"התנהלות פזיזה של בורסת ת"א עלולה לסכן את כספי המשקיעים"

התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה מינהלית נגד הבורסה בת"א ורשות ני"ע, בטענה למחדלים בבניית בניין הבורסה שהסב הפסד של 92.5 מיליון שקל בגין ירידת ערך

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

התנועה לאיכות השלטון הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה מינהלית נגד הבורסה בתל-אביב ורשות ניירות ערך, בטענה למחדלים בבניית בניין הבורסה שהסב לבורסה הפסד של 92.5 מיליון שקל בגין ירידת ערך.

בעתירה נטען למחדל בהתנהלותה הכלכלית והניהולית של הבורסה סביב בניית משכנה החדש ברחוב אחוזת בית בתל-אביב (אשר נחנך בחודש יולי 2014), וכן מה שעלול להתגלות כמחדל בפיקוח של רשות ניירות ערך על התנהלות זו. 

בתנועה מבקשים מבית המשפט להורות לרשות ניירות ערך ולבורסה בתל-אביב להעביר לידיה פרוטוקולים של דירקטוריון הבורסה ושל ועדת הביקורת ועדת הבניין שלו בכל הקשור לבניין משכנה החדש.

התנועה מבקשת לצפות תחת חוק חופש המידע בפרוטוקולים הקשורים בפרט לחריגה המשמעותית שהתגלתה בתזרימי המזומנים אשר שימשו לפרויקט וההפסד העצום שבו הכירה הבורסה מירידת ערך עקב הפרויקט. במסגרת זו התבקשו גם הערכות שווי חיצוניות שנעשו על-מנת להעריך את שוויו של הבניין החדש.

התנועה לאיכות השלטון יוצאת בביקורת נגד רשות ניירות ערך האמורה לפקח על הבורסה, ומבקשת לקבל את שמותיהם של נציגי רשות ניירות ערך שהשתתפו באסיפות הכלליות ובישיבות הדירקטוריון של הבורסה וועדות המשנה שלו ב-5 השנים האחרונות, וכן פירוט של ישיבות אלה.

בעתירה מציינת התנועה כי מהדוח הכספי של הבורסה לשנת 2013 עולה כי הבורסה נאלצה להכיר בהפסד-עתק, לאחר שהתגלתה חריגה בתזרימי המזומנים ששימשו לבניית הבניין, אשר היו גבוהים באופן משמעותי מאלה שתוקצבו במקור, ולאחר שהתברר כי הבניין החדש שווה הרבה פחות מן הסכום שהושקע בבנייתו. הפסד זה משקף מחיקה של 30% מערכו של הבניין, או סכום השווה ל-260% מהרווח הנקי הממוצע השנתי של הבורסה.

"הבורסה 'הצליחה' להשיג את ההפסד המתואר דווקא בתקופה של עליות מחירים מטאוריות במחירי הנדל"ן - וזה מצטרף לכשלים נוספים שליוו את פרויקט הבינוי, דוגמת עיכוב בלתי מוסבר של 3.5 שנים במועד אכלוס הבניין החדש וכן קשיי מימון שככל הנראה אילצו את הבורסה ליטול הלוואה בסך 50 מיליון שקל ולשעבד את הבניין החדש לבנק שהעמיד לרשותה את מסגרת האשראי", כותבים בתנועה לאיכות השלטון.

בתנועה טוענים כי "עקב הכשלים המתוארים נערך דוח ביקורת חריף - אך לדוח זה, אשר לא פורסם לציבור, לא הייתה השפעה כלשהי, וככל הנראה נושאי המשרה אשר היו אמורים לשאת באחריות על בזבוז הכספים האמור לא נתנו את הדין על כך".

לטענת התנועה, "לציבור יש עניין משמעותי ומוצדק בהתנהלותה הכספית והניהולית של הבורסה: היא ממומנת מכספי הציבור - שכן מקור הכנסותיה העיקרי הוא תקבולי עמלות המשולמות לה בגין מסחר וסליקה בניירות ערך מכספים שמקורם בציבור המשקיעים; ושנית, בהינתן העובדה שהבורסה בתל-אביב היא הבורסה היחידה בישראל, היא מהווה גוף בעל מעמד ציבורי, אשר יש לציבור אינטרס מובהק בהתנהלותו התקינה.

"התנהלות פזיזה או הפסדית של הבורסה עלולה לסכן את כספי המשקיעים, לצמצם את יכולתם לבטוח בה ואף להוביל לפגיעה בשוק ההון בישראל ובכלכלת המדינה", לדברי התנועה.