בריטניה: הליך הפרישה מהאיחוד יתחיל עד מארס 2017

ראשת ממשלת בריטניה תרז מיי אמרה בריאיון ל-BBC כי הממשלה תפעיל את סעיף 50 לכל היותר עד סוף הרבעון הראשון ■ סעיף 50 באמנת ליסבון מאפשר למדינות לפרוש מהאיחוד האירופי ■ לאחר הפעלת הסעיף יהיו לבריטניה שנתיים לנהל מו"מ עם האיחוד לגבי תנאי הפרישה

תרזה מיי / צילום: רויטרס
תרזה מיי / צילום: רויטרס

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי חשפה היום בראיום ל-BBC כי בכוונתה לפעול לפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי לכל היותר עד סוף הרבעון הראשון של 2017. כלומר, מיי תפעיל את סעיף 50 באמנת ליסבון שיסלול את הדרך לפרישת בריטניה מהאיחוד.

דבריה של מיי נאמרו על רקע תוצאות משאל העם הגורלי שנערך בחודש יוני האחרון, שבו אזרחי הממלכה המאוחדת אמרו "כן" לפרישה מהאיחוד האירופי. מיי, שנכנסה לתפקיד לאחר פרישתו של דיוויד קמרון, הודיעה כי תפעל לממש את רצון הבוחרים ולהפעיל את סעיף 50.

 יש לציין שההיפרדות של בריטניה מהאיחוד האירופי עוד ארוכה, ומרגע שיופעל סעיף 50 בפרלמנט, בריטניה תנהל מו"מ מתמשך עם מוסדות האיחוד בעניין תנאי הפרישה, מו"מ שיכול להימשך לפי החוקה של האיחוד עד שנתיים מרגע הפעלת סעיף 50.

"זה מסמל את השלב הראשון בהפיכתה של בריטניה שוב למדינה ריבונית ועצמאית", אמרה מיי והוסיפה, "זה יחזיר את העוצמה והסמכות למוסדות החוקתיים של מדינתנו. המשמעות היא שסמכות חוקי האיחוד האירופי בבריטניה תסתיים".

למרות ההכרזה של מיי לגבי מועד הפעלת סעיף 50, התוצאה הסופית של תהליך ההיפרדות עדיין בערפל. מצד אחד מיי אמורה למלא אחר רצון העם בנוגע לעצירת זרם המהגרים לבריטניה, ומנגד גם את משאלת ליבה לשמירה על גישה חופשית לשווקים של מדינות האיחוד. האם בריטניה תצליח לשמור על העוצמה הכלכלית שלה בסופו של המו"מ? ימים יגידו.