איגוד הטייסים: "השימוש במטוסים חכורים - הונאה צרכנית"

נוסעי טיסת אל-על לרומא חוו אתמול על בשרם את הסכסוך בין הטייסים והחברה: הטיסה המריאה באיחור של 3 שעות, ובסופו של דבר את מטוס אל-על החליף מטוס צ'כי חכור ■ אל-על: "פרקטיקה מקובלת בעולם התעופה"

מטוס אל על / צילום: תמר מצפי
מטוס אל על / צילום: תמר מצפי

הסכסוך הממושך בין טייסי אל-על, והחברה ממשיך לפגוע בנוסעים. אתמול (ב') חוו את הסכסוך על בשרם נוסעי טיסת אל-על לרומא. הטיסה, שיועדה להמריא בשעה 18:00, המריאה באיחור של למעלה מ-3 שעות, כאשר בסופו של דבר את מטוס אל-על החליף מטוס צ'כי חכור.

אל-על מחזיקה במטוסים חכורים במטרה להזניק אותם במקרים של "טייסים חולים" או של התקלות שצצות לעתים ברגע האחרון. התקלות האלה מובילות לשיבושים בלוח הטיסות, שיבושים שבימים אלה של עומסים בנתב"ג לאור חגי תשרי באים לידי ביטוי באיחורים ובעיכובים משמעותיים לטיסות.

"לא נמסרו לנו פרטים לפשר העיכוב", סיפר אחד הנוסעים בטיסה אמש לרומא, "רק מרחו את הזמן. אמנם קיבלנו שוברים לכריכים, אבל הסבר מניח את הדעת לא קיבלנו. בסופו של דבר הוציאו מטוס חלופי של חברת צ'כית, ונאמר לנו שנוכל לתבוע פיצוי מהחברה. אנחנו רכשנו כרטיסים יקרים יותר דרך אל-על במכוון, ולא בכדי שנטוס במטוס של חברה אחרת".

הסכסוך המתוקשר בין ועד טייסי אל-על לבין החברה ידע עליות ומורדות, שכללו מספר הכרזות על הגעה משותפת להבנות בין הצדדים - אלא שהבנות אלה לא החזיקו מעמד, וכאמור הנוסעים הם שחווים את הסכסוך על בשרם.

לפני כמה חודשים פורסם דוח העיכובים של חברות התעופה השונות: דירוג FLIGHTSTATS מיקם את אל-על במקומות הראשונים בין החברות המאחרות ביותר בעולם, עם משך עיכוב ממוצע העומד על 45 דקות. 

הטייסים נגד שימוש במטוסים חכורים

במקרה או שלא במקרה עלה היום איגוד הטייסים הישראלי, בראשות קברניט יוסי שוב, בקמפיין הסברה תחת הכותרת "טיסה ישראלית רק עם עובדים ישראלים". המסר מגיע בדיוק בגלל שימוש אל-על במטוסים החכורים.

קברניט שוב שיגר מכתב דחוף לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, בו הוא מסביר כי השימוש במטוסים חכורים הוא בגדר "הונאה צרכנית ותופעה חמורה ומתמשכת בשוק התעופה הישראלי".

בהודעת האיגוד נמסר כי "מזה למעלה משנה פועלת בישראל 'חברת תעופה חדשה', המטיסה נוסעים ישראלים ומוכרת כרטיסים ישראלים - והיא איננה חברה ישראלית. בשמי ישראל טסים היום למעלה מ-10 מטוסים חכורים. הנוסעים במטוסים אלה קנו כרטיס טיסה בחברה ישראלית, כרטיס שנמכר להם מבחירה ורצון חופשי, משום שרצו לטוס בחברת תעופה ישראלית. אולם בפועל הם זוכים, לרוב מבלי ידיעתם, בשירות מחברה זרה, צוותים זרים ומטוסים זרים. כמות מטוסים חכורים אלה הם בסדר גודל של חברת תעופה גדולה בשוק הישראלי. חכירה אשר החלה כמענה לצורך מבצעי, הולכת ומתבררת כשיטה מסחרית, זו המוכרת מוצר איכות ומספקת מוצר נחות".

עוד צוין כי "בשוק התעופה בישראל יש אלפי עובדים מסורים, אשר מהווים מרכיב חשוב בבחירת הנוסע הישראלי, הבוחר לטוס תחת מוצר ישראלי מוכר, אמין ובטוח. ישראלים רבים בוחרים בחברת תעופה ישראלית בגלל צוות דיילי האוויר הישראלים, בזכות הטייסים הישראלים, הטכנאים, המהנדסים והמפקחים המקומיים, ובגלל המטוסים הבטוחים ביותר בעולם עם מערכות ההגנה הייחודיות המותקנות עליהם. כל אלה מרכיבים מוצר 'פרימיום' ייחודי. לכל אלה יש מחיר, אותו הצרכנים מוכנים לשלם. בפועל על הנוסעים נכפה מוצר נחות בדמות מטוס בעל רקע לא ידוע, טכנאים זרים וטייסים עם בקרת כשירות ורמת כישורים בלתי ידועים.

"שוק התעופה מבוסס על מיומנות גבוהה של עובדים, בטיחות וביטחון. זהו שוק מקצועי העומד תחת פיקוח הדוק. במצב שנוצר, אנו מתקשים להסביר לציבור לקוחותינו שבחר בנו: מהי מידת כשירותם של צוותי המטוסים החכורים? מיהם הטייסים? מהו תהליך מיונם? מה מידת הכשרתם ואופן הסמכתם של הטכנאים ודיילי האוויר? איך מתנהל משטר המנוחה/תעסוקה שלהם? מי מפקח עליהם בצורה מקצועית ובטיחותית? כל זאת, בזמן שהם פועלים בכסות חברות ישראליות, ולמעשה לא ברורה זהותם ואיכותם, כפי שמצפה הנוסע לקבל מחברה ישראלית מוכרת. לאחרונה אף היינו עדים למספר תקלות וסימני שאלה בעניין העמידה במגבלות הפיקוח המקומי בהפעלת המטוסים החכורים".

קברניט שוב מתייחס לשימוש במטוסים החכורים כאל "שיטה שאיננה בריאה למדיניות התעופה המוצהרת ולמדינת ישראל, הפוגעת אנושות בלקוחות המופתעים ומהווה איום רציני ביותר על אלפי עובדי התעופה בישראל - מראשון המכונאים דרך אלפי הדיילים ועד אחרון הטייסים". 

אל-על: "פרקטיקה מקובלת בעולם התעופה"

מאל-על נמסר בתגובה כי "אל-על פועלת על-מנת להביא את נוסעיה ליעדם בזמן, לא לפגוע בזמנם היקר של לקוחותיה ולא לבטל טיסות.

"לצערנו, עקב היעדר צוותים זמינים בחלק מהטיסות, על-מנת למנוע את ביטול הטיסה, אנו משתמשים בפרקטיקה מקובלת בעולם התעופה, שעל-פיה אנו יכולים להסתייע במטוסים מציים שונים ומחברות אחרות כדי לבצע הטיסה.

"החברות שנבחרו לבצע את הטיסה עומדת בתנאי הבטיחות המחמירים של אל-על, וקיבלו את כל האישורים הנדרשים מרשויות התעופה בישראל ובמדינות היעד.

"צוות הטייסים והדיילים הוא של החברה המפעילה, ולטיסה מצטרפים אנשי צוות של אל-על לסייע בשירות. תהליך הביטחון והבידוק מתקיים כנהוג בטיסות אל-על, ושירותי הקרקע מבוצעים על-ידי אנשי השירות של אל-על. המזון והמשקאות כשרים ותואמים לשירות המוגש באל-על".