למה אתה כזה, ביבי?

פרשת אלאור אזריה ומשפחות השכול: אם זו אינה השוואה - מה זה?

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בהתחלת היום לא התכוונתי לכתוב על הראיון של אודי סגל עם ראש הממשלה בערוץ 2. יותר מדויק לומר שהחלטתי לא לכתוב על כך, כי ביבי הוא ביבי, ועוד אירוע לא יעלה ולא יוריד. מה שינה את דעתי? - התגובה שבאה ממשרד ראש הממשלה על הביקורת שהוטחה בנתניהו, לאמור: "נתניהו לא השווה בין החייל אלאור אזריה לבין חיילים שנפלו. זהו ניסיון שפל, מעוות ושקרי להציג כך את דבריו". שלוש המילים הללו, "שפל מעוות ושקרי", הקפיצו אותי אל המחשב.

הורים במצוקה

גם לו התגובה הייתה הכחשה בלבד, זה היה די רחוק מהאמת. בוודאי שביבי השווה בין מצוקת משפחה שכולה לבין מצוקת משפחת הלוחם החשוד במעשה הריגה בניגוד לפקודות הצבא. זה עולה באופן ברור מדבריו. כשנשאל על ידי סגל אם טלפן בעבר למשפחות של שחיילים שעברו על פקודות הצבא, ראש הממשלה אמר: "לא, אבל התקשרתי להרבה הורים במצוקה על כך שבניהם נפלו, או נעדרו, או נפלו ונעדרו". כלומר: אני, ראש הממשלה, התקשרתי אל הורי אזריה החשוד בהריגה, בדיוק כמו שהתקשרתי "להרבה הורים במצוקה שבניהם נפלו בקרב". אם זו אינה השוואה - מקוממת, מכאיבה - מה זה?

"השפל, המעוות והשקרי"

על רקע העובדות והדברים הברורים שראש הממשלה אמר - מי הוא ה"שפל, המעוות והשקרי"? אלה שהסיקו כי בדברי ראש הממשלה כן נערכה השוואה, או אלה שבשמו של נתניהו מיהרו להכחיש, וכדרכם גם להוסיף דברי נאצה על מבקריהם?

בין הקצין ביבי והחייל אזריה

וביבי ממשיך להסתבך: "אני הייתי במצב הזה, היתקלויות, או כמעט-היתקלויות עם אויב, והייתי צריך להחליט מתי אני יורה ומתי אני לא יורה. לקצין בסיירת מטכ"ל זה לא היה קל, אז אני חושב שלכל חייל זה לא קל". שוב אותה ההשוואה - בין הלוחם נתניהו בעת קרב לבין החייל אזריה החשוד בהריגת מחבל חסר אונים. בחייך, ביבי, זה אותו הדבר?

לא מתנצלים. מכחישים

וכל זאת במקום לומר בפשטות: "עשיתי טעות, התנסחתי לא טוב, אני מצטער". אלא שביבי מיישם את הסיסמה של שנוא נפשו נפתלי בנט: "לא מתנצלים". אותה אפשר להרחיב לגבי ביבי: "לא מתנצלים, מכחישים". גם אם זה כרוך באמירות מופרכות וקורטוב של נאצות. ביבי פרסם מאוחר יותר הודעה נוספת אמורה לתקן את הרושם של קודמתה: "אני מצטער אם דברי הובנו שלא כהלכה". שוב - זו לא התנצלות. זו הבעת צער על שדבריו לא הובנו על ידי ההמון הנבער מדעת. העיקר לא להתנצל בכנות, בפשטות, ביושר.

הנה אמירה אמינה

לא כל חלקי התגובה של נתניהו בלתי אמינים. נאמר בה גם ש"נתניהו מכבד את המשפחות השכולות ומשפחות הנעדרים, ומודע היטב לכאבן הבלתי אפשרי". לזה אפשר בהחלט להאמין. אז למה מלכתחילה לעשות את ההשוואה, ולמה לא להתנער ממנה במפורש לאחר מכן? במלים אחרות: למה אתה כזה, ביבי?