טראמפ בעימות: כנשיא, אחקור את קלינטון ואשלח אותה לכלא

בעימות השני בין טראמפ לקלינטון, הקלטת הלוהטת הייתה הכוכבת ■ סקר בזק של CNN: במדגם של אלה שצפו בעימות, 57% אמרו שקלינטון זכתה בו; 34% סברו כי טראמפ היה המנצח

העימות הטלוויזיוני בין הילארי קלינטון לדונלד טראמפ/ צילום: רויטרס
העימות הטלוויזיוני בין הילארי קלינטון לדונלד טראמפ/ צילום: רויטרס

העימות השני בין הילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, לדונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי, שהסתיים לפנות בוקר (שעון ישראל) באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון בסיינט-לואיס, מיזורי, היה בחלקו הראשון התכתשות בבוץ סמיך, אך רק מתמודד אחד התלכלך - טראמפ, שניסה להפוך את העימות לדיון על הטוהר המוסרי של הנשיא לשעבר ביל קלינטון ושל אשתו, בתקווה לטהר את עצמו מהכתם הענקי של קלטת מ-2005 שהנציחה התבטאויות מיזוגניות שלו, לרבות התפארותו שכ"כוכב" הוא יכול ללפות אברי מין של נשים.

אבל, בסופו של דבר, חלק גדול מהעימות הוקדש לדיונים בנושאי מדיניות חוץ וכלכלה, שהיו רצופים במכות מתחת לחגורה, לרבות איום של טראמפ, שאם ייבחר הוא ישליך את קלינטון לבית-הכלא. פרשנים הגדירו אחר-כך את האיום כהתבטאות שלקוחה מז'ארגון של רפובליקת בננות. בהמשך, כינה טראמפ את קלינטון "שד", כאשר תיאר את הסכמתו של ברני סנדרס לתמוך ביריבתו לשעבר בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית: "לסנדרס לא היה סיכוי... והופתעתי כאשר הוא עשה עסקה עם השד". ובהזדמנות אחרת: "לקלינטון יש המון שנאה בלב". קלינטון לא טמנה ידה בצלחת ואמרה, שטראמפ "חי במציאות חלופית". כל מועמד חזר ואמר, בהקשרים שונים, שהיריב/ה מנגד אינו/ה ראוי/ה לכהן כנשיא.

בתחילת הדיון, נמנעו המועמדים מלחיצת ידיים. מכל מקום, בסופו התפוגגה מעט המתיחות. כל מועמד התבקש לומר משהו חיובי על יריבו. קלינטון ציינה לשבח את ילדיו של טראמפ ואמרה שדרך גידולם מעידה על אביהם. טראמפ אמר שהוא מעריך את נחישות ההחלטה והדבקות במטרה של קלינטון. בשלב זה, השניים לחצו ידיים. אבל הרגע הזה לא הפיג את הקדרות והמרירות שאיפיינו את חילופי הדברים הקודמים ביניהם. "זה היה עימות קטן, אפל ונטול הומור של שני מועמדים ששונאים זה את זה", אמר ההיסטוריון מייקל בשלוס, שמתמחה בתולדות הבית הלבן. "בהיסטוריה האמריקאית אין תקדים לכך שמועמד לנשיאות מאיים להשליך את המועמד האחר לכלא לאחר היבחרו".

סקר בזק של CNN, שנערך מיד בתום העימות, העניק את הניצחון לקלינטון: במדגם של אלה שצפו בעימות, 57% אמרו שקלינטון זכתה בו; 34% סברו שטראמפ היה המנצח. פרשנית ב"ניו-יורק טיימס" כותבת הבוקר, שהתנהלותו של טראמפ בעימות לא הפיגה חששות של נשים מפניו.

בשבוע שחלף רמז טראמפ כמה פעמים שהוא ישתמש בכל נשק אפשרי כדי לנצח בעימות השני. כ-90 דקות לפני תחילת האירוע הוא הראה בדיוק לאיזה כיוון מועדות פניו: צוותו כינס בחופזה קבוצת עיתונאים וליווה אותה לחדר שבו ישב טראמפ, בפנים חמורות, בין ארבע נשים. שלוש מהן טענו, כי הילארי או ביל קלינטון גרמו להן עוול. חואניטה ברודריק טענה ב-1999 - ועתה שוב - שביל קליטון אנס אותה ב-1978; קטי אשטון אמרה שכילדה היא הייתה קרבן אונס והילארי קלינטון הייתה פרקליטתו של החשוד באונס; פולה ג'ונס האשימה את ביל קלינטון בהטרדה מינית בתחילת שנות ה-90. כולן טענו, שהן תומכות בטראמפ. "טראמפ אמר כמה מילים, אבל ביל קלינטון אנס אותי", אמרה ברודריק.

כאשר הכתבים החלו לשאול את טראמפ מדוע מעמדו כ"כוכב" מקנה לו זכות ללפות אברי מין של נשים, הורו אנשי המטה של המיליארדר לכתבים לצאת מהחדר. אך טראמפ הספיק להוסיף, שכל ארבע הנשים ישבו באולם העימות. מתברר שהן ישבו בשורה הראשונה - אותה שורה שבה ישבו גם ביל קלינטון, בתו צ'לסי ומשפחת טראמפ - מלניה טראמפ ושלושת ילדיו של המיליארדר.

"הופתעתי מכמות השקרים הגדולה שיצאו לטראמפ מפה"

המטרה הייתה ברורה: לערער את הביטחון העצמי של היריבה הדמוקרטית, "לחדור לה מתחת לעור" ולמזער את יציבותה עוד לפני תחילת העימות. מבחינה זו, טראמפ נכשל. קלינטון שמרה על שלווה וקור רוח. אבל טראמפ היה הפעם ממושמע יותר מאשר בעימות הקודם והוא התמקד, כטיל מתביית, בהתקפות חוזרות ונשנות על קלינטון, מפרשת האי-מיילים המחוקים ועד פרשת מות הדיפלומטים האמריקאיים בבנגאזי. אך התנהלותו במהלך העימות הייתה מוזרה: הוא התהלך מאחורי קלינטון באופן שנראה מאיים, כשגופו הגדול כאילו מגמד את המועמדת הדמוקרטית ומטיל עליה צל. יתר על כן, הוא התנשף בכבדות כל אימת שניתנה לו רשות הדיבור. בשיחת טלפון למטוסה, בדרך חזרה לניו-יורק, נשאלה קלינטון מה הדבר שהכי הפריע לה בעימות. "הופתעתי מכמות השקרים הגדולה שיצאו לטראמפ מפה", היא השיבה. "הוא גם התהלך כל הזמן מאחורי ופלש למרחב האישי שלי".

העימות נערך במתכונת של אסיפת עם: הנוכחים שאלו מחצית מהשאלות, שהם עצמם חיברו, בהנחייה ובפיקוח של שני עיתונאים. העיתונאים, מרתה ראדיץ מ-ABC ואנדרסון קופר מ-CNN, שאלו את המחצית האחרת.

העימות החל בשאלה על הנושא שכולם חשבו עליו: הקלטת הלוהטת. "זו תקיפה מינית. התפארת שביצעת תקיפה מינית", אמר המנחה קופר. טראמפ הכחיש זאת: "לא אמרתי זאת כלל. אני לא חושב שהבנת מה אמרתי. אלו היו חילופי דברים היתוליים מהסוג שאומרים במלתחת גברים. בוודאי שאינני גאה בכך. אבל מדובר בפטפוטי מלתחה".

קופר לא וויתר: האם ביצעת אי פעם את הדברים שעליהם דיברת? טראמפ ניסה להתחמק: "זה מביך. אני שונא את זה. זה פטפוטי מלתחה. אני אכריע את דאעש".

כאן נכנסה קלינטון לתמונה: "לא הסכמתי עם מועמדים רפובליקאים בעבר, אך מעולם לא הטלתי ספק בכשירותם לכהן כנשיאים. דונלד טראמפ שונה. מה שכולנו שמענו וראינו ביום ו' (כאשר נחשפה הקלטת) היה דונלד טראמפ מדבר על נשים, מה הוא עושה לנשים, מה הוא חושב על נשים. הוא אומר עכשיו שהקלטת אינה משקפת את מי שהוא באמת. אבל הקלטת אכן משקפת את מי שהוא".

בסופו של דבר, עשה טראמפ מה שרבים מיועציו המליצו לו לא לעשות: הוא ניסה להטיל רפש בביל ובהילארי קלינטון. המיליארדר האשים את ביל ב"התעללות" בנשים ואת אשתו שהיא "תקפה נשים אלה באופן מרושע", כשהוא מחווה בידו לעבר שלוש הנשים בשורה הראשונה. הוא הרחיק לכת וטען שקלינטון צריכה להתנצל לפני הנשיא הנוכחי, ברק אובמה, מפני שמטה הבחירות שלה, בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית ב-2008, הוא שהפיץ את הטענה שאובמה לא נולד בארה"ב. טראמפ אפילו טען, שקלינטון אינה מתעניינת כלל במה שקורה בגיטאות השחורים בכרכים הגדולים, טענה מופרכת בעליל לאור הרקורד על פעולותיה של המועמדת הדמוקרטית למען שחורים בארה"ב.

כתבים שמסקרים את טראמפ ואנליסטים פוליטיים אומרים, שהוא רותח מזעם על כשלונו בעימות הקודם. המועמד הרפובליקאי משוכנע שהסיבה לכישלון היא, שהוא לא העלה במהלך העימות הראשון את המעללים המיניים של ביל קלינטון ואת התקפותיה של הילארי קלינטון על קרבנותיו של בעלה. אך העובדה שהוא הביא לאולם העימות את שלוש הנשים שטוענות שהן קרבן של בני הזוג קלינטון הזעימה פרשנים רבים. "דונלד אומר למעשה, שאם הוא יפול בעימות, הוא יפיל עמו את הילארי, בסגנון תמות נפשי עם פלישתים", אמר פרשן דמוקרטי בערוץ הליברלי MSNBC. פרשן אחר, שנראה מזועזע, אמר שהאבות המייסדים של ארה"ב היו מתהפכים בקברם לו היו עדים להתנהלותו של טראמפ. הפעיל הרפובליקאי סטיב שמידט, שהיה מנהל הקמפיין של ג'ון מקיין ב-2008, אמר: "אנו עדים עתה להתמוטטות הרפובליקה (ארה"ב). טראמפ משחית כל חלקה טובה".

"מעולם לא היו שקרים רבים כל כך"

אבל, בהמשך, הצליחו המנחים להסיט את העימות לנושאים אחרים, לרבות פרשת השרתים הפרטיים והאי-מיילים המחוקים של קלינטון.

"אני חושב שאת צריכה להתנצל על 33 אלף הדוא"לים שמחקת בחומצה וכן על שתי קופסאות מלאות (בתדפיסי) דוא"לים שנילקחו ממשרד ונעלמו", אמר טראמפ בלי להסביר באיזה משרד מדובר. "אני לא מאמין שאני אומר זאת, ואני שונא לומר זאת, אך בכל זאת אומר - אם אזכה, אורה לשר-המשפטים שלי למנות תובע מיוחד שיבדוק את המצב, מפני שמעולם לא היו שקרים רבים כל כך, תעתועים רבים כל כך. מעולם לא היה דבר כזה... אנשים בארץ הזו מלאי זעם".

קלינטון השיבה, ש"כל דבר שטראמפ אמר עתה הוא שקרי" וקראה לציבור לבקר באתר שלה כדי ללמוד על העובדות כהווייתן. היא הוסיפה: "ממש מזל גדול שמישהו עם מזג כשל טראמפ לא ממונה על אכיפת החוק בארץ הזו". טראמפ הזדרז לענות: "כי אז היית מוצאת עצמך בכלא".

בשלב אחר היה נדמה שטראמפ מודה שהוא נמנע מתשלום מיסים פדרליים לפחות בחלק מהשנים האחרונות לאחר שהצהיר על הפסד של כמעט מיליארד דולר לשלטונות המס, כפי שחשף "ניו-יורק טיימס". בתשובה על שאלת המנחה, האם הוא השתמש בהצהרת ההפסד כדי למחוק את חבויות המס שלו, השיב המיליארדר: "כמובן שעשיתי זאת... וכך גם כל התורמים הגדולים של הילארי" (הוא הזכיר את וורן באפט וג'ורג' סורוס).

הוא חזר על טיעונו הידוע שאיש אינו מכיר את חוקי המס טוב ממנו ורק הוא יוכל לשנותם. לדבריו, קלינטון יכלה לשנות חוקים אלה בהיותה סנטורית, אך לא עשתה זאת, אולי מפני שהיא הייתה "מחוקקת לא יעילה". קלינטון השיבה, כי שנים היא נאבקה לשנות סעיפי מס שמטיבים עם עשירים, אך לא עלה בידה לעשות הרבה בממשל רפובליקאי (של ג'ורג' בוש). "לנשיא יש זכות וטו", היא הזכירה לטראמפ.

אולי החדשה הגדולה ביותר שיצאה מהעימות היא הודאת טראמפ שהיחסים בינו לבין סגנו המיועד, מייק פנס, אינם כשורה. בתשובה על שאלה האם המועמד תומך בהפעלת כוח נגד משטר אסד בסוריה, כפי שהכריז פנס בעימות סגני הנשיאים בשבוע שעבר, אמר טראמפ: "הוא ואני לא דיברנו ויש בינינו אי הסכמה". מנהלת הקמפיין של טראמפ, קליאן קונווי, הכחישה כאילו יש קרע בין השניים.

מלכתחילה ניסה המטה של קלינטון להנמיך ציפיות מהמועמדת הדמוקרטית ולהאדיר את הסיכון שנשקף לה ממתמודד שתואר כ"חיה פצועה". דמוקרט שמקורב לבני הזוג קלינטון אמר כמה שעות לפני תחילת האירוע, שהעימות יהיה ארמגדון פוליטי, קרב יום הדין בין כוחות האור לכוחות החושך. הילארי קלינטון תצטרך להתמודד עם יריב ש"אין לו מה להפסיד", אחד שמוכן להכות מתחת לחגורה, מפני שבלאו הכי הוא נמצא עתה בשיא השפל בדעת הקהל. וכך בדיוק היה.

קלינטון הגיעה לעימות מצוידת בנשק רב עוצמה: ניסיון של שנים בהופעה בפורומים של אסיפת עם, שבהם הקהל משתתף באופן פעיל בעימות. היא השתתפה ב-60 כנסים כאלה, רבים מהם בהיותה שרת-החוץ, ולמדה כיצד להתמודד עם שאלות קשות בלי ליצור תחושת ניכור אצל השואל/ת. בפורומים כאלה יש חשיבות מכרעת ליכולתו של מתמודד להפגין הזדהת רגשית עם השואלים, להתייחס אליהם לא כאל אויב שרוצה להכשילם אלא כאזרח עמית שמשתתף בתהליך הדמוקרטי. לקלינטון יש כישרון טבעי להתנהלות כזו. לטראמפ אין. הוא לא מסוגל להקרין אמפתיה, והמגרעת הזו עלתה לו ביוקר בעימות. הוא הצטייר כאדם זועף, שנגרמה לו עוולה. לא עלה בידו להתרומם מעל מצוקתו האישית שפעפעה מכל נקבובית בעורו, והקהל לא אהב את המגמה המוצהרת של להתפלש בביצה בואשת ולמשוך פנימה את קלינטון.

ולקלינטון היה יתרון נוסף: היא נשענה על צוות מנוסה, לרבות פסיכולוגים שהכינו פרופיל נפשי של טראמפ ולמעשה מכירים אותו טוב יותר מכפי שהוא מכיר את עצמו. הדבר בא לידי ביטוי בעימות הקודם, כאשר טראמפ בלע את הפתיונות שהשליכה לעברו יריבתו הדמוקרטית וקפץ לביצה עכורה של השמצת נשים שמנות במקום לנסות לדבר על סוגיות שעומדות בראש סדר היום הציבורי.

למועמד הרפובליקאי, למרות עושרו, אין צוות תומך כזה: מורין דאוד, בעלת טור ב"ניו-יורק טיימס", כתבה אתמול: "בתשע המסעות הקודמים לנשיאות שסיקרתי בחיי, מעולם לא ראיתי צוות לא יוצלחים כמו קבוצת היועצים שטראמפ כינס סביבו".