טריא לכחלון: לאפשר לחברות P2P להשתתף ב"חיסכון לכל ילד"

אתמול הוציא האוצר המכרז לבחירת גופי החיסכון שיוכלו להשתתף בתוכנית, במסגרתה תפקיד המדינה עד 3.2 מיליארד שקל בשנה כתוכניות חיסכון לילדים - 50 שקל בחודש לכל ילד

משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)
משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)

חברת ה-P2P (הלוואות ישירות בין אנשים) טריא שלחה מכתב לשר האוצר, משה כחלון, ובו היא מבקשת לאפשר גם לחברות ה-P2P להשתתף בתוכנית "חיסכון לכל ילד", ולא רק לבנקים ולקופות הגמל, כפי שנקבע. נזכיר כי אתמול הוציא האוצר המכרז לבחירת גופי החיסכון שיוכלו להשתתף בתוכנית, במסגרתה תפקיד המדינה עד 3.2 מיליארד שקל בשנה כתוכניות חיסכון לילדים - 50 שקל בחודש לכל ילד.

"אפשר לילדים לחסוך גם באמצעות חברות ה-P2P, ולחברות ה-P2P להשתתף במכרזים לניהול החיסכון של ילדי ישראל, באופן שיבטיח שיפור עתיד הילדים ולא העמקת כיסי בעלי ההון", כותב לכחלון נדב מנסדורף, שותף בטריא.

עוד הוא כותב: " הגופים המוסדיים נכשלו פעם אחר פעם בשמירה על הכסף של הציבור וביצעו מחיקות חוב פעם אחר פעם על חשבון הציבור. בנוסף, ניסיון העבר מלמד שבקריסת השווקים האחרונה בשנת 2008, בזמן שעשרות רבות של בנקים נפלו בזה אחר זה, שוק ה-P2P שמר על יציבות ולא נרשמו קריסות והפסדים משמעותיים.

"אחרי שנים של ניסיונות כושלים, אכזבות והפסדים, יש להכיר בכך שהעולם משתנה בקצב מסחרר ולכן הגיע הזמן לייצר פתרונות יצירתיים עם אפיקים חדשים ומוכחים בעולם שיפעלו למען האינטרס הציבורי".

מנסדורף גם מציין כי עלויות הניהול בחברות ה-P2P נמוכות משמעותית מדמי הניהול שגובים הגופים המוסדיים. "בטריא תהיה עלות אחת של 1% מההפקדה. הסיבה לכך נובעת מיעילות תפעולית ועלויות ניהול מינימליות המתבססות על טכנולוגיות, ובנוסף, נגישות ושקיפות מוחלטת לנתונים", הוא כותב.

P2P הן למעשה פלטפורמות טכנולוגיות לתיווך ישיר בין לווים למלווים, המהוות חלופה להלוואה הבנקאית. הסיכון בהלוואה הוא על המלווה ולא על הבנק כמו בהלוואות המסורתיות, ובתמורה מקבל המלווה תשואה נאה לעומת התשואה האפסית שהוא מקבל בפיקדונות בבנקים. מנהל הפלטפורמה אחראי על ניהול ההלוואה, החיתום והגבייה, בתמורה לעמלות.

תחום זה נמצא בצמיחה מואצת בעולם, אך בישראל הוא עוד בחיתוליו. בישראל ישנן 5 חברות בתחום שחילקו עד היום הלוואות בהיקף של 300 מיליון שקל בלבד. בתחום עדיין אין פיקוח, אך הצעת חוק שתסדיר את הרגולציה בו תונח על שולחן הכנסת עד סוף השנה.