570 מיליון שקל נפדו משוק קרנות הנאמנות באוקטובר

מגמה שלילית גם בשוק תעודות הסל שרשם פדיונות של 1.1 מיליארד שקל ■ מתחילת השנה נפדו כ-15.7 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות ויותר מ-9 מיליארד שקל בתעודות הסל ■ מדריך קרנות מחקות

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

מגמת הפדיונות בשוק קרנות הנאמנות ברורה ומובהקת בעשרת החודשים הראשונים של 2016: כ-15.7 מיליארד שקל. מדובר בפדיונות של כ-7 מיליארד שקל בקרנות הכספיות, שממשיכות לסבול תחת נטל הריבית האפסית, ופדיונות בהיקף דומה גם בקרנות המסורתיות. לצד זאת, גם שוק תעודות הסל, שבו נסחרות התעודות שעוקבות אחר מדדים באופן פסיבי, חווה השנה מגמה שלילית במיוחד: פדיונות מצטברים של יותר מ-9 מיליארד שקל, שיחד עם התשואות הובילו לירידה של כ-8.4% בשווי הנכסים המנוהלים בתעודות הסל, ביחס לתחילת השנה.

המגמה השלילית אפיינה את מרבית החודשים עד כה השנה וגם את חודש אוקטובר, שבמהלכו נרשמו בשוק קרנות הנאמנות ובשוק תעודות הסל פדיונות בהיקף מצרפי של כ-570 מיליון שקל, ושל כ-1.1 מיליארד שקל, בהתאמה.

כך, במיטב דש ציינו היום כי "לאחר שלושה חודשים רצופים של גיוסים, תעשיית קרנות הנאמנות חוזרת לפדות החודש בקרנות המסורתיות", כשבסופו של חודש, "תעשיית הקרנות מנהלת כ-216.5 מיליארד שקל", כש"הקרנות המסורתיות (בנטרול הקרנות הכספיות) מנהלות כ-196 מיליארד שקל, והקרנות הכספיות מנהלות כ-20 מיליארד שקל". נזכיר כי בתחילת השנה ניהלה תעשייה הקרנות 229 מיליארד שקל, כך שמאז מדובר על קיטון של כ-5% בשווי סך הנכסים המנוהלים באמצעות קרנות הנאמנות המקומיות.

עוד מציינים במיטב דש כי את הגיוסים באוקטובר הובילו הקרנות המנייתיות, בארץ, בחו"ל ובקרנות הגמישות, שבהן נרשמו יצירות בהיקף מצרפי של כ-120 מיליון שקל - ירידה ניכרת ביחס למה שנרשם בחודש שקדם; וקרנות אג"ח כללי ואג"ח חברות והמרה, שגייסו יחדיו באוקטובר סך של כ-170 מיליון שקל. למול זאת, בחודש שעבר נרשמו פדיונות של כ-420 מיליון שקל בקרנות אג"ח מדינה וצמוד מדד, ופדיונות של כ-210 מיליון שקל בקרנות אג"ח שקליות, לצד פדיונות של כ-320 מיליון שקל בקרנות הכספיות.

גיוסים בקרנות המנייתיות

מתחילת השנה מדובר על מגמות דומות, כשלצד פדיונות מצרפיים ומצטברים של יותר מ-7 מיליארד שקל בקרנות הכספיות, קרנות אג"ח שקליות, קרנות אג"ח מדינה וצמוד מדד וקרנות אג"ח כללי, רשמו פדיונות של יותר מ-12 מיליארד שקל. למול זאת, הקרנות המנייתיות - בארץ, בחו"ל ובקרנות הגמישות - רשמו בתקופה זו יצירות בהיקף מצטבר של כ-1.5 מיליארד שקל.

על רקע נתונים אלה אומר גורם בשוק קרנות הנאמנות כי "תקופת החגים הביאה לחודש עם פעילות נמוכה שהתאפיין בפדיונות מקרנות אג"ח חו"ל ואג"ח בארץ כללי, כמו גם מהקרנות הכספיות". הוא מרחיב ומציין ש"חודש אוקטובר היה עמוס בחגים והתאפיין במספר מועט של ימי מסחר אשר המשיכו את רצף הפדיונות בענף קרנות הנאמנות, שנמשך כבר כשנתיים, למעט חודשים יולי ואוגוסט השנה, בהם נרשמו גיוסים קלים". לדבריו, "באופן כללי, קרנות הנאמנות הושפעו ממספר אירועים מעבר לים: הבחירות הקרובות ועונת הדו"חות בארצות הברית שבינתיים מצביעה על כיוון חיובי לשווקים, נתוני מקרו טובים באירופה ועלייה בציפיות להעלאת ריבית בארצות הברית בדצמבר. לצד אלו, בלטו מספר התרחשויות בישראל, בהן, ירידת וחזרתו של השוק הקונצרני למגמה חיובית תוך קריסה ספציפית של אורתם סהר".

גורם אחר בשוק מוסיף כי "בחודש אוקטובר הקרנות הניבו תשואות חיוביות נמוכות ובהתאם רמת הגיוסים הייתה נמוכה יותר. הסנטימנט החיובי בנכסי הסיכון צפוי להמשיך ולתמוך באפיקים המנייתיים והקונצרניים", העריך, תוך שהוסיף כי "כאשר קרנות גמישות בעלות יכולת ניצול הזדמנויות והתאמה דינמית של האפיקים בנכסיהן צפויות להמשיך ולהפגין תשואות גבוהות וביצועים עודפים ביחס לקרנות המוגבלות תשקיפית".

עוד אמר כי "במהלך חודש אוקטובר נרשמו תשואות נמוכות בכלל האפיקים, כאשר בסיכום חודשי תעשיית קרנות הנאמנות כולה הניבה למשקיעים בה תשואה ממוצעת חיובית נמוכה של 0.04%. בסיכום שנתי המשקיעים בקרנות נהנו מתשואה ממוצעת של 2.1%, כאשר כל האפיקים בתעשיית קרנות הנאמנות הניבו תשואות ממוצעות חיוביות עד כה ב-2016".

אילים ומור ממשיכים לגייס

ומי בולט לחיוב בטבלת הגיוסים בחודש אוקטובר? בראש טבלת המגייסים נמצא בית ההשקעות אילים, שהפך השנה למוביל הכמעט קבוע בדירוג זה. כך, באוקטובר אילים, בניהול קובי שגב, גייס כ-360 מיליון שקל, כולם בקרנות מסורתיות, כשצמוד לו במקום השני, המצטיין השני של 2016 - והעקבי גם כן: בית ההשקעות מור, שגייס בחודש החולף יותר מ-270 מיליון שקל לקרנות שלו, ושקרנות הנאמנות שלו מנוהלות על ידי אלי לוי. עוד במגייסים (בסדר יורד) בתי ההשקעות אנליסט, ילין לפידות, מגדל שוקי הון, סיגמא, מודלים, איילון ורוטשילד.

מתחילת השנה ועד היום מדובר באותם שני גופים מצטיינים: אילים ומור, שגייסו כ-4 מיליארד שקל וכ-3.3 מיליארד שקל, בהתאמה, כשאחריהם אנליסט, בניהול איציק שנידובסקי, עם גיוסים של כ-1.4 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות, וסיגמא, רוטשילד, מודלים ואיילון. מבין הגדולים נציין לחיוב את מיטב דש, שהצליח לרשום בעשרת החודשים הראשונים של השנה גיוסים של כ-1.3 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות.

ומה לגבי שוק תעודות הסל? כאמור, גם באוקטובר המשיך שוק תעודות הסל במגמת הפדיונות, כפי שמתרחש גם בענף קרנות הנאמנות, כשלדברי רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, נראה ש"חלק מהפדיונות נובעים מטלטלות בשווקי העולם, אפקט הברקזיט וכדומה, אולם יתכן כי חלק מהפדיונות נובעים משיקולים אחרים של משקיעים להסטת כספים. מגמה זו צריכה להדליק 'נורה אדומה', מאחר ותעודות הסל אחראיות לכשליש מהיקף מחזורי המסחר בבורסה בת"א, מה שעלול להוביל להמשך 'ייבוש' הבורסה", התריע.

סולומון ציין כי "כיום נסחרות בבורסה בישראל 692 תעודות סל, שהיקף הנכסים המנוהל על-ידן בחודש אוקטובר 2016 עמד על כ-94.8 מיליארד שקל, לעומת השיא בענף תעודות הסל שעמד על היקף מנוהל של 121.6 מיליארד שקל בפברואר 2015". מרבית הפדיונות בתעודות הסל בחודש אוקטובר, בהיקף של כ-850 מיליון שקל, נרשמו בתעודות על מדדי מניות בחו"ל, וזאת לצד פדיונות של כ-150 מיליון בתעודות פיקדון. מנגד, אפיק תעודות סל על מדדי אג"ח בחו"ל גייס כ-40 מיליון שקל.

שוק תעודות הסל באוקטובר 2016
 שוק תעודות הסל באוקטובר 2016

הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות
 הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות