ילן: המערכת הבנקאית התייצבה מאז השפל של המשבר הגדול

העדות החצי-שנתית של יו"רית הפד נפתחה בביקורת על כך שלא העלתה את הריבית החודש ■ ילן: הבנקים הגדולים בארה"ב עיבו את ההון שלהם ע"י גיוס 800 מיליון דולר

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'נט ילן, פתחה את העדות החצי-שנתית שלה בקונגרס עם אמירה משמעותית על המערכת הבנקאית האמריקאית שהיא הדומיננטית בעולם. ילן אמרה כי המערכת הבנקאית יציבה יותר והשתפרה מאז נקודת השפל של סוף 2008, תחילתו של המשבר הפיננסי הגדול מאז שנות ה-30'. "8 הבנקים הגדולים בארה"ב עיבו את ההון שלהן וגייסו באמצעות הנפקת מניות 800 מיליון דולר".

האמירה של ילן על המערכת הבנקאית היא משמעותית זאת מאחר ולאחר קריסת ליהמן ברדרס היה חשש כבד מאפקט דומינו במערכת הבנקאית עד כדי שבנקים יסרבו להלוות כספים ולספק נזילות אחד לשני. מבחני הלחץ שנערכו במהלך השנים האחרונות במערכת הבנקאית גרמו לכך שה-FDIC (הרשות הפדרלית לביטוח פיקדונות) נכנסה לנעלי בנקים רבים שהתמזגו ונסגרו במקביל לכך שהמערכת הפדרלית מספקת את הביטחון ההכרחי לשמירת אמון הציבור המערכת.

עוד אמרה ילן כי הפדרל ריזרב בוחן כעת את המתודולוגיה של מבחני הלחץ שהוא מעביר את המערכת הבנקאית האמריקאית. "מאז שנת 2009 הרגולציה לא בחנה את הכלים והצרכים של המערכת הבנקאית והיום אנחנו שוקלים לשנות את המתודולוגיה במחני הלחץ".

יש לציין כי הקלה במבחני הלחץ שמעביר הפדרל ריזרב את המערכת הבנקאית האמריקאית אמורה ל"שחרר" להם הון ולאפשר להם גמישות גדולה יותר בניהול ההון שלהם, כלומר הקלות כאלה יאפשרו למערכת הבנקאית לתת אשראים גדולים יותר לציבור דבר שאמור להיות מהלך משלים להעלאתריבית שהיא פעילות מצמצמת.

ילן אמרה עוד כי היא אינה חוששת מהתפרצות אינפלציונית והיא צופה כי שיעור האבטלה מכוח העבודה ימשיך לרדת.