שהות ממושכת".

- עד כמה התופעה קשורה לעליית מחירי הנדל"ן?

"לא לחינם יש בתל-אביב 10,000 דירות להשכרה בצורה זאת, בירושלים 4,000, באילת 1,000. ישנה זליגה לכל נקודה בישראל. הסיבה היא פשוטה: התשואה בעבור השכרת נכס לטווח קצר היא פי שלוש או ארבע מהשכרה קונבנציונלית לטווח ארוך. נכון שזה יותר כאב ראש, אבל זה ללא ספק משתלם כלכלית לבעל הדירה. לא תפקידי לייצר פתרונות למגורים. הזווית שלי היא של מלונאי, אך ברור שההיצע ננגס דרמטית באזורי הביקוש הכי מרכזיים שיש, ואז המחירים עולים. באיזורי הביקוש של תל-אביב 15% מהדירות מושכרות באופן זה. כמות החדרים בתל-אביב המושכרים לטווח קצר גדולה פי 1.4 לעומת חדרי המלונאות בעיר. 10,000 לעומת 7,000 חדרי מלון".

 

- ובכל זאת עיריית תל-אביב לא מוציאה פקחים נגד אותם בעלי דירות כמו שהתנהלה בתחום פיצולי הדירות.

"נכון, הרשויות כולן לא פועלות מספיק. לא הגיוני שבהרצליה, לדוגמה, נלחמים מלחמת חורמה נגד דירות הנופש ומפנים את הדיירים, ונגד התופעה של דירות ההשכרה לטווח קצר האכיפה כמעט ולא קיימת. אנשים פשוט נמשכים לפעילות הזאת. זה משתלם להם ורוב הכנסה לא מדווחת. נפגשנו עם ראש העירייה, רון חולדאי, והוא כמובן מתנגד לתופעה, אך אמר שאין מה לעשות והפתרון יהיה רק ברמת הטיפול של המדינה, ולא ברמה העירונית. חולדאי, מספר שכשהוא נלחם במפצלי הדירות כחלון בא ונתן פתח לאשר את הפיצולים - אז למה לו לפעול בכלל?"

- תכף החגים, ושוב רואים מסביב עלייה בכמות הפיגועים - איך זה משפיע עליכם?

"פיגועים אך פעם לא עוזרים לתיירות, אבל אנחנו עברנו גם תקופות קשות מזאת. עברנו את האינתיפדה הראשונה והשנייה, את מבצע צוק איתן, את חומת מגן ועוד, לצערנו. מי שנמצא בענף התיירות חייב להיות אופטימי ולדעת שבתקופות מסוימות יש ירידה של 70% בתפוסת החדרים מסיבות כאלו ואחרות. אני מקווה שהפיגועים יסתיימו ולעת עתה אין לנו נתונים על כמות ההזמנות בחגים הקרובים, אך מן הסתם ברור שיהיו ביקושים גבוהים הן מתיירות חוץ של יהודים שבאים לבקר והן מתיירות פנים".