מחר זה קורה: רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון יוצאת לדרך

משרד האוצר: "יצירת סעיף תקציבי נפרד לפעילות הרשות תאפשר לה שיקול דעת מיטבי וחופש פעולה בקביעת סדר עדיפויותיה"

משה כחלון ודורית סלינגר / צילום: דוברות האוצר ותמר מצפי
משה כחלון ודורית סלינגר / צילום: דוברות האוצר ותמר מצפי

היסטוריה רגולטורית צפויה מחר בשוק ההון המקומי: החל מ-1 בנובמבר יוצאת לדרך רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון נפרדת ממשרד האוצר (לאחר שעד כה הייתה חלק ממנו), והופכת ל"יחידה ממשלתית עצמאית ונפרדת", בדומה לרשות ני"ע והרשות להגבלים עסקיים. בראש הרשות תעמוד הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, שמכהנת בתפקידה מאז ספטמבר 2013.

מדובר במהלך שיגביר את העצמאות של הפיקוח על הביטוח ועל שוק ההון, למשל בעצם כך שיהיה לרשות החדשה מערך ייעוץ משפטי עצמאי - שאינו חלק מזה של האוצר. ואולם, המהלך עלול גם להרחיק את הפיקוח ממוקדי הכוח של האוצר ומקרבה לאגפים אחרים באוצר, ובראשם אגף תקציבים, שנהגו לתת לו רוח גבית (למשל באמצעות חוק ההסדרים או בסיוע אקטיבי למול הכנסת בהעברת חקיקה משמעותית), ובכך להביא להחלשתו, בעיקר מול הח"כים. לעומת זאת, הפיכת הרשות לעצמאית יוצרת גוף פיקוחי בעל מוטת כנפיים רגולטוריות גדולה יותר מזו שהייתה לאגף באוצר.

הרשות תחל את דרכה העצמאית ללא שינוי גיאוגרפי, ותמשיך לשבת בינתיים במשרד האוצר, תוך "חיפוש אחר בניין מתאים". ברשות כ-200 עובדים, שהנם עובדי אגף שוק ההון באוצר, שעוברים לרשות החדשה. באוצר לא מתייחסים לעלות של הקמת הרשות החדשה.

הקמת הרשות נעשית בהתאם לחוק הפיקוח על הביטוח ששונה לאחרונה, ובין היתר היא תהיה הגורם "המפקח על שירותים פיננסיים מוסדרים, בהתאם לחוק שעבר בנושא הסדרת תחומי האשראי החוץ-בנקאי".

באוגוסט האחרון אושרה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת הצעת החוק להקמת רשות שוק ההון, שהייתה - ועודה - מהלך יוצא דופן של שר האוצר, משה כחלון, וסגנו, יצחק כהן, שוויתרו מיוזמתם על סמכויות מהותיות שהיו כפופות אליהם - ומעתה יהיו במרחק רב בהרבה.

במסגרת החוק שאושר תהיה הרשות אמונה על המפקח הפיננסי אשר ירכז את הפיקוח לשירותים הפיננסיים הניתנים על-ידי גופים שאינם בנקים, לרבות שירותי הלוואות חוץ-בנקאיות, ניכיון צ'קים, פקטורינג, שירותי מטבע חוץ, העברת כספים בין מדינות ועוד.

לדברי השר כחלון: "הקמת הרשות העצמאית היא צעד חשוב... והיא תגביר את רווחתו הכלכלית והחברתית של האזרח". הממונה סלינגר הוסיפה כי "רשות שוק ההון היא בשורה של ממש לציבור החוסכים, המבוטחים והלווים בישראל".

באוצר ציינו היום, כי "שר האוצר, באישור הממשלה, ימנה את הממונה לתקופת כהונה קצובה של חמש שנים ללא אפשרות להארכה. הממונה יהיה ראש הרשות וינהל את ענייניה. אופן מינוי הממונה ומשך תקופת הכהונה נועדו לבסס את עצמאותו של הממונה. הרשות תתוקצב בסעיף תקציבי נפרד בתקציב המדינה בדומה למשרד ממשלתי, והממונה יהיה האחראי על ניהול התקציב. יצירת סעיף תקציבי נפרד לפעילות הרשות תאפשר לה שיקול דעת מיטבי וחופש פעולה בקביעת סדר עדיפויותיה".

עוד ציינו שם, כי "עצמאות מפקחים פיננסיים חיונית להבטחת שוק פיננסי תחרותי ויעיל", תוך שהוסיפו, כי "על הצורך בהפיכת אגף שוק ההון למפקח עצמאי עמדו גם ארגונים בינלאומיים, כגון ה-OECD וקרן המטבע הבינלאומית", ש"הדגישו בהמלצותיהם את החשיבות ביצירת רגולטור עצמאי בישראל".