פורסם ההליך ליבוא גבינות קשות ל-2017: הקצאה של 5,600 טון

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, עמית לנג: ההליך התחרותי ליבוא גבינות קשות, שמשרד הכלכלה החל להפעיל כבר לפני כשנה וחצי, כבר הביא להגברת התחרות ולהפחתת המחירים לצרכן

ועדת המכסות של משרד הכלכלה מפרסמת היום (ד') את ההליך התחרותי ליבוא גבינות קשות ("גבינה צהובה") לשנת 2017. במסגרת זו תחולקנה הקצאות בהיקף של 5,600 טון ליבוא גבינות קשות בפטור ממכס.

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, עמית לנג, ציין כי ההליך התחרותי ליבוא גבינות קשות, שמשרד הכלכלה החל להפעיל כבר לפני כשנה וחצי, כבר הביא להגברת התחרות ולהפחתת המחירים לצרכן. לשוק הגבינות הצהובות נכנסו מספר מותגים חדשים שמקורם ביבוא, ובהם המותגים הפרטיים של שופרסל, רמי לוי ועלמה, ולציבור הצרכנים מתאפשר כיום לצרוך גבינה צהובה מיובאת במחירים הנמוכים עד כדי 40% מהמחיר המפוקח.

יאיר שירן, מנהל מינהל תעשיות ויו"ר ועדת מכסות, מסר כי השנה הוכנסו עדכונים בהליך התחרותי, המיועדים להעביר את ההצלחות של הליך זה בגבינות הנמכרות במעדנייה, גם לגבינות הנמכרות על המדפים, באריזה קמעונאית. לפיכך הוחלט לקיים שני הליכים תחרותיים במקביל - האחד מיועד לגבינות במעדנייה, והשני מיועד לגבינות על המדף. הציפייה היא שמהלכים אלה יעמיקו וירחיבו את תוצאות הרפורמה לטובת גיוון המותגים לצרכן, הגברת התחרות והורדת המחירים.

במקביל לכך, שירן מסר כי הוראת מנכ"ל 2.7 לחלוקת מכסות יבוא עודכנה לאחרונה ופורסמה בימים האחרונים. ההוראה המעודכנת מכילה תיקונים ושיפורים המיועדים, מחד להקל בפרוצדורות המינהליות הכרוכות בבקשות ליבוא במסגרת מכסות פטורות ממכס, ומאידך להקשות על סחר ברישיונות. סחר ברישיונות הוא ניצול לרעה של הטבה שמעניקה המדינה ליבואנים, מתוך מטרה שהטבה זו תגולגל גם לטובת המחיר לצרכן. סחר ברישיונות מוסיף ידיים שאין להן תרומה משמעותית להליך היבוא, דבר המייקר את המוצר המיובא לצרכן. לפיכך ועדת המכסות מצאה לנכון לעדכן נוסח ההוראה על-מנת לקשות על הסחר ברישיונות ולאפשר מצב שבו הרישיונות יינתנו ליבואנים אשר להם תרומה משמעותית להליך היבוא. 

ועדת המכסות תקיים כנס מציעים למתעניינים בהליך התחרותי ליבוא גבינה קשה, ביום שני 10.10.16 בשעה 10:00 בבוקר במשרד הכלכלה בירושלים. 

ממשרד הכלכלה נמסר כי מכסות היבוא לבשר טרי, כמו גם שאר המכסות הפטורות ממכס הנובעות מהסכמי הסחר הבינלאומי של ישראל, לשנת 2017, צפויות להתפרסם בשבועות הקרובים.