למי אצלנו חשוב שטראמפ ינצח?

בארץ יש הרבה בעלי זכות בחירה בארה"ב, ואדלסון רוצה שהם יצביעו לטראמפ. אז "ישראל היום" מתגייס

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

למה הבחירות בארה"ב כל-כך חשובות לביטאון "ישראל היום"? כלומר, מבחינה עניינית ברור שהבחירות חשובות לכל אדם בעולם, כי ארה"ב היא מנהיגת העולם החופשי. ברור לגמרי שהציבור בכל מקום רוצה וזכאי לדעת איך מתקדמות שם הבחירות.

אבל "ישראל היום" לא רק מדווח. הוא הצטרף לחלוטין לקמפיין של המועמד הרפובליקאי דונלד טראמפ. לא רק שהעיתון אינו מדווח - הוא מעוות ומסלף את העובדות, ותמיד לטובת טראמפ, ותמיד נגד הילארי קלינטון.

השיטה כבר נהפכה נורמה. אם נאמר או קורה משהו שלילי לטראמפ, הכותרת היא לא המעשה - אלא התגובה של טראמפ. זו שיטה שאותה שכלל הביטאון במקרים של שרה ובנימין נתניהו, כאשר תגובות עורכי הדין שלהם או תומכיהם תופשות את הכותרות, והסיפור עצמו מוצנע עד מתאדה.

למה לא קלינטון?

עורך הביטאון (לכאורה) הוא עמוס רגב. הוא היה עיתונאי לא רע בכלל, בעיקר בתחום עריכת החדשות. כיום הוא נאלץ לערוך לא חדשות, אלא את מה שמוכתב לו על-ידי לשכת ראש הממשלה, ולפעמים על-ידי הרעיה שרה.

אבל כאן מתעוררת השאלה המעניינת: למה כל-כך חשוב לנתניהו לעזור לטראמפ? אחרי הכול, מבחינת ישראל קלינטון היא זו שהוכיחה את ידידותה ואהדתה. טראמפ בעניין זה הוא עדיין בחזקת דף חלק - אם מדברים על מעשים, לא על הצהרות בחירות.

הבוס האמיתי

די בטוח שלנתניהו כל העניין לא עולה בחיים. אבל - וכאן האבל הגדול. כשם שברור שרגב אינו ממש העורך, כך ברור שגם בנימין ושרה נתניהו לא. הבוס האמיתי והקובע הוא הבעלים של הביטאון, שלדון אדלסון. בצדק. הוא זה שהקים את הביטאון - הוא זה שהשקיע בו כספים שמקורם ככל הנראה בבתי הקזינו שלו, והוא זה שבכספו מבטיח את המשך קיומו החינמי.

הרי כולם יודעים, וזה כולל את אנשי "ישראל היום", שאם היו דורשים מחיר בעבור הביטאון, כמו כל העיתונים - "ישראל היום" היה צולל למצולות האבדון והשכחה. זו הסיבה שהם לחמו בחירוף-נפש נגד הצעת החוק שביקשה לקבוע שכל העיתונים יימכרו, ולא יינתנו חינם.

לחקור את הקשר

ואדלסון הוא חבר המפלגה הרפובליקאית, אחד התורמים הגדולים לקמפיינים שלה, כולל זה של טראמפ. בישראל יש כמה מאות אלפים בעלי זכות בחירה לנשיאות, ואדלסון רוצה שהם יצביעו בעבור האיש שלו. במיוחד בבחירות אלה, שבהן כל קול יכול להיות חשוב. ואם אדלסון רוצה - רגב מבצע.

וזו ההזדמנות להפציר שוב במערכת הביטחון: אנא מכם, בדקו ביסודיות את מהות השליטה של אדלסון בנתניהו ועד כמה הוא משפיע על המדיניות של הממשלה.