WeWork ותנועת הפיצול

מי המרוויחים באמת מ"חללי עבודה משותפים" ודירות קטנות במיוחד?

wework/ צילום: מרב מורן
wework/ צילום: מרב מורן

כמו הדירות הזעירות, גם חללי העבודה שבהם מושכר השטח לפי שעה, כיסא וחדר, נפוצים בערים גלובליות משגשגות שמחירי הקרקע בהן נוסקים. כמו בדירות הזעירות, גם את סגנון המשרדים האלה דוחפים הערכים האופנתיים: עירוניות, צפיפות ושיתופיות.

החללים המשותפים שמתחברים לטרנד הכלכלה השיתופית, רומזים לניצול יעיל של משאבים, שאמור להוזיל הוצאות. השוואה מחושבת תגלה שכמו בדיור הזעיר בתחום המגורים, המחיר למ"ר במשרדים משותפים משתווה ולפעמים אף גבוה, משכר דירה במשרדים המושכרים במודל מסורתי. רף הכניסה הנמוך עדיין מאפשר ליזם קטן ליהנות מתנאי עבודה נעימים יחסית, ולהרוויח תועלת תדמיתית, בעיקר אם הוא שוכר את השטח מחברות תיווך ממותגות כמו wework.

גם הרווח היחסי ליזמים-מתווכים גבוה יותר, אך כמותו הסיכון שהם נוטלים. שוכרי המשנה המקבלים פרוסה מהנכס הם עסקים וחברות קטנים, לפעמים מדובר באדם אחד או שניים, נטולי הון עצמי ורגישים לזעזועים כלכליים. הסכמי השכירות קצרי הטווח גמישים ומאפשרים לעזוב מהרגע להרגע את המשרד ששכרו מהמתווך (wework או אחר), ובמקרה הצורך לחזור לעבוד מהבית או מבית הקפה. המחיר הגבוה היחסי למ"ר מגלם בתוכו את גם את הסיכון הזה.

 

ההמצאה הגדולה ביותר נולדה בבדידות פרברית

היזמים של החללים המשותפים משווקים אותם לשוכרי המשנה כסביבות יצירתיות יותר. המסר הוא שהחללים המשותפים מייצרים הזדמנויות למפגש אינטראקטיבי בין יזמים, וכך מעודדים החלפה של רעיונות ותורמים ליצירתיות ולחדשנות. התפיסה הזו דוחפת רשויות מקומיות לקדם עסקי משרדים משותפים, על ידי הטבות בדמות הנחות במסים עירוניים, הגורעות כסף מהקופה הציבורית. אם נסכים שמפגשים אקראיים בין אנשים הם מנוע לפיתוח עסקי, מדוע להגביל אותם לשכנים באותו בניין? עדיף להשקיע כסף בפיתוח המרחב הציבורי שבין כל בתי העסקים והמשרדים בעיר, כמו שנעשה בזמן האחרון באזור התעסוקה בהרצליה פיתוח, ובדומה לסגנון ההתחדשות העירוני באזור קאנדל ליד אוניברסיטת MIT בבוסטון.

פיתוח וטיפוח סביבה שתזמין אליה דיירים ועסקים מהרבה בניינים באזור ואפילו מכמה אזורים, משפרת יותר הזדמנויות ליותר אנשים מאשר הנחה במס למתווך המטפח אזורים משותפים רק ליזמים הקטנים ששוכרים שטחים ממנו, בתוך בניין אחד.

הערה אחרונה הנוגעת לסביבות המעודדות יצירתיות וחדשנות: אחת ההמצאות הגדולות של דורנו, שחוללה שינויים מהפכניים, השפיעה על הרגלי חיים של אנשים בכל העולם, קברה תעשיות ותיקות, העירה תעשיות רדומות והולידה תחומי פעילות עסקיים חדשים לגמרי, נהגתה בתוך גראז' מבודד של בית צמוד קרקע ביישוב פרברי מאוד.