הצלחה לצבא העיראקי במוסול; דאע"ש פותח חזית ליד ירדן

כוחות הביטחון העיראקיים כבשו את העיירה הנוצרית קרקוש שליד מוסול, במתקפה שגרמה את מותם של כ-50 אנשי דאע"ש ■ במקביל השתלטו לוחמי הארגון על אזור רוטבה, הסמוך לגבול הדרום-מערבי, בניסיון להסיט את האש

חזית הלחימה מול דאעש בעירק / צילום: ג'ונתן ספייר
חזית הלחימה מול דאעש בעירק / צילום: ג'ונתן ספייר

כוחות הביטחון העיראקיים כבשו היום (א') מחדש את העיירה הנוצרית קרקוש, הסמוכה למוסול, מידי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאע"ש) - כך מסרו גורמי צבא שמעורבים במבצע לשחרור העיר הגדולה לערוץ הטלוויזיה הממלכתי בעיראק "אל-עיראקייה" וצוטטו ברשת האמריקאית CNN.

ריאד ג'לאל, מפקד הכוחות הקרקעיים של עיראק, אמר בראיון ל"אל-עיראקייה" כי קרקוש, הידועה גם בשם חמדנייה, שוחררה. לדבריו, הרשויות החלו בהבאת הפקידים המקומיים לעיר כדי לפתוח מחדש את המוסדות הציבוריים וכדי לתכנן את שיקום התשתיות.

ביום רביעי נכנסו הכוחות העיראקיים וארגון צבאי נוצרי לעיירה ומאז נתקלו בהתנגדות קשה מצד לוחמי דאע"ש. עם זאת, ביממות האחרונות הצליחו הכוחות לדחוק את הלוחמים למרכז העיר, שם הם הותקפו מהאוויר על-ידי מטוסי הקואליציה נגד דאע"ש בהובלת ארצות-הברית. סגן-גנרל קאסים אל-מליכי, מפקד הדיביזיה התשיעית, מסר כי לפחות 50 לוחמי דאע"ש נהרגו ורוב הציוד שלהם הושמד בתקיפה. לדבריו, כוחותיו מפנים מוקשים מהעיר וסורקים בניינים כדי לוודא שלא נותרו עוד כוחות דאעש.

אך למרות התקדמות הכוחות העיראקיים במאבק נגד דאעש בפרברי מוסול, נחל היום הארגון הקיצוני הצלחה במחוז דרומי יותר. רשת "אל-ערבייה" דיווחה כי לוחמי הארגון השתלטו מחדש על אזור רוטבה, הסמוך לגבול ירדן, שבמחוז אנבאר. דאע"ש השתלט על רוטבה ביוני 2014, אך איבד את שליטתו בה לפני ארבעה חודשים. ראש העיר רוטבה, עימאד משעל, תיאר את המתקפה של דאע"ש, שבוצעה משלושה כיוונים שונים, "עוצמתית". לדבריו, עימותים פרצו בין כוחות הביטחון לבין לוחמי דאע"ש במרכז העיר.

במקביל, לפנות בוקר פתחו כוחות הפשמרגה הכורדיים במתקפה חדשה בשתי חזיתות באזור העיירה בשיקה שמצפון-מזרח למוסול. במתקפה המשולבת על העיר מוסול, שהחלה ביום שני האחרון, סוגרים כוחות הפשמרגה מהצפון והמזרח בעוד כוחות הצבא העיראקי מתקדמים מדרום.

בתוך כך, האפיפיור פרנציסקוס התייחס היום ללחימה במוסול ואמר כי היא "גורמת לנו לבכות ומותירה אותנו ללא מילים". לקהל של 50 אלף מאמינים שהתכנסו היום לתפילה, הוא הוסיף: "אנחנו כואבים את הרצח בדם קר של בנינו, רבים מהם ילדים". הוא הביע את יחסו החם לעם העיראקי. "בשעות דרמטיות אלה, נשמותינו מזועזעות מהפעולות הברוטליות שמבוצעות יותר מדי זמן נגד אזרחים חפים מפשע, מוסלמים או נוצרים".