הוריקן "מתיו" מתקדם לקרוליינה הדרומית; הרוגים בפלורידה

אישה מתה מהתקף לב לאחר שכוחות ההצלה לא הצליחו להגיע אליה; זוג קשישים מת מהרעלת חמצן מגנרטור שפעל בביתו, ושני בני אדם נוספים נהרגו מעצים שנפלו ■ הסופה נחלשה לדרגה 2, אך הרשויות בארה"ב מזהירות כי הסכנה טרם חלפה ■ בהאיטי עלה מניין ההרוגים ליותר מ-800

סופת הוריקן / צילום: thinkstock
סופת הוריקן / צילום: thinkstock

סופת ההוריקן "מתיו", שהגיעה אמש אל מול חופיה המזרחיים של פלורידה, מתקדמת לכיוון צפון לעבר קרוליינה הדרומית - כך הודיע הבוקר (שבת) המרכז האמריקאי לחיזוי סופות הוריקן. הרשויות החלו בהיערכות לקראת פגיעתה במדינות ג'ורג'יה וקרוליינה הדרומית והצפונית. הנשיא ברק אובמה הכריז על מצב חירום בכל המדינות שצפויות להיפגע. הסופה כבר גבתה את חייהם של חמישה קורבנות ראשונים בפלורידה, הצפות ונזקים כבדים כבר נגרמו בערי החוף של המדינה ויותר ממיליון איש נותרו ללא חשמל.

במחוז סנט לוסי מתה אישה מהתקף לב לאחר שכוחות הצלה לא הצליחו להגיע אליה. זוג קשישים מת מהרעלת פחמן בשל גנרטור שפעל בביתם. שני בני אדם נוספים נהרגו מעצים שנפלו, אחד במחוז וולוסיה והשני במחוז פוטנאם.

המרכז האמריקאי לחיזוי סופות הוריקן הודיע הלילה כי הסופה אמנם נחלשה לדרגה 2, אך היא עדיין נושאת עמה רוחות המגיעות לכ-180 קמ"ש, ועל אף ההיחלשות ההדרגתית היא נותרה עוצמתית. הסופה נמצאת כעת מעל הים, והחשש הוא כי במהלך היומיים הקרובים עין הסערה יגיע ליבשה ויגרום נזק משמעותי ואף יגבה קורבנות.

"אם אתם מקווים שהסופה פשוט תעבור מספיק רחוק מהחוף, וכי לא ייגרם נזק משמעותי, זו טעות רצינית מאוד שעלולה לעלות לכם בחייכם", אמר מנהל המרכז לחיזוי סופות הוריקן, ריק נאב.

במהלך היום הוצפו רחובות בפלורידה ונעקרו עצים כתוצאה מהרוחות העזות. למרבה המזל, עין הסופה היתה רחוקה עשרות קילומטרים מהחוף, ועל כן הרוחות היו חלשות יותר מהצפוי. כמה ערים בצפון פלורידה, בהן ג'קסונוויל - העיר הגדולה ביותר במדינה, עדיין נמצאות בסכנה והרשויות מזהירות משיטפונות קטלניים שעלולים להיגרם מעליית מפלס הים.

עד כה גבתה הסופה את חייהם של ארבעה בני אדם בפלורידה. גבר בן 82 ואישה נוספת מתו לאחר שחשו ברע וצוותי החירום הגיעו אליהם באיחור בשל הסופה. כמו כן, שתי נשים נהרגו מנפילת עצים בשני אירועים שונים. עד כה גבה ההוריקן את חייהם של לפחות 877 בני אדם בהאיטי מקריסות עצים, מפגיעת חפצים שהתעופפו ומשיטפונות, וכמה בני אדם נוספים נהרגו במדינות אחרות בקריביים.

עד כה חצי מיליון איש פונו מאזור ג'קסונוויל. חצי מיליון נוספים פונו מחופי ג'ורג'יה ובקרוליינה הדרומית יותר מ-300 אלף איש התפנו מבתיהם. כמו כן, כ-5,000 טיסות כבר בוטלו, ועם התקדמות הסופה צפויות להתבטל טיסות רבות נוספות.

הסופה מאיימת על ערים גדולות באזור, בהן אטלנטה וסבאנה שבג'ורג'יה וצ'רלסטון שבקרוליינה הדרומית - שם הוטל עוצר החל מ-07:00 בבוקר (שעון ישראל) ועד ל-13:00. חלק המאזורים שצפויים להיפגע נחשבים להיסטוריים ובהם מבנים עתיקים שקיים חשש לשלמותם. "ישנם בתים שככל הנראה לא ייראו אותו הדבר או שפשוט ייהרסו לחלוטין", אמרה ראשת עיריית העיר העתיקה סנט אגוסטין שבצפון פלורידה, שרחובותיה הוצפו כתוצאה מעלייה במפלס הים.

בהצהרה שנתן מוקדם יותר לתקשורת אמר אובמה כי הסופה גרמה לנזק משמעותי בדרום פלורידה וכי עיקר הדאגה בשלב זה הוא מחשש להצפות. "אם אומרים לכם להתפנות, אתם צריכים להקשיב. אנשים יכולים לחשוב שהם בטוחים ואז להיפגע", פנה אובמה אל תושבי המדינות המצויות בנתיב ההתקדמות של ההוריקן.

"זה עדיין הוריקן מסוכן", הוסיף הנשיא האמריקאי. "הפוטנציאל להצפות ואובדן חיי אדם עדיין קיים, ואנשים צריכים להמשיך לעקוב אחרי הוראות סוכנויות החירום ב-48 עד 72 השעות הקרובות. אלה שגרים בג'ורג'יה צריכים להיות קשובים במיוחד, כי זה מתקדם לכיוונם, יש שם מרכזי אוכלוסייה גדולים שעלולים להיפגע".

נשיא ארצות הברית הוסיף כי היה בקשר עם כל מושלי כל המדינות הרלוונטיות, וביקש להודות להם על המנהיגות שגילו. "היה בינינו שיתוף פעולה טוב", ציין, והוסיף כי "סוכנות החירום דואגת למשאבים, מים, מזון. ככל שההוריקן נע צפונה, המשאבים ינועו צפונה, כך שכל מקום שייפגע יקבל עזרה".

בסיום דבריו הבהיר אובמה כי "תמיד נוכל להחליף רכוש, אך לא נוכל להחליף חיים". בנוסף לכך, הוא ביקש מאזרחי ארצות הברית לתרום לתושבי האיטי. "אני מבקש מכל האמריקאים ללכת לצלב האדום ולארגוני הסיוע האחרים ולעזור לאנשי האיטי. גם תרומה קטנה יכולה לשנות", הפציר באזרחים.