המתלוננת נגד ציון קינן: הוא אמר תבואי לחדר שלי; פחדתי ממנו

בעדותה טוענת העובדת כי מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר לחץ עליה לשתות וודקה במועדון בקזחסטן לפני כעשור ואז לכאורה תקף אותה מינית במלון ■ לדבריה, היא איבדה את ההכרה והתעוררה ערומה ■ כזכור, השופט אדלר דחה את טענתה על הטרדה

ציון קינן מנכל בנק הפועלים / צילום : שלומי יוסף
ציון קינן מנכל בנק הפועלים / צילום : שלומי יוסף

כך התגלגל הסכם "ההשתקה": הערב (ה') נחשפה גרסתה של העובדת שהתלוננה כי מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, ציון קינן, תקף אותה מינית לכאורה לפני כעשור - כפי שפרסמו השבוע אילנה דיין ושחר אלתרמן ממערכת "עובדה" - וגם פרטים נוספים על המגעים בין הצדדים.

לידי מערכת "עובדה" הגיעו קטעים מעדותה של מ', המתלוננת על הלילה שהעבירה לכאורה עם קינן ובכירים נוספים בבנק בקזחסטן: קינן, שאז היה בכיר בבנק, לקח את העובדים לבילוי במועדון לילה בעיר אלמטי. לפי העובדת, הוא השקה אותה בוודקה ולחץ עליה לשתות. המתלוננת תיארה בהליך הבוררות כי חלק מהעובדים היו מודאגים למצבה, ואחד אף נתן לה שקדים על-מנת לסתור את השפעת האלכוהול. 

לדבריה, עובד אחר גם החליף לה את הוודקה במים על-מנת לשמור עליה. "טעמתי את המים, ואז ציון הבין את זה ואמר לע': 'למה אתה מחליף לה את הוודקה במים? תן לה לשתות, תן לה לשתות'. ציון לא שותה, הוא רק משקה אותי, אני כבר רואה שחצי בקבוק וודקה נגמר, הוא משקה אותי - כל הלחץ בא אליי". 

 

"זוכרת שניסית לשמור עליי"

בנוסף שודרה הערב במהדורה המרכזית בחדשות 2 שיחה בין המתלוננת לע', שהיה כאמור עד לאירוע: "אתה זוכר איך זה התחיל הכול? אני לא אשכח שהלכנו, והזמינו אותנו למועדון לילה, ואני זוכרת שניסיתי לשמור עליי. אתה זוכר את זה? וציון שופך לנו וודקות, ואתה שמרת עליי, החלפת את הוודקות במים. ניסית לשמור עליי. זוכר את זה, מותק? אתה שמת מים שהוא לא יראה, ואז הוא אמר: 'מה אתה מחליף לה את הוודקה במים?'". ע' השיב לה: "הוא ו(בכיר נוסף בבנק) היו שובבים בעניינים האלה".

העובדת תיארה לאחר מכן בבוררות בפני השופט בדימוס סטיב אדלר את מה שהתרחש לכאורה לאחר הביקור במועדון הלילה: "אני רק זוכרת שהוא אמר: 'תבואי לחדר שלי'. אני פחדתי. הוא היה האלוהים שלי בבנק, כולם מפחדים ממנו. כולם פחדו ממנו... הוא היה הבוס שלי, הוא היה המנהל שלי".

כאשר עלו השניים לחדרו של קינן, לדבריה, הוא החל לבצע בה מעשה מיני לכאורה, ולדבריה היא הרגישה שאין לה אוויר ושהיא מאבדת את ההכרה.

לדבריה, כשפתחה את העיניים, היא מצאה את עצמה ללא בגדים בזמן שקינן לכאורה ממשיך במעשיו, והיא ביקשה ממנו לחדול ממעשיו. לטענתה, בשלב הזה קינן הורה לה לקבל תפקיד אחר בבנק, ולאחר מכן אמר לה ללכת ולהתלבש.

ע' תיארה את האירוע לפרטי-פרטים - בעוד קינן מכחיש את הדברים. 

איך השתלשל הסכם הפיצוי?

לאחר הקביעה של השופט בדימוס אדלר, שדחה את הטענות להטרדה מינית, מנכ"ל בנק הפועלים הנוכחי, אריק פינטו, הוא שניהל את המשא-ומתן ונפגש עם דמות מפתח בפרשה - בן זוגה של המתלוננת, גם הוא בעברו בכיר מאוד בבנק הפועלים. פינטו נפגש איתו, והפגישה התפוצצה: עו"ד אורן גרוס ממשרדה של עו"ד נעמי לנדאו הצטרף לניהול המשא-ומתן. את המגעים ליווה גם עו"ד נחום פיינברג, שמלווה את הבנק.

לבסוף הוחלט לפצות את העובדת בסכום של 6 מיליון שקל. גם בן הזוג נדרש לחתום על הסכם סודיות - מעין הסכם שתיקה. גורמים בבנק טוענים כי בן הזוג של המתלוננת עומדת מאחורי התלונה בשל סכסוכים אישיים עם בכירים בבנק.

אתמול פרסמנו לראשונה את עיקרי החלטתו של השופט בדימוס סטיב אדלר, שבדק את תלונת העובדת ודחה אותה - אך הורה לשלם לה. מדובר בחלק מהסיכומים מתוך ההחלטה שפרסם השופט אדלר, החלטה שכוללת 19 עמודים שרובם המכריע לא פורסם.

"סיכום הדוח החסוי: לאחר שבדקתי מכלול עובדות המקרה הגעתי למסקנה שלא ניתן לאמץ את הגרסה של (המתלוננת) שקינן הטריד אותה מינית במלון בחודש דצמבר 2006", כתב אדלר, לשעבר נשיא בית הדין הארצי לעבודה.

"מנכ"ל בנק הפועלים לא ידע"

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "לאור העובדה שאריק פינטו היה אחד המועמדים להיות מנכ"ל הבנק, בתקופה זו הוא מודר ולא ידע מאומה בנושא התלונה והתבקש על-ידי עורכי הדין החיצוניים שלא להיות מעורב. לפני שהעובדת התלוננה אכן התקיים משא-ומתן ממושך בין העובדת לבין אגף משאבי אנוש, בנושאי פיצויים על עבודתה".

עוד נמסר כי פינטו, "שהיה ממונה על משאבי האנוש, התבקש לסייע. בכל השלב הזה לא עלתה כל טענה על הטרדה. בשלב מסוים עורכי הדין של העובדת ביקשו פגישה עם עורכי הדין החיצוניים של הבנק והעלו את הטענות בדבר הטרדה מינית, והנושא הועבר לטיפול עורכי הדין ולבדיקת השופט אדלר".