נויבך: הבורסה פועלת כמועדון סגור, זה הזמן לצעוד קדימה

יו"ר הבורסה: "אנחנו שריד כמעט אחרון לבורסות שעדיין עובדות במבנה הישן. אנחנו בפיגור משמעותי מול העולם, בשנתיים האחרונות אנו הופכים כל אבן, מנסים לטפל בכל אפיק"

אמנון נויבך / צילום: תמר מצפי
אמנון נויבך / צילום: תמר מצפי

ועדת הכספים דנה היום (ה') בנושא שינוי מבנה הבעלות בבורסת תל אביב, והבורסה עצמה הגישה נייר עמדה בנושא. יו"ר הבורסה אמנון נויבך ציין כי "הבורסה כיום פועלת כ'מועדון סגור' - המבנה החדש יאפשר לפתוח את המועדון. שינוי המבנה הכרחי על מנת שתהיה בישראל בורסה שוקקת ומתקדמת שתפגיש באופן יעיל ושקוף בין כספי הציבור הישראלי לחברות הישראליות".

נויבך הוסיף כי "הבורסה בתל אביב היא שריד כמעט אחרון לבורסות שעדיין עובדות במבנה הישן. אנחנו בפיגור משמעותי מול העולם והגיעה העת לצעוד קדימה. הפרדה ברורה בין בעלות לחברות תגביר את הנגישות והתחרות ותאפשר שיתופי פעולה.

"בשנתיים האחרונות אנו הופכים כל אבן, מנסים לטפל בכל אפיק - החל מהסרת החסמים הרגולטוריים, דרך פניה יזומה לחברות ועד טיפול בכשלי שוק, כגון מידע חסר על חברות טכנולוגיות. אישור חוק זה יהווה נדבך חשוב ביותר בתהליך כולו, אשר אני מקווה שיתרום משמעותית להתחדשותה של הבורסה".

הבורסה מציינת בנייר העמדה כי שינוי מבנה הבעלות מהווה את התנאי ההכרחי והמשמעותי ביותר על מנת לחולל את כל המהלכים האסטרטגיים המתחייבים ממצבה של הבורסה כיום.

מרכיב שני בתהליך הוא עיצובה של אסטרטגיה עסקית, כלכלית וארגונית אשר תיתן מענה למכלול הצרכים של הבורסה בעולם המחר. על מנת להיערך לתוכנית אסטרטגית זו כראוי, הקימה הבורסה צוות אסטרטגי עם חברת הייעוץ של נאסד"ק.

השינוי השלישי הוא יישום החקיקה ברמת הממשל התאגידי בנושא הפעילות השוטפת של הבורסה, בשינויים במבנה ההון והבעלות על הבורסה. מהלכים אלה יתבצעו בפרק זמן יחסית קצר בסמוך לאישור החקיקה.  השינוי הרביעי הוא שינוי טכנולוגי. יש לפעול בטכנולוגיות המקובלות בעולם בכדי שנוכל לתת מענה לדרישת הלקוחות בארץ הרוכשים מניות זרות והן לשירותי הסליקה למניות ישראליות וזרות, וכמובן להתמודד עם עולם הפינטק המהווה מחד איום אך מאידך מייצר הזדמנויות.

השינוי החמישי נגזר מהתגבשות כמה קבוצות מובילות בבורסות בעולם עם טכנולוגיות אחידות. עובדה זו מחייבת גם את הבורסה בתל אביב להישען על טכנולוגיות אחידות ושיטות מסחר בין-לאומיות כדי להקטין את העלויות התפעוליות ולתת מענה למגוון רחב של שירותים ומוצרים המתחייבים מהשינויים בשוק ההון המשתנה.

בצד התועלות, מונים בבורסה מספר עניינים מרכזיים: 

- הפרדה ברורה בין הבעלות לחברות אשר יגבירו את הנגישות והתחרות.

- הבורסה הישראלית כיום היא מבודדת, בורסה סגורה בעולם גלובלי פתוח. המבנה החדש מתאים לעולם ויאפשר שיתופי פעולה אסטרטגיים, בהתאם למודלים המקובלים כיום ובמטרה לעודד השקעות בישראל ובחברות הישראליות.

- המבנה הנוכחי הוא אנכרוניסטי ומייצג מכלול של אינטרסים, לא פעם סותרים. המבנה החדש יבטיח כי טובת הבורסה ופיתוחה יעמדו לנגד עיני בעלי המניות.

- יכולת תגובה מהירה יותר של הבורסה לשינויים בשוק. כיום הגמישות הניהולית של הבורסה נמוכה ביותר, היא מגיבה באיטיות לשוק שמשתנה במהירות שיא. הצעת החוק מאמצת את המודלים המקובלים בעולם לפיהם הבורסה יכולה לקבל החלטות שתהליך האישור שלהן והמעבר ליישום מהיר הרבה יותר, תוך שמירת האיזונים והפיקוח ההכרחי.