רכבת ישראל תקים רשת סלולרית לפיקוח ובקרה על הרכבות

מדובר בצעד חשוב לשיפור הבטיחות ברכבת ישראל ■ שתי קבוצות מתמודדות במכרז שיאפשר לרכבת ישראל לשלוט שליטה מלאה בנעשה ברכבות בכל הארץ

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

מכרז הסלולר הייעודי עבור רכבת ישראל יצא לדרך. במכרז מתמודדות החברות מוטורולה ונוקיה (ביחד) מול בינת שמייצגת חברה בינלאומית. על פי הערכות הזוכה במכרז צפויה להיבחר בשבועות הקרובים. המכרז בטכנולוגית GSMR, יאפשר לרכבת ישראל שליטה ובקרה על כל מה שנעשה ברכבות בזמן נתון. הרשת תאפשר שליטה על מחשב הקטר, כאשר המטרה היא להגדיל את בטיחות הנסיעה ובמקביל לאפשר ניצול טוב יותר של המסילות כדי שאפשר יהיה להעביר יותר רכבות בזמן נתון, תוך כדי הגברת הבטיחות והגדלת מהירות הנסיעה.

הרכבת טוענת במסמכי המכרז כי הרשת הסלולרית תעבוד על תדרים בתחום ה-800-900 מגה הרץ, אך הדבר אינו סופי ותלוי בהקצאה שתקבל ממשרד התקשורת. נזכיר כי לתדרים אלו יש יתרון מובהק על פני תדרים בתחום ה-1,800 מגה הרץ, הן בהיבט הבטיחותי והן בהיבט התפעולי עבור הרכבת.

בתדרים הגבוהים מספר האנטנות הסלולריות שיידרשו לצורך הקמת הרשת יהיה כפול מאשר בתדרים הנמוכים והם גם פחות בטיחותיים בגלל היקף המעברים בין אתר לאתר. לכך יש גם השפעה ברורה על מהירות הנסיעה של הרכבות, כך שככל שהתדר יהיה נמוך יותר הרכבות יוכלו לנסוע במהירות גבוהה יותר ללא חשש מניתוקים.

במכרז מושם דגש על מאה אחוז של רציפות תקשורת ועל גיבוי מלא כך שלמעשה החברה הזוכה תקים שתי רשתות מקבילות, בגלל הצורך להשיג בטיחות מקסימלית.