ארגוני הנוסעים: אם אגד תשבות, נעשה הכול כדי לפגוע בה

כחלון וניסנקורן דנים הערב במשבר באגד ■ כעס בארגוני הנוסעים בתחבורה ציבורית על איומי השביתה של אגד ב-7 בנובמבר ■ "מאבקה של אגד יוכיח כי אינה ראויה לשרת את הציבור"

שר האוצר, משה כחלון, ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, נפגשים הערב לשיחה על מספר נושאים ובהם המשבר באגד. ניסנקורן צפוי לדחוק בכחלון להתערב במשבר ולקדם חתימת הסכם סובסידיה חדש. ביום רביעי ב-10:00 יפגינו נהגי אגד בקריית הממשלה בירושלים, וב-11:00 תחל ישיבת מו"מ בין הנהלת אגד לבכירי משרדי התחבורה והאוצר. אם כל המאמצים להגיע להסכם לא יצליחו, ישבתו נהגי אגד החל ביום שני הקרוב. במקרה כזה ייפגעו באופן חמור יותר ממיליון נוסעים התחבורה הציבורית.

בארגוני הנוסעים בתחבורה הציבורית קיימת הסכמה על האחריות של אגד למשבר. מנכ"ל ארגון "תחבורה בדרך שלנו", איתי חיים, אמר כי "הנהלת אגד, יחד עם ההסתדרות, עושות שימוש ציני בנהגים, המהווים חוליה אחרונה ב'שרשרת המזון בענף התחבורה הציבורית', יחד עם ציבור הנוסעים וכופה עליהם שביתה פראית. אגד אמנם קם לפני המדינה, אך משום מה חושב שהמדינה שייכת לו. אין סיבה לאפשר לקואופרטיב זה לסחוט בחזירות את כספי הציבור".

בארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות", נקטו לשון לא פחות חריפה: "אנו מתריעים כי אם תתקיים שביתה בכל היקף שהוא, אנו נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו להוצאת קווי תחבורה ציבורית מידיה של חברת אגד. מימוש האיום בשביתה יעביר את המסר כי חברת אגד אינה רואה את טובת נוסעי התחבורה הציבורית לנגד עיניה, ועל כן מאבקה לא יזכה לתמיכה ציבורית ויוכיח כי אגד אינה ראויה לשרת את הציבור".

מנכ"ל הארגון, גיל יעקב, אמר כי "מבלי לנקוט עמדה בוויכוח בין משרד האוצר לבין חברת אגד, אנו רואים בחומרה רבה כל ניסיון לפגוע בנוסעי התחבורה הציבורית. אנו מתנגדים בכל תוקף לשימוש בנוסעי התחבורה הציבורית כבני ערובה של חברת אגד מול האוצר. לא יעלה על הדעת, ששירותי התחבורה הציבורית בישראל יפסיקו לפעול ולו למשך שעה אחת".

בתגובה לדברי מנכ"ל ארגון "תחבורה בדרך שלנו" אומר דובר אגד, רון רטנר: "דברי הבלע וההסתה של איתי חיים, העומד בראש ארגון קיקיוני שאינו מייצג איש, אך בוחר להעמיד עצמו כשופר לפקידי האוצר, נאמרים אך ורק ממניעים זרים. אכן, השבתת קווי אגד על ידי ההסתדרות תביא לכאוס תחבורתי מהחמורים שידעה המדינה בשנים האחרונות. עם זאת, האחריות כולה מוטלת על פקידי האוצר והתחבורה, אשר סירבו לנהל מו"מ רציני לחידוש הסכם התשומות במהלך השנה וחצי האחרונות.

"הניסיון של המדינה להפוך את נהגי התחבורה הציבורית לעובדי קבלן, לפגוע בזכויותיהם, בשכרם ובביטחון התעסוקתי שלהם, והכול בשם 'הרפורמה', הוא מהלך ציני שאי-אפשר להסכים איתו. האוצר בוחר לייבש את אגד ולעכב העברת 250 מיליון שקל בשנת 2016, כדי ליצור משבר תזרימי בניסיון לאלץ את אגד להפקיר את עובדיו המסורים. ניסיון זה לא יצלח. אנו שבים וקוראים לאוצר ולתחבורה לשבת עם הנהלת אגד וההסתדרות למו״מ מרתוני, כדי לגשר על הפערים ולהביא לחתימת הסכם חדש במהרה".