הוגשה תביעה אזרחית נגד החשודים בהונאת משרד הביטחון

התביעה האזרחית, בסך כ-10 מיליון שקל, הוגשה נגד שמואל אבלס, נועה אבלס-רביב, שגית קלפהולץ, מתניה אבלס וצבי כהן, בטענה כי הגישו דיווחים כוזבים בגין ליווי של שני נכי צה"ל

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

אחרי כתב האישום בגין הונאה כנגד משרד הביטחון בסכום של 10 מיליון שקל, מגיעה גם התביעה האזרחית: פרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי) הגישה תביעה אזרחית בגובה של כ-10 מיליון שקל כנגד שמואל אבלס, נועה אבלס-רביב, שגית קלפהולץ, מתניה אבלס וצבי כהן בשל הונאת משרד הביטחון, במסגרתה הוגשו דיווחים כוזבים בגין ליווי של שני נכי צה"ל, בעוד שלמעשה, את הליווי ביצעו עובדים זרים שהועסקו על-ידי אותם מלווים שהגישו דיווחים פיקטיביים.

בשבוע שעבר הגישה היחידה הכלכלית בפרקליטות מחוז ירושלים כתב אישום נגד בני הזוג שמואל ונועה אבלס-רביב ונגד שגית קלפהולץ, תושבי ירושלים, בגין קבלת דבר במירמה, הלבנת הון, עבירות מס ועבירות נוספות.

השלושה מואשמים כי בין השנים 2005 ל-2016 הם דאגו כי משרד הביטחון ישלם שכר מלא למלווים ישראלים פיקטיביים עבור נכה צה"ל המשותק בארבעת גפיו - שכר אותו דאגו לקבל בעצמם באמצעות פעולות מירמה שונות. אבלס מואשם כי הלבין הון בהיקף של כ-8.6 מיליון שקל; וקלפהולץ מואשמת בהלבנת הון בהיקף של כ-1.4 מיליון שקל.

התרמית לכאורה נגעה לעניינם של א.ל, נכה צה"ל המשותק בארבעת גפיו, הזכאי לסיוע של משרד הביטחון; וחברו, י.ק, אף הוא נכה צה"ל המשותק בארבעה גפיים.

אגף השיקום של משרד הביטחון מעניק לנכי צה"ל זכאות לליווי 24 שעות ביממה, אותו ניתן לחלק בין מלווים שונים. בנוסף, נכה צה"ל זכאי ל"מנהל תיק" (Case Manager), שתפקידו לפקח ולרכז את עבודת המלווים של הנכה. תפקיד "מנהל תיק" מקנה 20 שעות עבודה נוספות בחודש.

על-פי האישום, בני הזוג שמואל ונועה אבלס התגוררו יחד עם בני משפחתם בביתו של א.ל; י.ק, צוין באישום, הוא חבר של א.ל, ושגית קלפהולץ היא אשתו, העובדת משנת 2002 כמלווה של בעלה דרך חברת ORS, המספקת שירותי כוח-אדם למשרד הביטחון.

מהאישום עולה כי משנת 1984 ועד ליוני 2016 הציג שמואל אבלס מצג-שווא, לפיו הוא עבד כמלווה של א.ל במשרה מלאה, ובהתאם למצג זה קיבל שכר מלא. בפועל, נטען, עבד אבלס כמלווה שעות בודדות בחודש.

בנוסף, נטען, לאורך השנים 1984 ועד לשנת 2010 עבד אבלס כמנהל התיק של א.ל והציג מצגי-שווא רבים, לפיהם א.ל מלווה 24 שעות ביממה על-ידי מלווים ישראלים המתחלפים במשמרות בטיפול. זאת, כאשר בפועל אותם מלווים ישראלים - המלווים הפיקטיביים - לא טיפלו בא.ל בהיקף עליו דיווח אבלס.

בפועל, נטען, במשך שנים טופל א.ל על-ידי עובד זר אשר שהה עמו והתגורר בביתו, ולווה על-ידי מלווה אחר במשך כחצי יום בשבוע, כאשר העובד הזר היה בחופשה.

על-פי האישום, את השכר המלא שהועבר למלווים הישראלים הפיקטיביים דאג אבלס לקבל בעצמו באמצעות פעולות מירמה שונות.

פרשת ההונאה מתייחסת אף לדיווחים פיקטיביים לכאורה בליווי של ד.ל על-ידי שגית קלפהולץ, אשתו של י.ק, נכה צה"ל בעצמו וחבר של א.ל. לפי הנטען, משנת 2002 עבדה שגית קלפהולץ כמלווה של בעלה חלק משעות היממה, בעוד שלגבי יתר שעות היממה, דווח כי היא מלווה כביכול את ד.ל, כאשר בפועל מעולם לא ליוותה אותו. במקביל, נטען כי אשתו של שמואל אבלס, נעה אבלס, הנתבעת אף היא, נרשמה כמלווה את י.ק, על אף שלא ליוותה אותו מעולם.

בעקבות ההונאה לכאורה, שלשלו הנאשמים לכיסם מיליוני שקלים. כעת מבקש משרד הביטחון לקבל אותם חזרה באמצעות התביעה האזרחית.

התביעה הוגשה באמצעות עו"ד ליאור סקברר מפרקליטות מחוז ירושלים, כחלק ממדיניות הגברת האכיפה האזרחית המשולבת. התביעה הוגשה בתיאום עם פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) שהגישה את כתב האישום, ובשיתוף היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה ויחידת החקירות של מלמ"ב ואגף היועמ"ש (חטיבת תביעות וביטוח) במשרד הביטחון.

כתב התביעה מייחס לנתבעים תרמית, רשלנות, הפרת חובה חקוקה ועשיית עושר ולא במשפט.

"המדינה תטען כי הנתבעים הציגו מצגי-שווא, ולפיהם הם עובדים כמלווים של א.ל ו/או י.ק, בעוד שבפועל טיפלו בהם, כמעט באופן בלעדי, עובדים זרים. הנתבעים עשו כן על-מנת לקבל במירמה בנסיבות מחמירות כספים ממשרד הביטחון בסכום כולל של כ-9,989,588 שקל, תוך זיוף ושימוש במסמכים מזויפים ודיווח דיווחים כוזבים", נכתב בתביעה ונטען: "הנתבעים הונו ורימו את התובעת בכך שקיבלו כספים במירמה, שברובם התקבלו בסופו של דבר אצל אבלס, הכול שלא כדין ושלא למטרה לשמם נועדו.

"הנתבעים, בהובלתו של אבלס, ניצלו את העובדה שהמדינה מעניקה לנכי צה"ל המשותקים בארבע גפיים, כמו א.ל וי.ק, מערך ליווי נרחב ומקיף הנועד לספק לנכה את מלוא צרכיו, והכול תוך השקעת משאבים כספיים ניכרים. הנתבעים נטלו משאבים אלה ועשו בהם כבשלהם, בזמן שאת א"ל מלווה בפועל כמעט באופן מלא העובד הזר".

מכתב התביעה עולה כי לאחר הגשת כתב האישום המקורי, נמשכה החקירה שהתנהלה במשרד הביטחון (באמצעות יחידת החקירות של המלמ"ב), והתגלו ממצאים נוספים לגבי עבירות נוספות, מעבר לאלה המופיעות בכתב האישום המקורי לגבי אבלס ולגבי חשודים נוספים.

בעקבות זאת, התביעה מוגשת נגד מספר מעורבים ושותפים נוספים בתרמית וההונאה הנרחבת, כטענת המדינה. כך, מלבד אבלס, שעומד בראש פרשת ההונאה והתרמית הנרחבת לכאורה, רעייתו נועה וכן שגית קלפהולץ, בת זוגתו של י.ק - נתבעים גם מתניה אבלס, אחיינו של אבלס וכן צבי כהן. מהתביעה עולה כי כל הנתבעים - לרבות אלה שאינם מואשמים על כתב האישום - נרשמו באופן פיקטיבי כמלווים של ד.ל או י.ק.