פשרה בייצוגית: תוקף תווי קנייה שהונפקו לפני 2014 יוארך ל-5 שנים

ביהמ"ש קבע כי ישראכרט ולאומי קארד יאריכו את תווי קנייה שהנפיקו ל-5 שנים, כך שמי שברשותו תווי קנייה שהונפקו מ-1.9.2007 ועד 1.7.2014 ולא נפרעו - יהיה זכאי לקבל תווי קנייה חדשים שתוקפם ל-60 חודשים לפחות

ביולי 2014 נכנס לתוקפו חוק שמסדיר את נושא תווי הקנייה, לפיו הם ימומשו בערכם הנקוב במלואו, ותוקפם יהיה למשך 5 שנים מיום הנפקתם.

החוק התייחס לתווי קנייה שהונפקו לאחר מועד הכניסה לחוק, אלא שבמסגרת הסדר פשרה בתביעה ייצוגית קבע בית המשפט מחוזי מרכז כי אפשר לשנות את תוקפם של תווים שהונפקו קודם לכן. 

כך, במסגרת הסדר הפשרה קבע השופט עופר גרוסקופף כי ישראכרט ולאומי קארד יאריכו את תווי קנייה שהנפיקו לתקופה של 5 שנים, כך שמי שברשותו תווי קנייה שהונפקו מ-1.9.2007 ועד 1.7.2014 (כלומר עד כניסת החוק לתוקף) שלא נפרעו - יהיה זכאי לקבל תווי קנייה חדשים שתוקפם יהיה לפחות ל-60 חודשים ממועד ההנפקה. תקופת ההחלפה במהלכה יוכלו צרכנים לקבל תווים מעודכנים תהיה בתוקף למשך שנה וחצי.

צרכנים שברשותם תווים שהנפיקו לאומי קארד או ישראכרט שפג תוקפם, יוכלו לפנות לשירות הלקוחות של החברה הרלוונטית ולקבל תוך 14 ימים תו חדש ובאותו הסכום הנקוב על גבי התו שאותו לא מימשו. היות ותווים רבים הוענקו לעובדים במסגרת מקום עבודתם, הפשרה קבעה כי החברות יפנו למעבידים שרכשו תווים בסכום של 100 אלף ויותר כדי להעביר דרכם הודעה לעובדים.

עוד קובע ההסדר כי אם הערך הנקוב של התווים שיוחלפו לא יעלה על 2 מיליון שקל בכל אחת מהחברות, אותה חברה תתרום כסף או תווי קנייה לעמותות, ובכך תשלים את ההחזר למינימום הנדרש במסגרת ההסדר.

הסדר הפשרה אושר ביום שלישי האחרון במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה לפני כשנתיים באמצעות עורכי הדין שלומי מושקוביץ ממשרד מושקוביץ-סטיס-חיימוביץ' ונתי פולינגר ממשרד פולינגר ויקמן כהן, בטענה כי תווי הקנייה שישראכרט ולאומי קארד מנפיקות הם בעלי מועד תפוגה קצר - בין שנה-שנה וחצי ממועד ההנפקה, ועל כן מדובר בתנאי מקפח.

מנגד טענו ישראכרט ולאומי קארד כי דובר על תנאי מסחר לגיטימיים שקדמו כאמור לכניסת החוק לתוקף.

שכר-הטרחה שיגרפו עורכי הדין יעמוד על 640 אלף שקל, כאשר במקרה שיושבו החזרים גבוהים יותר (בהתאם לדרישת הצרכנים), שכר-הטרחה יגדל בהדרגה. כל אחד מהתובעים יקבל 100 אלף שקל. 

שלומי מושקוביץ / תמונה פרטית
 שלומי מושקוביץ / תמונה פרטית